Petrofin: Ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει στην 1η θέση σε όρους χωρητικότητας
Έρευνα της Petrofin με τίτλο «Βασικές εξελίξεις της ελληνικής ναυτιλίας το 2023 και προοπτικές για το 2024» αναλύει τον εκτενώς τον κλάδο.
Αναλυτικότερα, η τελευταία έκθεση καταγράφει μικρή αύξηση της χωρητικότητας κατά 2% σε όρους dwt, αύξηση του αριθμού των πλοίων αλλά και μείωση των ναυτιλιακών εταιρειών κατά το 2023. Σε απόλυτες τιμές, την περσινή χρονιά ο ελληνικών συμφερόντων στόλος αυξήθηκε κατά 85 πλοία όλων των τύπων και μεγεθών, έναντι 286 το 2022. Ωστόσο, ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών μειώθηκε σε 592 το 2023 από 599 το 2022. Επισημαίνεται όμως ότι σχετικά με το μέγεθος των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρείων,αυτές με στόλο άνω των 25 πλοίων αυξήθηκαν σε 57 πέρυσι, από 56 το 2022 και 54 το 2021, σηματοδοτώντας τον υψηλότερο αριθμό που έχει καταγραφεί ποτέ. Παράλληλα, ο αριθμός των εταιρειών που διαθέτουν πολύ νέους σε ηλικία στόλους (0-9 ετών) συνεχίζει την πτωτική του τάση, καθώς πέρυσι υποχώρησαν σε 89, από 99 το 2022, γεγονός το οποίο σύμφωνα με την Petrofin, αντικατοπτρίζει τον σκεπτικισμό που κρύβεται πίσω από την παραγγελία νεότευκτων πλοίων, που έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της μέσης ηλικίας του στόλου. Την ίδια ώρα διευκρινίζεται ότι η αύξηση της ηλικίας του συνόλου του στόλου που ξεκίνησε το 2018 συνεχίζεται. Ετσι, για το 2023 ο μέσος όρος είναι 14.3 έτη, ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με το 2022, που ήταν 14.1 έτη.
Αξιοσημείωτο είναι ότι σύμφωνα με την Petrofin Research, ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει στην πρώτη θέση παγκοσμίως και το 2023, όσον αφορά την χωρητικότητα του, με την Κίνα να ακολουθεί στη δεύτερη θέση και την Ιαπωνία στην τρίτη. Παρά το γεγονός ότι η Κίνα συνέχισε να επιδεικνύει ισχυρή ανάπτυξη σε ετήσια βάση, ο ελληνικός ναυτιλιακός στόλος με μεταφορική ικανότητα 393 εκατομμύρια dwt εξακολουθεί να κατέχει το προβάδισμα. Εν τω μεταξύ, ο ελληνικός στόλος συνεχίζει να αυξάνεται και αυτό αναμένεται να επιταχυνθεί, καθώς ο αριθμός των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε τον τελευταίο καιρό, χρησιμοποιώντας συμβατική, αλλά οικολογική τεχνολογία Tier III. Επίσης, η νέα έρευνα επισημαίνει ότι οι παραγγελίες έχουν γίνει από τις μεγάλες εταιρείες και η τιμή των μεταχειρισμένων πλοίων έχει αυξηθεί σημαντικά, αναμένεται περαιτέρω μείωση του αριθμού των μικρότερων ναυτιλιακών εταιρειών.
Επίσης, επικαλούμενη στοιχεία των Clarksons, η έρευνα υπογραμμίζει ότι επί του παρόντος μόνο το 6.7% του ελληνικού στόλου αποτελείται από πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων. Όμως, όσον αφορά στις παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών, οι πράσινες επενδύσεις αποτελούν σχεδόν το 50% του τρέχοντος βιβλίου παραγγελιών τους. Έτσι οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να κατέχουν την πρώτη θέση στις παραγγελίες οικολογικών πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, με 543 υπό παραγγελία eco πλοία χωρητικότητας 52.3 εκατομμυρίων dwt. Ενώ ακολουθούν η Κίνα και η Ιαπωνία.
Τέλος, μεταξύ άλλων, επισημαίνεται στη νέα έρευνα ότι δεδομένης της ραγδαίας αύξησης των παραγγελιών διπλού καυσίμου και οικολογικών Tier III, αναμένεται ότι αν δεν υπάρξουν ναυτιλιακές ή οικονομικές αναταράξεις, ο ελληνικός στόλος αναμένεται να συνεχίσει την ανάπτυξή του. Ωστόσο, η Petrofin διευκρινίζει ότι καθώς ο κύριος όγκος του ελληνικού στόλου γερνάει, η αύξηση των νεότευκτων πλοίων δεν αναμένεται να αντιστρέψει το ηλικιακό του προφίλ.