Πράσινη μετάβαση και ασφάλεια στις μεταφορές
Το 14ο Συνέδριο της Capital Link ανέδειξε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, από την απαλλαγή από τον άνθρακα έως την ψηφιοποίηση
M ε αντικείμενο τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία σε θέματα βιωσιμότητας πραγματοποιήθηκε χθες το 14th Annual Operational Excellence in Shipping Forumτης Capital Link με θέμα «Best Industry Practices – Building Long Term Value Through Sustainability>>. Οι καλές πρακτικές σε κρίσιμους τομείς, όπως η απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα, η ασφάλεια πλοίων και πληρωμάτων και η ψηφιοποίηση του κλάδου, κυριάρχησαν στις συζητήσεις του συνεδρίου. Σε μήνυμά του ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης τόνισε ότι η πράσινη μετάβαση είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τη ναυτιλία και υπογράμμισε τη σημασία της προσεχούς συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα στο Λονδίνο για τη λήψη αποφάσεων για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Η ναυτιλία είναι πρώτα οι άνθρωποί της, οι ναυτικοί , και αυτό που θέλουμε πρωτίστως είναι η ασφάλεια των ναυτικών και των πλοίων, είπε μεταξύ άλλων ο Δημήτρης Φαφαλιός, πρόεδρος της Intercargo και γενικός γραμματέας της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Υπογράμμισε μάλιστα αναφερόμενος στην ψηφιοποίηση ότι η ναυτιλία πρέπει να είναι πολύ προσεκτική γιατί με τη μεταφορά δεδομένων στη στεριά υπάρχει κίνδυνος ο ναυτικός να θεωρήσει ότι οι ευθύνες μεταφέρονται στη στεριά και φεύγουν από πάνω του. Πρέπει λοιπόν να είμαστε πολύ, πολύ προσεκτικοί με την ψηφιοποίηση. Πρέπει οι ναυτικοί μας για το καλό τους να παραμείνουν πολύ καλοί ναυτικοί , υπογράμμισε και συμπλήρωσε: «Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι είναι ναυτικοί πρώτα απ’ όλα και ότι η ασφάλεια είναι στο μυαλό τους». Σημείωσε επίσης ότι εκτός από τα δεδομένα, και η κατασκευή των πλοίων έχει αντίκτυπο στην ασφάλεια. Πρέπει να είμαστε σε θέση να συνδυάσουμε τον σχεδιασμό των πλοίων και την κατασκευή των πλοίων με την ασφαλή λειτουργία των πλοίων, υπογράμμισε. Στη νέα αγορά που ανοίγει η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στο πλαίσιο αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης αναφέρθηκε σε ένα άλλο πάνελ συζήτησης ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Clean Energy Carriers Corp Γεράσιμος Καλογηράτος. Αναγνωρίζεται, είπε, ως μία μέθοδος απαλλαγής από τον άνθρακα και είναι πολύ σημαντική για τις βιομηχανίες που είναι δύσκολο να απαλλαγούν από τον άνθρακα, όπως είναι οι τσιμεντοβιομηχανίες, οι επιχειρήσεις της πρωτογενούς παραγωγής και άλλες. Επίσης είναι πολύ σημαντική τεχνολογία γιατί μπορεί να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των έργων εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου. Παράλληλα πολλοί από τους τεχνολογικούς γίγαντες στο πλαίσιο της πολιτικής αντιστάθμισης του άνθρακα αναμένεται να αξιοποιήσουν την εν λόγω αγορά. Μέχρι το 2030, σύμφωνα με τον κ. Καλογηράτο, θα διαμορφωθεί μια αγορά 400 εκατ. τόνων ετησίως CO2 υπό αποθήκευση, όπως υπολογίζουν οι αναλυτές, και εκτιμάται ότι περίπου το 20% αυτού ή λίγο περισσότερο θα μεταφέρεται σε χώρους αποθήκευσης με πλοία. Εμείς ως Capital , τόνισε ο Καλογηράτος, έχουμε τοποθετηθεί νωρίς σε αυτή την αγορά και έχουμε παραγγείλει τα πρώτα τέσσερα πλοία αποθήκευσης και μεταφοράς άνθρακα (LCO2) των 22.000 κυβικών μέτρων μεταφορικής ικανότητας το ένα. Είναι τα πρώτα του είδους τους και του μεγέθους τους στον κόσμο.
Το κοινό καλό
Στο ίδιο συνέδριο μίλησε ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) Emanuele Grimaldi, τον οποίο προλόγισε η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, η οποία τόνισε ότι ο Grimaldi με την παρουσία του στο ICS έθεσε μια ασφαλή πορεία για τον ναυτιλιακό κλάδο, σε δύσκολους καιρούς, προωθώντας πάντα ρεαλιστικές λύσεις, οι οποίες υποστηρίζουν το κοινό καλό του ναυτιλιακού κλάδου. Ο πρόεδρος του ICS Emanuele Grimaldi αρχικά ανέφερε ότι η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει σπουδαίο και ηγετικό ρόλο στον παγκόσμιο χώρο. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, ξεχωρίζοντας την πράσινη μετάβαση, τις γεωπολιτικές εντάσεις, την έλλειψη ναυτικών και τον προστατευτισμό που τον θεωρεί μία από τις μεγαλύτερες απειλές που αντιμετωπίζει ο ναυτιλιακός κλάδος.
πηγή: ΤΑ ΝΕΑ