Πάνος Ξενοκώστας (Onex): Είμαστε έτοιμοι να φτιάξουμε εθνικό πλοίο
Την πρόταση συγκρότησης ενός εθνικού ναυπηγικού φορέα ανέλυσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Onex Shipyards & technologies στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Άμυνας και Ασφάλειας DEFEA.
Την ανάγκη συγκρότησης ενός σύγχρονου εθνικού ναυπηγικού φορέα, με τη συμμετοχή της Onex των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ικανού να ενισχύσει την αυτονομία και την αμυντική ανεξαρτησία της Ελλάδας ανέδειξε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Onex Shipyards & technologies Group Πάνος Ξενοκώστας, κατά τη διάρκεια σεμιναρίου με τίτλο: «Εθνικό πλοίο: Μπορεί να γίνει πραγματικότητα! 70% ελληνική βιομηχανική συμμετοχή – γραμμές παραγωγής με εξαγωγικό προσανατολισμό», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Άμυνας και Ασφάλειας DEFEA.
«Είμαστε έτοιμοι να φτιάξουμε εθνικό πλοίο. Η ώρα είναι τώρα και αν προσπεράσουμε αυτή την ευκαιρία ως χώρα, δεν θα έχουμε καμία δικαιολογία», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Π. Ξενοκώστας, επισημαίνοντας ότι τα ελληνικά ναυπηγεία δύνανται να κατασκευάσουν πλοία που θα καλύπτουν τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και θα έχουν παράλληλα εξαγωγικό προσανατολισμό.
«To ερώτημα αν είναι ανταγωνιστικά τα ελληνικά ναυπηγεία έχει ήδη απαντηθεί. Το θέμα είναι τι πρέπει να γίνει για να παραμείνουν ανταγωνιστικά. Τα ναυπηγεία μας έχουν πολύ μεγάλη εμπειρία στην κατασκευή πλοίων και δεν πρέπει να αφήνουμε ως Έλληνες κανέναν να λέει ότι τα ελληνικά ναυπηγεία δεν έχουν εμπειρία και δυνατότητες και δεν μπορούν να κατασκευάσουν πλοία. Μπορούν να σχεδιάσουν, να υποστηρίξουν και να κατασκευάσουν εξίσου πετυχημένα με τα ξένα», είπε, μεταξύ άλλων ο επικεφαλής της Onex.
«Μπορούμε να εξυπηρετήσουμε στα ναυπηγεία μας εργασίες πλοίων μέχρι 120 χιλιάδες τόνους και σε ό,τι αφορά τα αμυντικά πλοία, οποιοδήποτε μέχρι 150 μέτρα. Σε δύο χρόνια θα μπορούμε να φτάσουμε τους 200 χιλιάδες τόνους καθώς αναβαθμίζουμε τις υποδομές μας. Στον αμυντικό τομέα θα μπορούμε να κάνουμε τα πάντα στις εγκαταστάσεις μας εκτός από αεροπλανοφόρα. Ο στόχος μας είναι να δώσουμε στο Πολεμικό Ναυτικό το πλοίο που θέλει και να καλύψουμε τις ανάγκες του και όχι να αγοράζει από άλλες χώρες», ανέφερε.
Έδωσε, δε, ιδιαίτερη έμφαση στον εξαγωγικό χαρακτήρα που δύναται να αποκτήσει αυτός ο εθνικός φορέας. «Μπορούμε να σχεδιάσουμε, να χτίσουμε, να κατασκευάσουμε και να υποστηρίξουμε οποιοδήποτε πλοίο στα ναυπηγεία μας, μέχρι φρεγάτα και υποβρύχια. Στόχος μας είναι να κατασκευάσουμε πλοία βασισμένα ακριβώς στις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, να δημιουργήσουμε γραμμές παραγωγής όχι μόνο για το Πολεμικό Ναυτικό αλλά γραμμές παραγωγής έτσι ώστε να μπορούμε να εξάγουμε και σε άλλες χώρες, να είμαστε ισότιμοι συνομιλητές και συνεταίροι με άλλες ευρωπαϊκές ναυπηγικές βιομηχανίες και όχι υπεργολάβοι, ούτε μηχανουργεία.
Θέλουμε να χτίσουμε ολόκληρα πλοία ισότιμα και να αναπτύξουμε αμυντικές συνεργασίες με άλλα κράτη ως χώρα. Οποιαδήποτε αμυντική συνεργασία πρέπει να έχει ως πρόταγμα την αξιοποίηση των ναυπηγικών δυνατοτήτων και των πλατφορμών που μπορούμε να χτίσουμε εδώ, που σημαίνει ότι από απλοί αγοραστές θα θέλαμε να είμαστε συμμέτοχοι σε προγράμματα στα οποία κοινά αναπτύσσουμε και προωθούμε δικά μας πλοία σε άλλες χώρες», τόνισε χαρακτηριστικά.
Με βάση την πρόταση για τη συγκρότηση του εθνικού ναυπηγικού φορέα και τη δυνατότητα ναυπήγησης εθνικού πλοίου, τα πλεονεκτήματα από τη ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα έγκεινται:
στο χαμηλότερο κατά 10%-15% αρχικό κόστος απόκτησης για κάθε μονάδα (πλοίο)
στη μείωση κόστους 20% στον κύκλο ζωής του πλοίου
στην επιστροφή κεφαλαίου 1%-2% ανά μονάδα που πωλείται σε τρίτη χώρα
στην αυτονομία και ασφάλεια της αλυσίδας παραγωγής
στο 1%-3% αποτύπωμα στο ΑΕΠ
στην ώθηση σε επενδύσεις για έρευνα και ανάπτυξη (R&D)
στην ανάπτυξη κρίσιμης σημασίας τεχνολογιών
στις συνέργειες με πυραύλους, πυρομαχικά, συστήματα μάχης, επικοινωνίας κ.λπ.
στο μέρισμα οικονομικής διπλωματίας
Δύναμη πυρός
Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε ο Π. Ξενοκώστας, τα ναυπηγεία της εταιρείας εξυπηρέτησαν το 2024 το 80,1% της συνολικής χωρητικότητας των πλοίων που επισκευάστηκαν εντός των ελληνικών δεξαμενών και το 51,2% του συνολικού αριθμού των πλοίων. Η Onex απασχολεί σήμερα περισσότερους από 3.900 εργαζόμενους και τα τελευταία 5 χρόνια έχει υλοποιήσει επενδύσεις άνω των 135 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το πλάνο της εταιρείας, το χαρτοφυλάκιο της οποίας έχει αξία 350 εκατ. ευρώ, προβλέπονται επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα πενταετίας. Τα τελευταία 4 χρόνια η Onex έχει καταγράψει ρυθμό ανάπτυξης 90%, με τις πωλήσεις της να έχουν αυξηθεί σε ποσοστό 697% από το 2019 και τον αριθμό των πλοίων που έχει εξυπηρετήσει από το ίδιο έτος να ξεπερνά τα 700.
πηγή:euro2day.gr