Ο παγκόσμιος στόλος ξηρού φορτίου θα μειωθεί ηλικιακά έως το 2028
Ο παγκόσμιος στόλος ξηρού φορτίου χύδην (bulk carriers) αντιμετωπίζει μια απότομη συρρίκνωση στη νεότερη, πιο αποδοτική χωρητικότητα, με την προσφορά πλοίων κάτω των 15 ετών να προβλέπεται να μειωθεί κατά 22% έως το 2028, σύμφωνα με νέα ανάλυση που δημοσίευσε ο Oliver Kirkham, Senior Valuation Analyst στην Veson Nautical, παγκόσμιο ηγέτη στις λύσεις θαλάσσιων μεταφορών και διαχείρισης στόλου.
Αναλυτικότερα, μιλώντας στο Marine Money Week στη Νέα Υόρκη, ο Kirkham δήλωσε στους συνέδρους ότι η αναμενόμενη μείωση στη νεότερη χωρητικότητα ξηρού φορτίου χύδην αντανακλά μια διαρθρωτική μετατόπιση που προκλήθηκε από την ιστορική ανισορροπία στη δραστηριότητα νεόδμητων πλοίων, σε συνδυασμό με έναν ώριμο στόλο που είναι ολοένα και πιο ανεπαρκώς εξοπλισμένος για να ανταποκριθεί στα σύγχρονα πρότυπα απόδοσης και εκπομπών.
«Βλέπουμε μια σαφή διχόνοια στον στόλο», δήλωσε ο Kirkham. «Από τη μία πλευρά, έχετε ένα αυξανόμενο μερίδιο σύγχρονων, συμβατών με τους κανονισμούς πλοίων, ενώ από την άλλη, μια μεγάλη και γερασμένη ομάδα που είναι πιο αργή, λιγότερο αποτελεσματική και τιμωρείται ολοένα και περισσότερο από τους κανόνες εκπομπών. Αυτή η απόκλιση θα διευρυνθεί μόνο τα επόμενα πέντε χρόνια».
Ο Kirkham πρόσθεσε ότι το εμπορικό πλεονέκτημα των νεότερων πλοίων είναι πιθανό να ενισχυθεί από ένα κύμα διάλυσης (scrapping), καθώς οι ρυθμιστικές και εμπορικές πιέσεις συγκλίνουν στον γερασμένο στόλο χύδην μεταφοράς (bulk carriers). Ένας αυξανόμενος αριθμός πλοίων πλησιάζει την τρίτη ειδική επιθεώρησή (special survey) του σε μια εποχή που οι περιβαλλοντικοί κανόνες αυστηροποιούνται και η διαθεσιμότητα των ξηρών αποβάθρων (dry dock) γίνεται ολοένα και πιο περιορισμένη, οι ιδιοκτήτες αντιμετωπίζουν την επιλογή μεταξύ δαπανηρών αναβαθμίσεων ή παραίτησης των παλαιότερων πλοίων σε λιγότερο κερδοφόρες συναλλαγές, οι οποίες ενδέχεται να υπερφορτωθούν με χωρητικότητα.
Καθώς τα νεότερα πλοία προτιμώνται ολοένα και περισσότερο για μακροπρόθεσμες ναυλώσεις και συναλλαγές ευθυγραμμισμένες με τα ESG, ο Kirkham δήλωσε ότι η διαστρωμάτωση του στόλου διαμορφώνει ήδη τα εμπορικά αποτελέσματα. Τα σύγχρονα πλοία επιβάλλουν ασφάλιστρα (premium rates) και προσελκύουν ενδιαφέρον από μεγαλύτερους εμπόρους εμπορευμάτων και εισηγμένους στο χρηματιστήριο operators, ενώ η παλαιότερη χωρητικότητα επικεντρώνεται ολοένα και περισσότερο σε βραχύτερες περιφερειακές συναλλαγές, που συχνά λειτουργούν σε δικαιοδοσίες με χαλαρότερη κανονιστική εποπτεία.
Κοιτάζοντας το μέλλον, ο Kirkham δήλωσε ότι η αυστηρότερη δυναμική της προσφοράς – που οφείλεται στη διάλυση, τη γήρανση του στόλου και την εξέλιξη των κανονισμών – είναι πιθανό να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των ευκαιριών της αγοράς τα επόμενα χρόνια.
«Καθώς ο κλάδος μεταβαίνει προς έναν πιο λιτό και αποδοτικό στόλο, τα ενδιαφερόμενα μέρη πρέπει να υιοθετήσουν μια νοοτροπία που βασίζεται περισσότερο στα δεδομένα», κατέληξε ο Kirkham. «Εισερχόμαστε σε έναν κύκλο όπου οι νικητές θα είναι όσοι έχουν την πιο ξεκάθαρη εικόνα».