Πέντε ελληνικές τράπεζες ελέγχουν ναυτιλιακά δάνεια ύψους 7,58 δισ.
Ως πρόκριμα και για αντίστοιχες κινήσεις από άλλες ελληνικές τράπεζες θεωρείται η πρόσφατη συμφωνία της Alpha Bank με τη Citigroup, αναφορικά με την τιτλοποίηση 35 ναυτιλιακών δανείων, μια κίνηση η οποία θα της αποφέρει κεφάλαια της τάξεως των 411,2 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για μέγεθος που αντιπροσωπεύει περίπου το 22,5\% του συνολικού της χαρτοφυλακίου ναυτιλιακών δανείων, το οποίο με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Petrofin Bank Research ανέρχεται σε 1,86 δισ. Ταυτόχρονα, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, πρόκειται για την πρώτη κίνηση του είδους σε πανευρωπαϊκό επίπεδο κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, σε μια ακόμα ένδειξη ότι οι τράπεζες, όχι μόνο οι ελληνικές, συνεχίζουν την αναζήτηση πρόσθετων πηγών κεφαλαιοποίησης και τη μείωση του πιστωτικού κινδύνου.
Σύμφωνα με την Petrofin Bank Research, οι πέντε ελληνικές τράπεζες που παραμένουν στην αγορά της ναυτιλιακής χρηματοδότησης μετά τις πρόσφατες συγχωνεύσεις στον κλάδο, ελέγχουν συνολικά δάνεια ύψους 7,58 δισ., μέγεθος 17,46\% χαμηλότερο σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο και 44,6\% χαμηλότερο σε σχέση με τα 13,7 δισ. του 2008.
Οσον αφορά τα μερίδια των τραπεζικών ομίλων, την πρώτη θέση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών κατέκτησε το 2013 ο όμιλος της Πειραιώς, με το σύνολο των δανειακών υπολοίπων προς την ελληνική ναυτιλία να ανέρχεται σε 2,81 δισ., ποσό που της προσφέρει μερίδιο αγοράς της τάξεως του 6,37\%, των συνολικών δανείων προς τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Ακολουθεί ο όμιλος της Εθνικής Τράπεζας με δάνεια ύψους 1,97 δισ. και μερίδιο αγοράς 4,46\%, ενώ την τρίτη θέση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών καταλαμβάνει η Alpha Bank με 1,86 δισ. και μερίδιο αγοράς 3,98\%. Στην τέταρτη θέση και με τη μικρότερη έκθεση στον ναυτιλιακό κλάδο κατατάσσεται η Eurobank, με το ύψος των δανείων να υπολογίζεται σε 930 εκατ. Παρουσία στον κλάδο διατηρεί και η Aegean Baltic Bank, τράπεζα με αποκλειστικό αντικείμενο τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και χαρτοφυλάκιο ύψους 217 εκατ. Πάντως, ενδεικτικό των δυσκολιών των τραπεζών να παραμείνουν κινητικές στον ναυτιλιακό κλάδο είναι και το γεγονός ότι στο πλαίσιο των πρόσφατων στρες τεστ, η ΕΚΤ είχε ζητήσει από τις ελληνικές «συστημικές» τράπεζες να αυξήσουν τις προβλέψεις τους για τα ναυτιλιακά δάνεια κατά 200 εκατ., σε 1,1 δισ. συνολικά. Ανάλογες συστάσεις έκανε η ΕΚΤ και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές τράπεζες που έχουν έκθεση στη ναυτιλία, καθώς τους ζητήθηκε η αύξηση των προβλέψεων για τα επισφαλή ναυτιλιακά δάνεια κατά 25\% σε 7,3 δισ. συνολικά. Σύμφωνα με την ανάλυση πιστωτικού κινδύνου της ΕΚΤ προέκυψε ότι το 21,3\% των οφειλών του κλάδου της ναυτιλίας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, έπρεπε να καταταγεί στην κατηγορία των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Είναι λοιπόν σαφές ότι η στήριξη των ελληνικών τραπεζών προς τη ναυτιλία μόνο δεδομένη δεν θα πρέπει να θεωρείται, παρά τα κατά καιρούς ευχολόγια και τις παραινέσεις πολιτειακών παραγόντων για παροχή στήριξης στην ελληνική ναυτιλία. Αυτό παρά το γεγονός ότι κατά κανόνα οι Ελληνες πλοιοκτήτες θεωρούνται από τους πιο συνεπείς του κλάδου αναφορικά με την εξυπηρέτηση των τραπεζικών τους υποχρεώσεων. Ωστόσο οι τράπεζες οφείλουν να εξετάσουν και τη συνολική εικόνα του κλάδου, η οποία παρότι εμφανίζεται αισθητά βελτιωμένη φέτος, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, δεν παύει να θεωρείται ακόμα επισφαλής.
πηγή:www.kathimerini.gr