Οι προτάσεις του ΕΒΕΠ για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Οκτώ επικαιροποιημένες προτάσεις για τη διατήρηση και την ποιοτική ανάπτυξη της κρουαζιέρας στον Πειραιά κατέθεσε το ΕΒΕΠ, εν όψει της φιλοξενίας στην πόλη της «Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας 2015».
Στον απόηχο της επιτυχημένης συνάντησης εργασίας της Περιφέρειας Πειραιά, με θέμα «Η Κρουαζιέρα στον Πειραιά – Πολιτικές Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής», που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2015, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, κ. Β. Κορκίδης, με επιστολή του στο Δήμαρχο Πειραιά, κ. Γ. Μώραλη, στον Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά, κ. Γ. Γαβρίλη, στον Αντιπεριφερειάρχη Νήσων, κ. Π. Χατζηπέρο και στον Πρόεδρο του Ο.Λ.Π., κ. Γ. Ανωμερίτη, κατέθεσε επικαιροποιημένες προτάσεις για τη διατήρηση και ποιοτική ανάπτυξη της Κρουαζιέρας στον Πειραιά, εν όψει της φιλοξενίας στην πόλη της «Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας 2015», καθώς και της στήριξης του Επιμελητηρίου στην καμπάνια τουριστικής προβολής του Δήμου Πειραιά «Destination Piraeus».
Το κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:
«…Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, φέτος προβλέπεται ισχυρή ανάπτυξη της Κρουαζιέρας, καθώς αναμένεται να ταξιδέψουν 23 εκατ. επιβάτες, ενώ οι εταιρίες κρουαζιέρας θα δρομολογήσουν 22 νέα ποντοπόρα κρουαζιερόπλοια, ποταμόπλοια και κρουαζιερόπλοια εξερευνήσεων και άλλες κατηγορίες, μια επένδυση συνολικού ύψους άνω των 4 δισ. δολαρίων. Σημαντική αναμένεται να είναι και η οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο για το 2015. Το 2013, τα οικονομικά έσοδα του κλάδου παγκοσμίως ήταν περισσότερα από 117 δισ. δολάρια, ενώ πρόσφερε σχεδόν 900.000 θέσεις εργασίας και συνεισέφερε με 38 δισ. δολάρια στις οικονομικές απολαβές.
Το 2015, οι επτά βασικές τάσεις για την Κρουαζιέρα, επιγραμματικά έχουν ως εξής:
1. Οι ταξιδιώτες θα συνεχίσουν να επιλέγουν την κρουαζιέρα ως τρόπο διακοπών, καθώς είναι πολύ ευχαριστημένοι από την προηγούμενη εμπειρία τους.
2. Το επίκεντρο βρίσκεται στο μοναδικό σχεδιασμό, τις υπηρεσίες και τις ανέσεις που προσφέρονται εν πλω και λιγότερο στο μέγεθος των πλοίων.
3. Οι ειδικές κρουαζιέρες συνεχίζουν να αναπτύσσονται.
4. Η Καραϊβική συνεχίζει να είναι η «βασίλισσα», ωστόσο η Μεσόγειος συνεχίζει να αναπτύσσεται ως προορισμός, μαζί με άλλες περιοχές όπως η Ασία και η Αυστραλία.
5. Η κρουαζιέρα παρατηρεί μια αύξηση στους επιβάτες που ψάχνουν για νέες εμπειρίες σε όλο τον κόσμο. Ως αποτέλεσμα, η κρουαζιέρα έχει κάνει τον κόσμο πιο προσβάσιμο για όλους από ποτέ.
6. Ενώ το διαδίκτυο και τα κινητά έχουν το προβάδισμα στον τρόπο που κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες συνεχίζουν να είναι οι πιο δημοφιλείς και αποτελούν τον καλύτερο τρόπο για να κάνει κανείς κράτηση σε μια κρουαζιέρα.
7. Ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι συναρπαστικός με καινοτομίες και ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σημερινού επιβάτη (παροχή ασύρματης διαδικτυακής σύνδεσης, εμπειρίες και δραστηριότητες για όλες τις ηλικίες αλλά και κρουαζιέρες με θεματικές και ταξίδια γεύσεων).
Επιπροσθέτως, βασισμένοι πάντα στα πολλαπλασιαστικά οφέλη της ύπαρξης εσωτερικών και εξωτερικών συνεργιών και συνεργασιών, στα πρότυπα οργάνωσης επιχειρηματικών – «κλαδικών clusters», θέτουμε ως παράγοντα ζωτικής σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και τη δημιουργία «homeport» στον Πειραιά, την ανάπτυξη άμεσων συνεργιών εντός του τριγώνου «λιμάνι-πόλη-φορείς».
Οι συνέργιες με τους τοπικούς φορείς (δήμο, περιφέρεια, επιμελητήρια, Ενώσεις) καθώς και με τις εταιρίες κρουαζιέρας θα έχουν στόχο να μετατρέψουν σε τουριστικό προορισμό όλη την ενδοχώρα. Έτσι λοιπόν, δεν νοείται να υπάρχει κρουαζιερόπλοιο δεμένο στο λιμάνι και να είναι κλειστά τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι της Αθήνας και του Πειραιά, ούτε φυσικά η αγορά στις λεγόμενες τουριστικές περιοχές.
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση πανευρωπαϊκά σε homeporting, πίσω από την Ισπανία και την Ιταλία, χωρίς μάλιστα να κατέχει το πλεονέκτημα της άντλησης τουριστών κρουαζιέρας με άλλα μέσα εκτός του αεροδρομίου, σε αντίθεση με τις δύο πρώτες χώρες. Γι’ αυτό το λόγο, θα πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα και αναβάθμιση των υπηρεσιών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», στις ανάγκες των homeport τουριστών. Για να γίνει κάτι τέτοιο, χρειάζεται να υπάρξει σοβαρή συνεργασία μεταξύ του ΟΛΠ του αεροδρομίου και της πολιτείας.
Τέτοιες ενέργειες θα μπορούσαν να είναι το αεροπορικό «check in» των επισκεπτών κρουαζιέρας από το λιμάνι, η αυτόματη μεταφορά των αποσκευών τους από το αεροδρόμιο απευθείας στο πλοίο και αντίστροφα και η παραχώρηση ειδικού χώρου άφιξης της κρουαζιέρας στο αεροδρόμιο.
Για να επιτευχθούν οι παραπάνω συνέργιες, όχι μόνο για ένα λιμάνι, αλλά πανελλαδικά, αφού ουσιαστικά το προϊόν προορισμού για την κρουαζιέρα είναι κοινό, είναι καθοριστικής σημασίας η δημιουργία ενός φορέα διαλιμενικής διαχείρισης της κρουαζιέρας από το ΥΝΑ που θα εκπονήσει μία εθνική στρατηγική για το ρόλο του κάθε λιμένα της χώρας. Για να αναπτυχθεί υγιώς η κρουαζιέρα στη χώρα, χρειάζεται κεντρική στρατηγική, συνεργασία και όχι ανταγωνισμός μεταξύ των ελληνικών λιμένων, οικειοποίηση και εφαρμογή των πετυχημένων πρακτικών μεταξύ τους, αλλά και κεντρικός σχεδιασμός του ρόλου και της εξειδίκευσης του κάθε λιμένα.
Ο Πειραιάς και το λιμάνι του έχουν συμπεριληφθεί σε μία από τις 5 Ευρωπαϊκές οδούς και, ως εκ τούτου, την επόμενη 6ετία, θα μπορέσουν να απορροφήσουν εξαιρετικά υψηλά ποσά επιδοτήσεων για έργα υποδομών μεταφορικού σκοπού. Ήδη ο Ο.Λ.Π. κατάφερε να επιδοτηθεί σε ποσοστό 95\% για το έργο της επέκτασης του λιμανιού κρουαζιέρας, ενώ σαφώς και υπάρχουν περιθώρια για περισσότερα έργα υποδομών.
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τις επιχειρήσεις κρουαζιέρας, θεωρείται ο νούμερο δύο προορισμός κρουαζιέρας παγκοσμίως, μετά την Καραϊβική. Παρόλα αυτά, λόγω ανεπαρκών μεθόδων marketing, δεν έχουμε καταφέρει να εκμεταλλευτούμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας όπως: φυσικό κάλλος, πολιτισμός, κοντινές αποστάσεις, ποικιλομορφία, καιρικές συνθήκες.
Το αρμόδιο για την κρουαζιέρα ΥΝΑ, σε συνεργασία με τους οργανισμούς λιμένων και μελλοντικά με τον φορέα διαλιμενικής διαχείρισης κρουαζιέρας, θα πρέπει να αναπτύξουν τη στρατηγική marketing, που θα προωθεί τον προορισμό «Ελλάδα» ως προϊόν κρουαζιέρας, στα διεθνή κέντρα αποφάσεων και τις εκθέσεις. Θα πρέπει να επενδύσουμε σε σύγχρονα εργαλεία παρουσίασης της ιστορίας της χώρας μας με επαγγελματικά βίντεο και με cartoonς της ελληνικής μυθολογίας για τα παιδιά.
Θα πρέπει, επίσης, να στραφούμε στις αναδυόμενες αγορές τουριστών που κατά παράδοση έχουν την οικονομική δυνατότητα να καταναλώσουν. Είναι πολύ σημαντικό να δώσουμε προσοχή στη δημιουργία νέων επικαιροποιημένων διαδραστικών τουριστικών χαρτών για όλη την Ελλάδα και κυρίως στις γλώσσες των εθνικοτήτων-στόχων όπως η Κίνα και η Ρωσία. Κάθε προσπάθεια θα πρέπει να στοχεύσει στο να απορροφήσει η Αθήνα και ο Πειραιάς, όσο δυνατόν περισσότερα οφέλη από τους τουρίστες κρουαζιέρας που κατ’ αρχήν μεταφράζεται στο να δελεάσει τον τουρίστα να βγει από το κρουαζιερόπλοιο και σε δεύτερη φάση, να αυξήσει το ποσό που θα ξοδέψει εκτός πλοίου.
Μέχρι σήμερα, ο ΟΛΠ έχει καταφέρει να αναβαθμίσει σε εξαιρετικό επίπεδο τη λειτουργικότητα, την ασφάλεια και τη φιλικότητα στο χρήστη του λιμανιού, άρα ο επόμενος στόχος που είναι η προώθηση του ποιοτικού προϊόντος «Πειραιάς» στους τουρίστες κρουαζιέρας, μπορεί να γίνει ευκολότερος. Πρέπει λοιπόν να εκμεταλλευτούμε αξιόλογες, οικονομικές και αποδοτικές πρακτικές, παράλληλα με την αναγκαία αισθητική, χρηστική αλλά και υγειονομική αναβάθμιση της «βιτρίνας» της πόλης, που ήδη προωθείται από τον Δήμο περιμετρικά του λιμανιού. Θεωρούμε πως το λιμάνι επιβάλλεται να προτρέπει τον επιβάτη να επισκεφτεί την πόλη, παρέχοντάς του βοηθητικές-προωθητικές υπηρεσίες και πληροφόρηση για τον Πειραιά και την ιστορία του.
Συνοψίζοντας τις ενέργειες που θα μπορούσαν να αποφέρουν σημαντικά οφέλη, χωρίς ιδιαίτερο κόστος, αναφέρουμε τις παρακάτω οκτώ:
1. Οργάνωση λιμενικού «cluster» που θα συγκεντρώσει όλες τις υπηρεσίες που μπορεί να χρειαστεί το κρουαζιερόπλοιο με παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε χαμηλή προσφερόμενη τιμή και με κοινό marketing.
2. Δημιουργία και προώθηση ειδικής εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα που στοχεύει στην τουριστική παρουσίαση του Πειραιά (καταστήματα, μουσεία, ιστορία κ.ά.)
3. Φυσική παρουσία στο χώρο άφιξης κατά την αποβίβαση των επιβατών, ανθρώπων που θα προτείνουν, θα ενημερώνουν και θα προωθούν τους επιβάτες στην πόλη.
4. Κατασκευή διαδραστικών τουριστικών πινακίδων «beacons» στο λιμάνι και την πόλη του Πειραιά, που θα συνδέονται με την εφαρμογή GPS.
5. Δημιουργία διαγράμμισης τουριστικής κυκλικής διαδρομής για πεζούς και ποδηλάτες από το λιμάνι προς το κέντρο της πόλης και αντίστροφα.
6. Οργάνωση «happenings» στο χώρο του λιμανιού με μπάντες, παραδοσιακούς χορούς, με διαφήμιση παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων και γαστρονομίας.
7. Παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, με γνωστές διεθνώς, αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες στα αγγλικά, για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων.
8. Προώθηση ελληνικών προϊόντων στα εστιατόρια και τα καταστήματα των κρουαζιερόπλοιων, αλλά και των εμπορικών πλοίων.
Ευθύνη όλων των φορέων θα πρέπει να είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των παραπάνω ενεργειών να ολοκληρωθεί πριν την οργάνωση των εκδηλώσεων για την «Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας» που θα φιλοξενηθεί στην πόλη του Πειραιά το Μάιο του 2015. Το Ε.Β.Ε.Π. θα βοηθήσει με κάθε μέσο που διαθέτει στην ανάπτυξη της «homeport» κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, που μπορεί να επιφέρει έως και πενταπλάσια οικονομικά οφέλη, σε σχέση με την «transit» κρουαζιέρα, όχι μόνο για την οικονομία της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, αλλά και για την Εθνική μας οικονομία…».