Posidonia Sea Tourism Forum: Η κύρια εκδήλωση για την βιομηχανία του Θαλασσίου Τουρισμού
Για τις προοπτικές αλλά και τα σημαντικά οφέλη που μπορούν να αποφέρουν προς την ελληνική οικονομία η κρουαζιέρα και ο θαλάσσιος τουρισμός γενικότερα, αναφέρεται στη συνέντευξη του στο maritimes.gr ο Θοδωρής Βώκος, εκτελεστικός διευθυντής των Εκθέσεων Ποσειδώνια, με αφορμή τη διοργάνωση του 3ο συνεδρίου Posidonia Sea Tourism Forum.
Επισημαίνει πως το συνέδριο πλέον έχει αναδειχθεί στην σημαντικότερη επιχειρηματική πλατφόρμα, όπου συμμετέχουν οι decision makers της βιομηχανίας του Θαλασσίου Τουρισμού από όλο τον κόσμο.
1. Είμαστε στην τελική ευθεία του 3ου Posidonia Sea Tourism Forum. Δώστε μας μια εικόνα της μέχρι τώρα πορείας.
Η ανταπόκριση της διεθνούς βιομηχανίας κρουαζιέρας και yachting στο 3ο Posidonia Sea Tourism Forum είναι πολύ θετική. Το Posidonia Sea Tourism Forum απολαμβάνει την υποστήριξη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας CLIA Europe καθώς και της Ένωσης Μεσογειακών Λιμένων MedCruise. Ήδη έχουν επιβεβαιώσει την συμμετοχή τους οι σημαντικότερες εταιρείες κρουαζιέρας όπως οι Carnival Cruises, Royal Caribbean Cruises, Silversea Cruises, Holland America Line, Princess Cruises, Seabourn Cruises, MSC Cruises, Azamara Cruises, Crystal Cruises και Celestyal Cruises.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το Posidonia Sea Tourism Forum αποτελεί πλέον την κύρια εκδήλωση για τον τουρισμό κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως αντίστοιχα γίνεται το Cruise Shipping Miami για την Βόρεια Αμερική και το Seatrade Med για την Δυτική Μεσόγειο.
Ιδιαίτερα πρέπει να τονιστεί το γεγονός ότι η CLIA Europe ανακοίνωσε ότι η συνεδρίαση της Εκτελεστικής της Επιτροπής θα λάβει χώρα στο Posidonia Forum, προκειμένου να αναδείξει την σπουδαιότητα της περιοχής για τη βιομηχανία της κρουαζιέρας. Η απόφαση της CLIA Ευρώπης να επιλέξει το Συνέδριό μας για αυτή τη σημαντική συνεδρίαση αναδεικνύει το πόσα βήματα μπροστά έχουμε κάνει από την πρώτη διοργάνωση του Posidonia Sea Tourism Forum, το 2011.
Παράλληλα, μετά από μια ιδιαίτερα επιτυχημένη συμμετοχή το 2013 πολλοί εκθέτες πρόκειται να επαναλάβουν τη συμμετοχή τους στην φετινή διοργάνωση ενώ και πολλοί νέοι εκθέτες έχουν προστεθεί στη λίστα εκθετών μας, όπως το Culture and Tourism office της Πρεσβείας της Τουρκίας στην Αθήνα, η Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης της Κινεζικής Επαρχίας της Hainan, ταξιδιωτικοί πράκτορες και προορισμοί από την Ελλάδα και Βαλκανικές χώρες αλλά και αεροπορικές εταιρείες. Για ακόμη μια φορά, ο εκθεσιακός χώρος του Posidonia Sea Tourism Forum αποτελεί την ιδανική πλατφόρμα για λιμενικές και περιφερειακές αρχές, εμπορικά επιμελητήρια, πάροχους τουριστικών υπηρεσιών και εταιρείες εκμετάλλευσης μαρίνων να παρουσιάσουν τους προορισμούς και τις υπηρεσίες τους απ’ ευθείας σε στελέχη της διεθνούς κρουαζιέρας και γιώτινγκ.
Παράλληλα, ένας μεγάλος αριθμός των σημαντικότερων στελεχών των μεγαλυτέρων εταιρειών των κλάδων που απαρτίζουν τον Θαλάσσιο Τουρισμό συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των ομιλητών του Forum. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στους ομιλητές συμπεριλαμβάνονται:
Εκπρόσωποι Βιομηχανίας Κρουαζιέρας
Larry Pimentel, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Azamara Club Cruises
Edie Rodriguez, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος, Crystal Cruises
John Tercek, Αντιπρόεδρος Εμπορικής Ανάπτυξης & Νέων Δραστηριοτήτων, Royal Caribbean International
Κυριάκος Αναστασιάδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Celestyal Cruises
Michel Nestour, Αντιπρόεδρος – Ανάπτυξη Διεθνών Λιμένων και Προορισμών, Carnival Corporation & Plc
Adam Sharp, Προϊστάμενος Λιμενικών & Επιβατικών Υπηρεσιών EMEA, Royal Caribbean Cruises
Darius Mehta, Αντιπρόεδρος Προγραμμάτων Ξηράς και Αερομεταφορών, Silversea Cruises
Gianluca Suprani, Επικεφαλής Ανάπτυξης Διεθνών Λιμένων & Δραστηριοτήτων Ξηράς, MSC Cruises S.A.
Andra Howie, Διευθύντρια Τμήματος Εκδρομικών Προγραμμάτων, Princess, Holland America, Seabourn
Εκπρόσωποι Φορέων και Λιμανιών
Carla Salvadό, Πρόεδρος, MedCruise & Διευθύντρια Μάρκετινγκ και Κρουαζιέρας, Λιμάνι Βαρκελώνης
Saygin Narin, Διευθύνων Σύμβουλος, Global Ports Holding
Roberto Perocchio, Διευθύνων Σύμβουλος, Λιμάνι Βενετίας
Γεώργιος Ανωμερίτης, Πρόεδρος, ΕΛΙΜΕ, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ)
Σταύρος Χατζάκος, Πρόεδρος, Cruise and Ferry Port Network ESPO & Γενικός Διευθυντής, Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ)
Ιωάννης Μπρας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, & Αντιπρόεδρος, ΕΛΙΜΕ
Dr. Θάνος Πάλλης, Γενικός Γραμματέας, MedCruise
Υπουργοί και Εκπρόσωποι Επαγγελματικών Ενώσεων
Έλενα Κουντουρά, Αναπληρώτρια Υπουργός Τουρισμού, Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού
Dr. Ανδρέας Ανδρεάδης, Πρόεδρος, ΣΕΤΕ
Γεώργιος Γράτσος, Πρόεδρος, Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος
Gunduz Nalbantoglu, Πρόεδρος Δ.Σ., IMEAK Chamber of Shipping Commerce, Bodrum Branch
Μιχάλης Σακέλλης, Πρόεδρος, ΣΕΕΝ
Εκπρόσωποι Μαρινών και Yachting
Jonathan Beckett, Διευθύνων Σύμβουλος, Burgess Yachts
Mick Bettesworth,Πρόεδρος, Mick Bettesworth Marina Consultants Ltd
Roberto Perocchio, Πρόεδρος, Assomarinas
Kemal Saatcioglu, Διευθύνων Σύμβουλος, D-Marin Marinas Group of Dogus Holding
Oscar Siches, Συνέταιρος & Διευθυντής, Amarres Deportivos SL, Ειδ. Σύμβουλος Μαρίνων & Μέλος της ICOMIA Marinas Group
Thierry Voisin, Πρόεδρος, Thierry Voisin
Paolo Moretti, Γενικός Διευθυντής Marine Business Line, RINA Services S.p.A.
Σταύρος Κατσικάδης, Πρόεδρος, Ένωση Μαρινών Ελλάδας, & Διευθύνων Σύμβουλος, LAMDA Μαρίνα Φλοίσβου
2. Ποια τα βασικά θέματα που εξετάζει το Συνέδριο;
Το Posidonia Sea Tourism Forum έχει πλέον αναδειχθεί στην σημαντικότερη επιχειρηματική πλατφόρμα όπου συζητούνται τα πιο καίρια θέματα που αφορούν την βιομηχανία του Θαλασσίου Τουρισμού στην Ανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο, προσελκύοντας τους decision makers της βιομηχανίας κρουαζιέρας και yachting από όλο τον κόσμο.
Το Συνέδριο απευθύνεται σε κυβερνητικούς φορείς, επαγγελματικές ενώσεις, πιθανούς επενδυτές, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο θαλάσσιο τουρισμό ή στον τουρισμό ευρύτερα, που ενδιαφέρονται να συζητήσουν ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις του κλάδου στην περιοχή, να ακούσουν τις απόψεις εξειδικευμένων στελεχών του κλάδου από τη διεθνή αγορά και να συζητήσουν μαζί τους τις τάσεις του κλάδου καθώς και πιθανές νέες συνέργιες με σκοπό την υγιή ανάπτυξη του κλάδου του θαλάσσιου τουρισμού που θα ωφελήσουν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και κυρίως τις τοπικές οικονομίες.
Στο Συνέδριο θα συζητηθούν οι προοπτικές ανάπτυξης της βιομηχανίας κρουαζιέρας και οι στρατηγικές επέκτασης των εταιρειών στην Ανατολική Μεσόγειο, η ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αγοράς κρουαζιέρας, ο σχεδιασμός δρομολογίων με την ένταξη νέων προορισμών που ως σήμερα είναι λιγότερο δημοφιλείς, η ανάπτυξη και διαχείριση λιμένων με τρόπο τέτοιο ώστε να προσελκύουν περισσότερα δρομολόγια κρουαζιέρας, επενδύσεις στις απαραίτητες υποδομές, αποκρατικοποιήσεις λιμένων κ.α.
Ένα άλλο σημαντικό θέμα που θα συζητηθεί εκτενώς στο Συνέδριο είναι ο κλάδος του Yachting και κυρίως η ανάπτυξη του κλάδου στην Ελλάδα, η προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, το νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο που διέπει τον κλάδο σε άλλες χώρες της Μεσογείου, ιδιωτικοποιήσεις μαρινών, οι ανασταλτικοί παράγοντες της σύγχρονης ελληνικής αγοράς yachting, όπως φορολογία, υποδομές, υπηρεσίες κ.α. που δεν επιτρέπουν την πλήρη αξιοποίηση του κλάδου στην Ελλάδα, αλλά και πιθανές λύσεις για την αξιοποίηση δυνατοτήτων και ευκαιριών.
Στο Συνέδριο θα γίνουν και πολλές παράλληλες συνεδρίες, workshops και σεμινάρια που θα συμβάλλουν στην πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση των πολλών πτυχών του κλάδου του θαλάσσιου τουρισμού. Στη διάρκεια των 2 ημερών του Forum, θα διοργανωθεί ένα ενδιαφέρον workshop για παραγωγούς τροφίμων και εξαγωγείς προϊόντων τροφοδοσίας (κλάδος Food & Beverage) που επιθυμούν να εισέλθουν στην αγορά τροφοδοσίας κρουαζιέρας. Το workshop θα φέρει σε επαφή τους εκπροσώπους των εταιρειών αυτών με τους υπεύθυνους προμηθειών εταιρειών κρουαζιέρας και χονδρεμπόρους που προμηθεύουν εταιρείες κρουαζιέρας. Στόχος η ενημέρωση παραγωγών και προμηθευτών τροφίμων και ποτών σχετικά με τον τρόπο που πραγματοποιούν οι εταιρείες κρουαζιέρας την τροφοδοσία τους, οι προδιαγραφές που θέτουν για τα προϊόντα τους, οι minimum ποσότητες που χρειάζονται.
Επίσης, έχει οριστικοποιηθεί μια σειρά προσωπικών συναντήσεων B2B μεταξύ στελεχών των μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας με εκπροσώπους προορισμών, λιμανιών, περιφερειών, ταξιδιωτικών γραφείων, και άλλων οργανισμών και φορέων που ενδιαφέρονται για συνεργασίες και συμπράξεις.
Τέλος, την Τετάρτη 27 Μαΐου θα φιλοξενηθεί σεμινάριο για την προώθηση της Ελληνο-Κινεζικής συνεργασίας στον τομέα του Θαλάσσιου Τουρισμού που διοργανώνεται από την Κινεζική πρεσβεία και το Υπουργείο Εμπορίου της Hainan.
3. Με αφορμή το σεμινάριο στη διάρκεια του συνεδρίου σχετικά με τη συνεργασία Ελλάδας – Κίνας, σε σχέση με τον τουρισμό, πιστεύετε, γενικότερα, θα μπορούσαν να γίνουν συνέργειες και συνεργασίες ανταγωνιστικών αγορών;
Το Σεμινάριο για την Ελληνο-Κινεζική Συνεργασία σε θέματα Τουρισμού & την Προώθηση Επενδύσεων στον Κλάδο Κρουαζιέρας και Yachting της Κινεζικής Επαρχίας της Hainan θα εξετάσει τις δυνατότητες συνεργασιών ανάμεσα στις ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον θαλάσσιο τουρισμό, και τις αντίστοιχες κινεζικές που θα συμμετάσχουν στο Posidonia Forum.
Σκοπό έχει να αναδείξει ευκαιρίες για επενδύσεις στην βιομηχανία αυτή και να προωθήσει την ανταλλαγή τεχνογνωσίας μεταξύ των δύο κρατών στους τομείς του yachting και της κρουαζιέρας.
Η δράση αυτή εντάσσεται στο «Έτος Ναυτιλιακής Συνεργασίας Ελλάδας-Κίνας 2015» και συνολικά τρεις επιχειρηματικές αποστολές από την Κίνα, και ειδικότερα την Σαγκάη, την Hainan και το Tianjin θα συμμετάσχουν στο Posidonia Forum. Οι αποστολές περιλαμβάνουν εκπροσώπους Υπουργείων, Λιμανιών, Τουριστικών Οργανισμών, Αναπτυξιακών Εταιρειών και Εταιρειών Real Estate, μεταξύ άλλων. Όπως καταλαβαίνετε, οι συναντήσεις με τις επιχειρηματικές αυτές αποστολές θα είναι μεγάλης σημασίας και μπορούν να αποτελέσουν καταλύτη για την ανάπτυξη join projects.
4. Ο τουρισμός κρουαζιέρας στην Μεσόγειο αυξάνεται σταθερά, η Ελλάδα μπορεί να κερδίσει αντίστοιχο μερίδιο; Προχωράμε προς αυτή την κατεύθυνση;
Η εκροή της διεθνούς κρουαζιέρας προς την ευρωπαϊκή οικονομία φτάνει τα 39,4 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ έχει δημιουργήσει 339.000 θέσεις εργασίας.
Για την ελληνική αγορά, τα μεγέθη που αναφέρονται είναι πολύ σημαντικά. Η κρουαζιέρα και ο θαλάσσιος τουρισμός μπορούν να αποφέρουν στην Ελλάδα εν δυνάμει 1 δισ. ευρώ το χρόνο και να δημιουργήσουν 40.000 νέες θέσεις εργασίας, σύμφωνα με μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας.
Φέτος η Ελλάδα αναμένεται να φιλοξενήσει 5 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, από τους οποίους ο κάθε ένας εκτιμάται ότι ξοδεύει κατά μέσο όρο 75 ευρώ σε κάθε προορισμό. Οπότε συζητάμε για μια μεγάλη εισροή εσόδων στις τοπικές οικονομίες, και σκοπός μας πρέπει να είναι να την αναπτύξουμε περισσότερο, και βέβαια να καταφέρουμε να εντάξουμε νέους ελληνικούς προορισμούς στα δρομολόγια.
Ακόμα σημαντικότερο από αυτό είναι το γεγονός ότι 5 εκατομμύρια άνθρωποι θα γνωρίσουν την Ελλάδα, και πιθανώς θα την επιλέξουν την επόμενη χρονιά σαν προορισμό για τις διακοπές τους. Αυτό σημαίνει ότι η κρουαζιέρα λειτουργεί ως ‘fam trip’, δηλαδή πρώτη γνωριμία των τουριστών με κάποιους προορισμούς, τους οποίους μελλοντικά επιλέγουν ξανά για διακοπές. Ουσιαστικά η κρουαζιέρα είναι και δωρεάν διαφήμιση για την χώρα μας.
5. Μπορεί η Ελλάδα να γίνει κατά την άποψή σας και έδρα των μεγάλων εταιρειών διαχείρισης κρουαζιέρας και υπό ποιες προϋποθέσεις;
Η Ελλάδα συνεχίζει να έχει σημαντική παρουσία κρουαζιερόπλοιων, με τον αριθμό των επιβατο-επισκέψεων να αγγίζει συνολικά τα 5 εκατομμύρια το 2014. Αρκετά ελληνικά λιμάνια κρουαζιέρας συγκαταλέγονται ανάμεσα στα δημοφιλέστερα της Ευρώπης σε απόλυτο αριθμό επισκέψεων επιβατών. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την εμφάνιση νέων λιμανιών υποδοχής κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή, θα συνεχίσει να προσφέρει στις εταιρείες κρουαζιέρας σημαντικές δυνατότητες για συναρπαστικές και προσοδοφόρες επιλογές τουριστικών προορισμών.
Εντούτοις, η βιομηχανία κρουαζιέρας είναι συγκεντρωμένη σε 3-4 μεγάλους ομίλους, εκ των οποίων οι περισσότεροι είναι εγκατεστημένοι στην Αμερική, ενώ 3-4 μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν την έδρα τους στην Ευρώπη. Είναι πολύ δύσκολο αυτές οι εταιρείες να αφήσουν τις υπάρχουσες έδρες τους και να μεταφερθούν στην Ελλάδα.
Αυτό που πρέπει να επιδιώξουμε είναι να αυξηθεί το homeporting στην χώρα μας, ώστε περισσότερες εταιρείες να έχουν αφετηρία των δρομολογίων τους στην Ελλάδα. Αλλά για να γίνει αυτό, χρειάζεται ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων, όπως καλύτερες λιμενικές υποδομές, καλύτερες υποδομές στα αεροδρόμια για γρήγορη μεταφορά επιβατών από το αεροπλάνο στο καράβι και βέβαια περισσότερες πτήσεις προς την χώρα μας από τις μεγάλες αγορές κρουαζιέρας, και κυρίως την αμερικανική.
Ένας άλλος τομέας στον οποίο πρέπει να επενδύσει η χώρα μας είναι να γίνει κέντρο τροφοδοσίας για τις εταιρείες αυτές. Αυτό θα είναι και φυσικό συνεπακόλουθο όταν αυξηθεί το homeporting, αλλά και τώρα πρέπει να επιδιώξουμε με κάθε τρόπο να αυξήσουμε τον όγκο των ελληνικών προϊόντων που θα διατίθενται και θα πωλούνται πάνω στα κρουαζιερόπλοια.
Γεγονός είναι ότι η αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας που αναμένεται το 2015, χάρη στα νέα πλοία που θα τεθούν σε κυκλοφορία από τις TUI Cruises, Costa Cruises και P&O Cruises, καθώς και η έλευση στην Μεσόγειο ενός αριθμού υπερμεγέθων πλοίων όπως τα Anthem of the Seas, Allure of the Seas και Norwegian Epic, δημιουργούν ευνοϊκές προϋποθέσεις για την χώρα μας. Οι θετικές εξελίξεις αναμένεται να συνεχιστούν το 2016 και 2017, με νέα πλοία να προστίθενται από τις εταιρείες κρουαζιέρας AIDA και MSC Cruises, τα οποία προγραμματίζεται να ενταχθούν στον ευρωπαϊκό στόλο. Οι εξελίξεις αυτές είναι μεγάλη ευκαιρία για την χώρα μας και δεν πρέπει να την χάσουμε!