«Οι Μεταφορές Εμπορευμάτων του Αύριο» σε δράση – Το κοινό ετήσιο συνέδριο eFTI4EU και eFTI4ALL στο Βερολίνο ενώνει τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα για την επιτάχυνση της ψηφιοποίησης των μεταφορών εμπορευμάτων

24.10.2025

Το ετήσιο κοινό συνέδριο του 2025 eFTI4EU και eFTI4ALL με τίτλο «Tomorrow’s Freight Transport» πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στο Βερολίνο την Τρίτη, 21 Οκτωβρίου 2025, στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας.

Τα έργα eFTI4EU και eFTI4ALL συνδιοργάνωσαν την εκδήλωση μαζί με το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας (Bundesministerium für Verkehr). Το συνέδριο συγκέντρωσε 300 συμμετέχοντες από 41 χώρες, τόσο διαδικτυακά όσο και με φυσική παρουσία, προερχόμενους από μεταφορικές εταιρείες, παρόχους ψηφιακών λύσεων, αρχές κρατών-μελών και φορείς χάραξης πολιτικής της ΕΕ. Η ολοήμερη εκδήλωση επικεντρώθηκε στο πώς τα ψηφιακά εργαλεία και τα ρυθμιστικά πλαίσια —ιδίως ο eFTI Regulation— μεταμορφώνουν το μέλλον των εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη και πέραν αυτής.

Για την PCT (Piraeus Container Terminal S.A.), η πρόοδος στις μεταφορές δεν προκύπτει μόνο από την τεχνολογία, αλλά από τη συνεργασία και το κοινό όραμα. Μέσα από τη συμμετοχή μας στα ευρωπαϊκά έργα eFTI4EU και eFTI4ALL, συμβάλλουμε ενεργά στη διαμόρφωση ενός πιο έξυπνου, διασυνδεδεμένου και πράσινου μέλλοντος για τις εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποτελεί ευκαιρία ουσιαστικής εξέλιξης που συνδέει την καινοτομία με τη βιωσιμότητα και την αποδοτικότητα.

Οι εναρκτήριες ομιλίες ανέδειξαν τους στρατηγικούς τομείς που υποστηρίζονται από τον eFTI Regulation και τα συναφή έργα. Ο κ. Hirte, Κοινοβουλευτικός Υφυπουργός του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Μεταφορών της Γερμανίας και οικοδεσπότης του ετήσιου  συνεδρίου, ανέπτυξε τα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού. Πέραν της μείωσης της γραφειοκρατίας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός ενισχύει τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό και συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. «Το μέλλον των μεταφορών στην Ευρώπη θα είναι ψηφιακά διασυνδεδεμένο», τόνισε ο κ. Hirte. Παρουσιάστηκε επίσης μια ευρύτερη οπτική για το eFTI ως εργαλείο ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των κρατών-μελών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προσφέροντας ευκαιρίες εκσυγχρονισμού και προσέλκυσης της νέας γενιάς στον τομέα των logistics, ενισχύοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα και διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα.

Η κα. Kopczyńska, Γενική Διευθύντρια της DG MOVE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπογράμμισε επίσης ότι η συνεργασία είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη του συστήματος eFTI σε πανευρωπαϊκή κλίμακα και ότι εκδηλώσεις όπως το συνέδριο αποτελούν εξαιρετική ευκαιρία για ανταλλαγή ιδεών και καταιγισμό σκέψεων. «Πρέπει να δούμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό στις μεταφορές πιο σφαιρικά, πιο ανταγωνιστικά και να προσελκύσουμε νέους χρήστες και εργαζόμενους στον τομέα των logistics», πρόσθεσε. Κεντρικό θέμα αποτέλεσε η ανάγκη για ισχυρή συμμετοχή των ενδιαφερομένων μερών στα κράτη-μέλη, τόσο μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν στο έργο όσο και, ακόμη πιο σημαντικά, εκείνων που δεν συμμετέχουν.

Ο κ. Erichsen, Διευθύνων Σύμβουλος της Toll Collect, επεσήμανε ότι το eFTI είναι μια ευρωπαϊκή προσπάθεια και ότι απαιτείται η συνεργασία πολλών εμπλεκομένων. «Η συνεργασία και ο συντονισμός θα κάνουν το eFTI να λειτουργήσει […] ο ιδιωτικός και ο δημόσιος τομέας πρέπει να συνεργαστούν», τόνισε ο κ. Erichsen.

Καθώς ο eFTI Regulation αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των έργων και της εφαρμογής eFTI, η κα. Potec, Επικεφαλής Ομάδας eFTI στη DG MOVE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παρουσίασε μια επισκόπηση των κανονιστικών οροσήμων, τις προοπτικές των επόμενων μηνών και ετών και ανακοίνωσε ότι θα είναι διαθέσιμες περισσότερες τεχνικές οδηγίες υποστήριξης, καθώς πλησιάζει η προθεσμία συμμόρφωσης του Ιουλίου 2027.

Μετά τις παρουσιάσεις για την υλοποίηση, οι Toll Collect, Federal Office for Mobility and Logistics, In Group και GBK Trusted Partners παρουσίασαν ένα demo της γερμανικής πύλης eFTI. Στη συνέχεια το παρακολούθησαν σε δράση με ένα όχημα του BALM (Bundesamt für Logistik und Mobilität), δείχνοντας ένα πραγματικό σενάριο ελέγχου σε πραγματικό χρόνο και τη δυνατότητα χρήσης του eFTI.

Το δεύτερο μέρος του συνεδρίου επικεντρώθηκε στις ιδιωτικές εταιρείες, παρουσιάζοντας το πώς προετοιμάζονται για το eFTI και πώς το ενσωματώνουν στο ταξίδι των εμπορευμάτων. Η ABONA παρουσίασε τη λύση και το όραμά της, ενώ η GBK Trusted Partner εστίασε στα κίνητρα και στις εφαρμογές του eFTI Regulation, ειδικά για επικίνδυνα φορτία και τα δεδομένα που απαιτούνται από τη σχετική νομοθεσία. Το Digital Logistics Centre of Excellence (DLK) παρουσίασε μια επισκόπηση του δοκιμαστικού πεδίου eFTI και άλλων πιλοτικών πρωτοβουλιών.

Η συζήτηση του πάνελ, με συντονιστή τον κ. Christian Lüpges από την Albrecht Consult, επικεντρώθηκε στα οφέλη και τις προκλήσεις για τους οικονομικούς φορείς, δίνοντας έμφαση στο ότι η συνεργασία είναι το κλειδί για την εμπιστοσύνη και τη διαλειτουργικότητα, τις οποίες διασφαλίζουν τα έργα eFTI. Εκπρόσωποι από τις Circle Group, PIONIRA NV και Transport Innovation Association συμμετείχαν επίσης στη συζήτηση, προσφέροντας πολύτιμες προοπτικές από τη βιομηχανία και τα δίκτυα καινοτομίας. Ωστόσο, η αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού και του eFTI παραμένει πρόκληση.

Υπήρξαν επίσης παρουσιάσεις σχετικά με τις εμπειρίες από την υλοποίηση του eFTI από την εσθονική οπτική, με τη χρήση δεδομένων ανοικτού κώδικα, καθώς και μία παρουσίαση του κ. Andreas Nettsträter, Διευθύνοντος Συμβούλου του Open Logistics Foundation, ο οποίος εξήγησε πώς το eFTI και τα eCRMs μπορούν να αλληλοσυμπληρώνονται και να ωφελούνται μέσω της εναρμόνισης.

Επιπλέον, παρουσιάστηκε το νέο έργο eFTI4LIVE, το οποίο συντονίζεται από το Υπουργείο Μεταφορών και Κινητικότητας της Ισπανίας, από την κα. María Carmen Corral Escribano, συντονίστρια της νέας αυτής πρωτοβουλίας. Το έργο αυτό επεκτείνει το οικοσύστημα και ενισχύει τις προσπάθειες υλοποίησης.

Σύμφωνα με τους Συντονιστές των έργων, η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με επιτυχία:
Η κα. Eva Killar, eFTI4EU Project Coordinator, δήλωσε:
«Το συνέδριο αυτό απέδειξε πραγματικά πώς η συνεργασία μετατρέπει το όραμα σε πραγματικότητα. Το eFTI δεν είναι πλέον μια θεωρητική έννοια — εξελίσσεται σε μια πρακτική, διαλειτουργική λύση που χτίζεται μέσω κοινών προσπαθειών σε όλη την Ευρώπη. Η ενέργεια και η συμμετοχή που είδαμε εδώ στο Βερολίνο δείχνουν ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός των εμπορευματικών μεταφορών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, και μαζί διασφαλίζουμε ότι θα είναι έξυπνος, βιώσιμος και προσβάσιμος για όλους».

Ο κ. Jan Bergstrand, Project Coordinator του eFTI4ALL, πρόσθεσε:
«Είναι σαφές ότι, με την τριάδα των έργων eFTI CEF που βρίσκονται σε εξέλιξη, έχουμε μια εξαιρετική ευκαιρία να ενισχύσουμε την υιοθέτηση της ψηφιοποίησης στις μεταφορές και τα logistics. Στο eFTI4ALL, στοχεύουμε σε απτά αποτελέσματα μέσω παραδειγμάτων εφαρμογής και συμμετοχής οικονομικών φορέων που θα παρέχουν τις απαραίτητες εισροές στο σύστημα. Στο συνέδριο του Βερολίνου είδαμε και ακούσαμε για εξαιρετικά υποσχόμενες περιπτώσεις».

Κύρια Συμπεράσματα:

• Επικεντρώνοντας στη συμμετοχή των ενδιαφερομένων μερών και στην ενίσχυση της ανταλλαγής γνώσης και εμπειριών μεταξύ όλων των κρατών-μελών που ενδιαφέρονται να εφαρμόσουν το eFTI, οι εταίροι των έργων eFTI4EU και eFTI4ALL εξέφρασαν τη δέσμευσή τους να ανταλλάσσουν βέλτιστες πρακτικές και να υποστηρίζουν την αποτελεσματική εφαρμογή του Regulation. Με την προθεσμία συμμόρφωσης του Ιουλίου 2027 να πλησιάζει, αυτές οι κοινές προσπάθειες είναι ζωτικής σημασίας για έναν συντονισμένο και επιτυχημένο πανευρωπαϊκό αντίκτυπο.

• Το eFTI περνά στη φάση δοκιμών και υλοποίησης. Πολλές πρακτικές εμπειρίες παρουσιάστηκαν κατά το συνέδριο, ενώ ιδιωτικές εταιρείες παρουσίασαν τις λύσεις τους. Πολλά παραδείγματα, demos και δοκιμές ήδη εργάζονται στη διασυνοριακή συνεργασία και ανταλλαγή δεδομένων.
• Ανακοινώθηκε το τρίτο έργο eFTI, το eFTI4LIVE, με 54 εταίρους, συμμετοχή 18 κρατών-μελών της ΕΕ, προϋπολογισμό €47,8 εκατομμυρίων και διάρκεια 4 ετών. Το eFTI4LIVE επικεντρώνεται σε κρίσιμους τομείς όπως η πιστοποίηση εφαρμογών, η διακυβέρνηση, τα πλαίσια διαλειτουργικότητας και ο σχεδιασμός της επιχειρησιακής έναρξης.

Σχετικά με τα eFTI4EU και eFTI4ALL:

Τα έργα eFTI4EU και eFTI4ALL αποτελούν πρωτοποριακές πρωτοβουλίες που διευκολύνουν την εφαρμογή του ευρωπαϊκού electronic Freight Transport Information (eFTI) Regulation. Οι συνεργατικές τους προσπάθειες στοχεύουν στην απλοποίηση και βελτίωση της διαδικασίας δημιουργίας, διαχείρισης και οργάνωσης των εγγράφων των εμπορευματικών μεταφορών, στην προώθηση της διαλειτουργικότητας μεταξύ επιχειρήσεων και αρχών, και στη στήριξη βιώσιμων και αποδοτικών εφοδιαστικών μεταφορών, σε πλήρη ευθυγράμμιση με την ατζέντα ψηφιακού μετασχηματισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!