Ο μυστικός στόλος του Πεκίνου απειλεί τό παγκόσμιο εμπόριο

Η ’Έκθεσις της Ευρωπαϊκής Ένώσεως, πού βασίζεται σε στοιχεία άπό κινεζικά κυβερνητικά έγγραφα, καταλήγει στό συμπέρασμα ότι τομεύς τής κινεζικής εμπορικής ναυτιλίας πολιτικοποιείται και στρατικοποιείται επικινδύνως
Η κυριαρχία στήν διεθνή ναυτιλία καί έλεγχος στρατηγικών εύρωπαϊκών λιμένων θά έδιδαν την δυνατότητα στήν Κίνα νά προκαλέσει ασφυξία στό παγκόσμιο εμπόριο, σε περίπτωση διαμάχης της Κίνας μέ τήν Δύση γιά τήν Ταϊβάν, προειδοποιεί σχετική Έκθεσις της Εύρωπαϊκης Ένώσεως. έκθεσις, πού βασίζεται σέ στοιχεία άπό κινεζικά κυβερνητικά έγγραφα, καταλήγει στό συμπέρασμα ότι τομεύς της έμπορικης ναυτιλίας της Κίνας πολιτικοποιείται καί στρατιωτικοποιεΐται έπικινδύνως· κατά τήν διάρκεια, μάλιστα, μίας ιστορικής περιόδου μεγάλης γεωπολιτικής έντάσεως. Δεδομένων τών συνεπειών τού πολέμου στήν Ούκρανία, πού συνεχίζεται, είναι κρίσιμο γιά τήν άσφάλεια καί τήν εύημερία τής Εύρώπης νά άξιολογήσει ούσιαστικώς τό πόσο είναι εύάλωτη σέ αύτόν τόν τομέα, ύποστηρίζει συντάκτης τής σχετικής έκθέσεως καθηγητής Τζόναθαν Χόλσλαγκ στό Πανεπιστήμιο VUB τών Βρυξελλών καί στό Βασιλικό Ινστιτούτο Άμύνης τού Βελγίου. Ή Κίνα διαθέτει τά περισσότερα ναυπηγεία καί ναυπηγεί, έπίσης, έτησίως τά περισσότερα πλοία στόν κόσμο, ένώ τό κρατικό κινεζικό ναυπηγείο Chinese Shipbuilding Corporation (CSSC) χτίζει τό 41% τών νέων αύτών πλοίων, ένώ τά νέα πλοία πού παράγονται στά ναυπηγεία τής Κίνας, ύποχρεωτικώς πλέον πρέπει νά πληρούν στρατιωτικές προδιαγραφές καί νά έχουν τήν δυνατότητα νά μεταφέρουν στρατεύματα, άρματα μάχης καί πυρομαχικά, όπως δηλαδή έπιβάλλει τό έπίσημο κυβερνητικό άμυντικό καί έμπορικό δόγμα. καθηγητής κ. Χόλσλαγκ φοβάται ότι, ένώ η Εύρωπαϊκή Ένωσις βλέπει τήν παγκοσμιοποίηση καί τό έλεύθερο παγκόσμιο έμπόριο ώς αύτοσκοπό, γιά τήν Κίνα παγκοσμιοποίηση σημαίνει έπέκταση τής στρατιωτικής της δυνάμεως καί έπιρροής καί ένίσχυση τής πολιτικού της βάρους σέ ολόκληρο τόν κόσμο. Τό Πεκίνο δέν διαχωρίζει τίς πολιτικές άπό τίς στρατιωτικές του φιλοδοξίες, κάτι πού άποτελεϊ πλέον μεγάλη πρόκληση γιά τήν Εύρωπαϊκή Ένωση, όποια έως τώρα θεωρούσε δεδομένο ότι έθνικισμός ύποχωρεΐ καί προέβλεπε τήν έξαφάνισή του. Η Εύρώπη πίστευε ότι θά έξυπηρετεΐ εις τό διηνεκές τά συμφέροντά της μέσω τών άνοικτών διεθνών άγορών καί όχι μέ άνεξάρτητες καί κρατικο-παρεμβατικές πολιτικές, κάτι πού κάνει πλέον Κίνα καί άλλάζειτά διεθνή δεδομένα.
’Ελέγχει, πλέον, τό έν τρίτο του παγκοσμίου ναυτιλιακού έμπορίου
Η έρευνα τού καθηγητοΰ κ. Χόλσλαγκ γιά λογαριασμό τής Εύρωπαϊκης Ένώσεως έπισημαίνει, έπίσης, ότι οί ναυτιλιακές δυνάμεις τής Ένώσεως ύποχωροΰν, ένώ αύτές τής Κίνας ένισχύονται. Κίνα έλέγχει, πλέον, τό έν τρίτο τού παγκοσμίου ναυτιλιακού έμπορίου καί διαθέτει τόν μεγαλύτερο κρατικής ιδιοκτησίας έμπορικό στόλο στόν κόσμο. Έπί πλέον, έλέγχει τό 18% τού παγκοσμίου έμπορίου κονταίηνερ πού μεταφέρονται με πλοία, όπως καί τό 12% τού έμπορίου άργοΰ πετρελαίου καί 13% τού έμπορίου ύγροποιημένου φυσικού άερίου. Τό εύρωπαϊκό μερίδιο στήν παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία είναι σήμερα μόλις 4% έναντι τού 45%, πού ήταν τό 1980, ένώ τό μερίδιο τής Εύρώπης στόν παγκόσμιο έμπορικό στόλο έπεσε άπό 20% σέ 16%, τήν ώρα πού τό Πεκίνο αύξάνει τίς έπιδοτήσεις γιά τήν ναυπήγηση πλοίων σέ κρατικά ναυπηγεία τής Κίνας, ένώ Εύρώπη τίς έχει σχεδόν καταργήσει άπαγορεύσει. Η Κίνα καλλιεργεί καί έξάγει έναν ναυτιλιακό έθνικισμό, πού έχει στόχο τήν ένίσχυση τού πολιτικού έλέγχου και τής στρατιωτικής άσφαλείας, μέ κινεζικό βεβαίως μανδύα στόν τομέα τής ναυτιλίας καί τού διεθνούς έμπορίου, τονίζει στήν έκθεσή του καθηγητής κ. Χόλσλαγκ, ό όποιος έκτιμά ότιτό Πεκίνο θεωρεί τήν ναυτιλιακή δύναμη ώς πυλώνα τής συνολικής έθνικής έπιρροής καί δυνάμεως τής Κίνας καί τού Κομμουνιστικού Κόμματος, άλλά καί ούσιαστικό παράγοντα ένισχύσεως τής οικονομικής της άσφαλείας. Η Κίνα διαθέτει τεράστια ναυτική δύναμη, πού είναι σχεδόν στό σύνολό της ύπό τόν έλεγχο τού κράτους. Η ρωσσική εισβολή στήν Ούκρανία έκανε ολοφάνερη σέ όλους τήν έξάρτηση τής Εύρώπης άπό τά ρωσσικά ορυκτά καύσιμα, άλλά εύρωπαϊκή οικονομία είναι περισσότερο έκτεθειμένη καί έξαρτάται σέ άκόμη μεγαλύτερο βαθμό άπό τήν Κίνα, σέ μία στιγμή πού γεωπολιτική έντασις μεταξύ ΗΠΑ καί Κίνας αύξάνεται, μέ έπίκεντρο τήν διαμάχη γιά τήν Ταϊβάν. Ο καθηγητής κ. Χόλσλαγκ χαρακτηρίζει έξαιρετικώς έπείγουσα τήν άνάγκη μειώσεως τής εύρωπαϊκής έξαρτήσεως άπό τήν Κίνα, καθώς, όπως λέει, θά είναι ιδιαιτέρως εύάλωτη σέ περίπτωση πολέμου μέ άφορμή τήν Ταϊβάν.
Ό ρόλος τής COSCO
Τό τελευταίο χρονικό διάστημα, τό Κομμουνιστικό Κόμμα τής Κίνας έχει ένισχύσει σέ άσφυκτικό έπίπεδο τόν έλεγχο έπί τών κρατικών ναυτιλιακών εταιρειών CSSC, COSCO, CMG. κρατική ναυπηγική βιομηχανία CSSC θεωρείται, συμφώνως πρός έπίσημα κινεζικά κυβερνητικά έγγραφα, πού διέρρευσαν στόν διεθνή Τύπο, κεντρικής σημασίας γιά τήν στρατιωτική βιομηχανία τής Κίνας, άλλά καί μαχητικό φρούριο σέ περίπτωση άνάγκης, όπως άναφέρεται στά έγγραφα χαρακτηριστικώς. Είδικώς, COSCO SHIPPING, πού έχει ιδιαιτέρως ισχυρά παρουσία στόν μεγαλύτερο λιμένα μεταφοράς κονταίηνερ τής Βρεταννίας, άλλά καί σέ άλλες χώρες, όπως Γερμανία καί Ελλάδα, δίδει έξαιρετική έμφαση στό δόγμα ένισχύσεως τών ριζών καί τής ψυχής τού Κομμουνιστικού Κόμματος τής Κίνας, μέ τήν τοποθέτηση κομμισσαρίων τού ΚΚΚ σέ κάθε έμπορικό πλοίο, πού έτσι μετατρέπεται, συμφώνως πρός τό έπίσημο δόγμα, σέ ιδεολογικό φρούριο. Κυβέρνησις τής Κίνας άπαιτεΐ άπό όλες τίς ναυτιλιακές έταιρεΐες καί τά έμπορικά πλοία ύπό τόν έλεγχό της νά έχουν διπλές πολιτικές -έμπορικές άλλά καί στρατιωτικές- έπιχειρησιακές δυνατότητες και τεχνικά χαρακτηριστικά, ένώ πολλά είναι τά πλοία κινεζικής κατασκευής πού άπό τήν άρχή έχουν σχεδιασθεΐ γιά νά μπορούν νά συμμετέχουν σέ στρατιωτικές άσκήσεις καί σέ άποβατικές στρατιωτικές ένέργειες. 1 κομματικός γραμματεύς τού ΚΚ Κίνας στήν COSCO, Σού Λιρόνγκ, διετύπωσε προσφάτως τό νέο, δόγμα τού κόμματος γιά τό διεθνές έμπόριο καί τήν ναυτιλία, πού είναι πλήρης έλεγχος τής έμπορικής καί έφοδιαστικής άλυσίδος, μέ τήν COSCO νά άναλαμβάνεϊ τόν ρόλο τού έλέγχου τών κυρίων διαμετακομιστικών καί μεταφορικών κόμβων, οδών καί λιμένων. Αξίζει νά σημειωθεί ότι, όπως γράφουν oi“Times”τού Λονδίνου,1 COSCO διαθέτει οικονομικό μερίδιο σέ σημαντικούς εύρωπαϊκούς έμπορικούς λιμένες, όπως τού Αμβούργου, τού Πειραιώς, τής Χάβρης καί τής Άντβερπ. καθηγητής κ. Χόλσλαγκ έδήλωσε στούς “Times” τού Λονδίνου ότι σήμερα μπορεί κανείς νά συγκρίνει τήν έξάρτηση τής Εύρώπης καίτής Δύσεως άπό τά κινεζικά έμπορικά προϊόντα καί πλοία μέ τήν έξάρτηση καί τήν χρήση άπό τήν Βρεταννία τού διεθνούς έμπορίου οπίου, πού έχρησιμοποιήθη γιά τήν έδραίωση τής Βρεταν-‘ νικής Αύτοκρατορίας καί τής έπιρροής της στήν Κίνα. Σήμερα τά ιστορικά καί έμπορικά δεδομένα δείχνουν ότι ζοΰμε τήν άντίστροφη κατάσταση τού Πολέμου γιά τό Όπιο κατά τόν 19ο αιώνα- σήμερα Δύσις έχει έξάρτηση άπό τά έμπορικά καί βιομηχανικά προϊόντα τής Κίνας. Τόσο ή Εύρώπη όσο καί ολόκληρη Δύσις, άν θέλει νά ένισχύσει τήν έπιρροή της καί νά περιορίσει τίς φιλοδοξίες τής Κίνας στό έξωτερικό καί στίς διεθνείς άγορές, οφείλει νά μειώσει τήν έξάρτησή της άπό τήν κινεζική βιομηχανία της, έπισημαίνει καθηγητήςΧόλσλαγκ, ζητώντας οικονομική άποτοξίνωση άπό τήν Ki-‘ να, όποια, όπως λέει, δέν διστάζει νά έκμεταλλευθεΐ τήν έλευθερία καίτά πλεονεκτήματα πού τής προσέφερε καίτής προσφέρει διαδικασία τής παγκοσμιοποιήσεως, πρός όφελος της καί πρός όφελος τού ΚΚΚ.
πηγή: ΕΣΤΙΑ
