Ποιοι (και γιατί) αγωνιούν τώρα στον Πειραιά
Αγώνας δρόμου για την εξασφάλιση της έγκρισης του φιλικού διακανονισμού μεταξύ της ΟΛΠ ΑΕ και της θυγατρικής της Cosco στον Πειραιά ΣΕΠ ΑΕ έχει ξεκινήσει και αναμένεται να κορυφωθεί τις επόμενες ημέρες. Την κούρσα πυροδότησε πρωτοβάθμια απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου (κλιμάκιο) στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας με την οποία δεν εγκρίνεται ο φιλικός διακανονισμός που συνδέεται άμεσα με νέες επενδύσεις 230 εκατ. ευρώ από την Cosco στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ προκειμένου να αυξηθεί η δυναμικότητα των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά.
Παράλληλα δημιουργείται ζήτημα και για το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων καθώς η εκκρεμότητα που άνοιξε δημιουργεί αμφιβολίες για το κατά πόσο είναι εφικτό να δοθεί ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών προτάσεων για την απόκτηση της καταστατικής πλειοψηφίας της ΟΛΠ ΑΕ έως τα τέλη Σεπτεμβρίου όπως προβλέπουν οι συμβατικές υποχρεώσεις της χώρας στα πλαίσια του αναθεωρημένου μνημονίου. Θέμα που με τη σειρά του συνδέεται με τους στόχους για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις.
Σήμερα Δευτέρα αναμένεται κατά πάσα πιθανότητα, σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, να συζητηθεί σε δευτεροβάθμιο επίπεδο του Ελεγκτικού Συνεδρίου η αίτηση αναίρεσης που υπέβαλλε η ΣΕΠ ΑΕ, θυγατρική της Cosco κατά της προηγούμενης αρνητικής απόφασης του Ελεγκτικού.
Υπενθυμίζεται πως ο φιλικός διακανονισμός είχε απορριφθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο για τυπικούς λόγους και στο πρόσφατο παρελθόν και έτσι και πάλι προς έλεγχο μετά και τις σχετικές εγκρίσεις που εξασφάλισε από τις αρμόδιες διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Κύκλοι της αγοράς επικαλούμενοι το προηγούμενο ανάλογης εξέλιξης στην συμφωνία του Sale & Lease back των ακινήτων του δημοσίου στην Eurobank Properties διατυπώνουν την εκτίμηση ότι και σε αυτή τη περίπτωση το θέμα θα διευθετηθεί.
Όμως οι χρονικές προθεσμίες είναι σφιχτές ενώ το όλο ζήτημα δεν τυγχάνει ευρύτερης συναίνεσης μεταξύ των εμπλεκομένων.
Ο ΟΛΠ φέρεται να επιθυμεί τον φιλικό διακανονισμό αλλά το management έχει διατυπώσει αντιρρήσεις στην επερχόμενη πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών της εισηγμένης.
Η προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αποκαλύφθηκε πως δεν προτιμούσε να κλείσει ο φιλικός διακανονισμός πριν την αποκρατικοποίηση ώστε να υπάρξει , κατά την εκτίμησή της, αυξημένο ενδιαφέρον από τους υποψηφίους.
Το μέγαρο Μαξίμου έχει ανάγει σε ναυαρχίδα των ελληνοκινεζικών οικονομικών σχέσεων την προώθηση της επένδυσης στον Πειραιά αλλά η αντιπολίτευση, η νέα δημοτική αρχή του Πειραιά και οι εργαζόμενοι τάσσονται σε διαφορετικούς βαθμούς κατά της ιδιωτικοποίησης με το ισχύον μοντέλο και εκφράζουν συχνά διαφορετικές θέσεις για το ζήτημα της επένδυσης.
Σε αυτό το περιβάλλον είναι που το Ελεγκτικό Συνέδριο ανακύπτει de facto ως νέος ρυθμιστής. Νομικοί κύκλοι αφήνουν να εννοηθεί πως μετά την πρώτη απόρριψη υπάρχουν ακόμα τρία στάδια.
Αυτό του δεύτερου βαθμού, σε επίπεδο τμήματος δηλαδή, ένα επιπλέον με τη συμμετοχή τμήματος και οργάνων της ολομελείας και η Ολομέλεια.
Από την κινεζική πλευρά διαρρέεται πως η υπόθεση είναι διαχειρίσιμη, συνδέεται με τεχνικά επιχειρηματικά και οικονομικά δεδομένα και υπάρχουν και θα παρουσιαστούν τα στοιχεία που θα άρουν τις αιτιάσεις της πρωτοβάθμιας απόφασης.
Της τρέχουσας εμπλοκής προηγήθηκε η θετική απόφαση στα τέλη Ιουλίου του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΛΠ Α.Ε. η οποία ενέκρινε το επιχειρηματικό σχέδιο συμφωνίας μέσω Φιλικού Διακανονισμού με τη ΣΕΠ ΑΕ και αποφάσισε την αποστολή του στο ελεγκτικό συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο.
Οι δυο πλευρές έχουν αποφασίσει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα Εμπορευματοκιβωτίων ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού δαπάνης 230 εκ. ευρώ, την οποία θα επενδύσει εξ’ ολοκλήρου η ΣΕΠ Α.Ε.
Η ΟΛΠ Α.Ε., η οποία αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ Α.Ε. (21,5\% σήμερα και 24,5\% από το 2017), αναμένεται, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της εισηγμένης, «να διπλασιάσει σχεδόν τα ετήσια έσοδά της, λόγω της αύξησης του όγκου εμπορευματοκιβωτίων (TEU) από 3,7 εκατ. ΤΕU σε 6,2 εκατ. TEU τουλάχιστον, συν τις λοιπές υπηρεσίες Logistics».
Μάλιστα στη σχετική συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΠ ΑΕ παρέστη και ο υπουργός ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, που εξέφρασε την ικανοποίησή του για την προώθηση της επένδυσης των 230 εκατ. ευρώ.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ ΑΕ Γιώργος Ανωμερίτης στην συνεδρίαση αυτή του ΔΣ τον Ιούλιο είχε υπογραμμίσει πως «για τον Οργανισμό ο φιλικός διακανονισμός της σύμβασης παραχώρησης είναι μια επικερδής επιχειρηματική δραστηριότητα, στα πλαίσια των πολιτικών των παραχωρήσεων λιμενικών υπηρεσιών, όπως γίνεται σε όλα τα λιμάνια του κόσμου. Πολύ δε περισσότερο που ο παραχωρούμενος χώρος είναι θάλασσα και όχι ενεργά λειτουργών προβλήτας».
Σημειώνεται πως το ΔΣ του ΟΛΠ Α.Ε. από την αρχή επέλεξε και ενέταξε στη συμφωνία αυτή, το μέγιστο της διαδικασίας διαφάνειας: α) να αποσταλεί δηλαδή το Σχέδιο Συμφωνίας στην Ε.Ε., β) να αποσταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, γ) να εγκριθεί από τη Γενική Συνέλευση και δ) να ψηφισθεί στη Βουλή.
Παράλληλα διενεργείται από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση που βρίσκεται στην δεύτερη φάση του και στην οποίαέχουνπροκριθεί και συμμετέχουν με στόχο την εξαγορά του67,7\% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ οι Maersk, μέσω της θυγατρικής της APM Τerminals, Cosco, International Container Terminal Services, Ports America και Utilico.