Πράσινος Διάδρομος μεταξύ Ρότερνταμ – Σιγκαπούρης

25.09.2024

Στόχος η μείωση των εκπομπών κατά 20% έως το 2030

Ο Πράσινος και Ψηφιακός Ναυτιλιακός Διάδρομος Ρότερνταμ-Σιγκαπούρης στοχεύει στη μείωση των εκπομπών στα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά τουλάχιστον 20% έως το 2030.

Η χρήση βιομεθανίου και βιομεθανόλης για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δραστηριοποιούνται στον Πράσινο και Ψηφιακό Ναυτιλιακό Διάδρομο Ρότερνταμ-Σιγκαπούρης θα πρέπει να υποστηριχθεί από τους παραγωγούς καυσίμων με επενδύσεις. Σημειώνεται ότι στο συγκεκριμένο έργο συμμετέχουν 25 εταίροι από τους μεγαλύτερους μεταφορείς στον κόσμο, οι οποίοι εκμεταλλεύονται πάνω από 90 μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη διαδρομή, με συνδυασμένη μεταφορική ικανότητα 1,5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων ετησίως. Σύμφωνα με ανακοίνωση της λιμενικής αρχής του Ρότερνταμ, με βάση τα τρέχοντα βιβλία παραγγελιών, η δυνητική ζήτηση για βιώσιμες παραλλαγές μεθανίου και μεθανόλης για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη διαδρομή Ρότερνταμ-Σιγκαπούρη θα μπορούσε να φτάσει σε έως και 5 εκατ. τόνους ετησίως το 2028. Πιο αναλυτικά η λιμενική αρ χή της Ολλανδίας αναφέρει ότι ζήτηση βιομεθανίου εκτιμάται μεταξύ 1,5-2,1 εκατ. τόνων ετησίως το 2030.

Συμπεριλαμβανομένης της υφιστάμενης ζήτησης, εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 3 εκατ. τόνους ετησίως. Επίσης η ζήτηση βιομεθανόλης εκτιμάται μεταξύ 2,2-3 εκατ. τόνων ετησίως το 2030. Αν συμπεριληφθεί και η υφιστάμενη, η εκτιμώμενη ποσότητα ανέρχεται σε 2,6 εκατ. τόνους ετησίως. Ο Πράσινος και Ψηφιακός Ναυτιλιακός Διάδρομος Ρότερνταμ-Σιγκαπούρης στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων από τα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη διαδρομή των 15.000 χιλιομέτρων κατά τουλάχιστον 20% έως το 2030, επιτρέποντας τη χρήση ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλών ακόμα και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Βιβλία Παραγγελιών

Με βάση τα τρέχοντα βιβλία παραγγελιών, οι εταίροι στον Πράσινο Διάδρομο θα εκμεταλλεύονται περισσότερα από 200 πλοία μέχρι το 2028, που θα μπορούν να χρησιμοποιούν βιολογικές ή ηλεκτρονικές παραλλαγές του μεθανίου ή της μεθανόλης. Η λιμενική αρχή του Ρότερνταμ σημειώνει εξάλλου ότι η αβεβαιότητα γύρω από την πολιτική και τη νομοθεσία για τη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων καθιστά τα εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών 2 με 3 φορές ακριβότερα από τα ορυκτά, αποτελώντας μάλιστα το 75% με 90% του συνολικού λειτουργικού κόστους στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κάτι που αποτελεί ένα τεράστιο οικονομικό εμπόδιο. Επισημαίνει ότι ο περιορισμέ νος διαθέσιμος όγκος των εναλλακτικών καυσίμων στην αγορά οδηγεί σε υψηλή τιμή, ενώ ο ανταγωνισμός από άλλους τομείς προσθέτει αβεβαιότητα.

Σύμφωνα με το λιμάνι του Ρότερνταμ ετησίως δραστηριοποιούνται περίπου 100.000 εμπορικά πλοία παγκοσμίως, με τη χρήση περίπου 300 εκατ. τόνων κατανάλωσης καυσίμων που προκαλούν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Σημειώνεται ότι από το 2025 στα ευρωπαϊκά λιμάνια θα αρχίσει να εφαρμόζεται το « fuel EU», ενώ ήδη εφαρμόζεται το σύστημα EUEmissions Trading System (ETS), που αυξάνει το λειτουργικό κόστος των πλοίων. Το FuelEU Maritime είναι ένας κανονισμός που θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2025 και ο οποίος έχει εγκριθεί από την Ε.Ε. για την αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων καυσίμων καιτων καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο μίγμα καυσίμων των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών εντός της Ε.Ε. Επίσης η εφαρμογή του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων EU Emissions Trading System (ETS) στα πλοία που δραστηριοποιούνται σε λιμάνια της Ε.Ε., αναμένεται να οδηγήσει και σε υψηλότερα ναύλα.

πηγή:Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!