Μυρίζει μπαρούτι στο λιμάνι
Αντιμέτωπη με τους λιμενεργάτες αναμένεται να βρεθεί σταδιακά, αλλά με βεβαιότητα, η νέα κυβέρνηση παρά το αριστερό της DNA. Η εξέλιξης της αντιπαράθεσης θα δώσει και τα πρώτα δείγματα γραφής των ανακλαστικών της κυβέρνησης και της διάθεσής της να διαχειριστεί ένα πάγιο πρόβλημα όλων των ελληνικών κυβερνήσεων της μεταπολίτευσης.
Όπως θα χαρακτηρίσει και τη δυνατότητά της να εμφανιστεί με ενιαίο πρόσωπο, χωρίς διαφορετικές προσεγγίσεις από τα στελέχη της.
Το επίκεντρο της αντιπαράθεσης είναι, βέβαια, η αξιοποίηση του λιμανιού του Πειραιά που η κυβέρνηση δια του πρωθυπουργού και του υπουργού οικονομικών έχει σηματοδοτήσει πως επιθυμεί να προχωρήσει χωρίς όμως να έχει ξεκαθαρίσει ακόμα το μοντέλο που θα υιοθετήσει. Αν δηλαδή θα προχωρήσει με την πώληση μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ (που ούτως ή άλλως είναι παραχωρησιούχος του ελληνικού δημοσίου η ίδια) ή με νέες επιμέρους υπο-παραχωρήσεις, όπως αυτή της Cosco στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ ή, τέλος, με διακρατική συμφωνία.
Όμως ο αναπληρωτής υπουργός ναυτιλίας, Θ. Δρίτσας έχει διατρανώσει την αντίθεση του στην ιδιωτικοποίηση ενώ στο ίδιο μήκος κύματος έχουν κινηθεί και άλλα στελέχη της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ ακόμη περισσότερο.
Οι λιμενεργάτες, με ανακοίνωση τους, χτύπησαν ήδη τα τύμπανα του πολέμου: «Κάνουμε γνωστό για μια ακόμα φορά προς κάθε κατεύθυνση, ότι ο αγώνας κατά της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών έρχεται από μακριά και δεν θα διστάσουμε να πάει μακριά, αν αθετηθούν κυβερνητικές δεσμεύσεις που πραγματοποιήθηκαν εν μέσω δυναμικών κινητοποιήσεων», αναφέρει σε σχετική της ανακοίνωση η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ).
Το τελεσίγραφο της αυτό πυροδότησε «η επιστολή του υπουργού οικονομικών κ. Βαρουφάκη, προς τους εταίρους και συγκεκριμένα η αναφορά για τις ιδιωτικοποιήσεις, που δημιούργησε εκ νέου ασάφεια και ταυτόχρονα έντονη ανησυχία για το θέμα της πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου των ΟΛΠ και ΟΛΘ, αλλά και τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών γενικότερα».
Και αυτή η ανάγνωση των εξελίξεων από την ΟΜΥΛΕ είναι προφανές πως είναι σωστή καθώς η εν λόγω ιδιωτικοποιήσεις βρίσκονται στην δεύτερη και τελική φάση και εκκρεμούν μόνον οι δεσμευτικές προσφορές από τους προκριθέντες σε αυτή τη δεύτερη φάση υποψηφίους ομίλους.
Όμως η ΟΜΥΛΕ σπεύδει να προεξοφλήσει διαφορετικά ισχυριζόμενη, πως «έχουμε αναδείξει ότι η προκήρυξη του ΤΑΙΠΕΔ για τον ΟΛΠ και για τον ΟΛΘ δεν έτυχε ποτέ την έγκριση της Βουλής, βρίσκεται στο πρώτο στάδιο προσέλκυσης ενδιαφέροντος, όπου, όπως αναφέρεται και στην ίδια την διακήρυξη, δεν δημιουργείται καμία δέσμευση για κανένα εκ των μερών».
Επίσης παραγνωρίζει τη δέσμευση του πρωθυπουργού και του υπουργού οικονομικών πως η συνεργασία με την Κίνα στα λιμάνια θα προχωρήσει. Δέσμευση που μάλλον θα ενοχλεί σφόδρα και του έτερους βασικούς υποψηφίους και ειδικότερα τους Δανούς της Maersk της οποίας η θυγατρική APM Terminals έχει κατέβει ως αντίπαλο δέος των κινέζων στον διαγωνισμό.
Όμως η ΟΜΥΛΕ λέγει πως «η νέα κυβέρνηση, τόσο στην συνάντηση, την οποία είχαμε με τον αναπληρωτή υπουργό ναυτιλίας, όσο και στις προγραμματικές δηλώσεις στην Βουλή, εξέφρασε με σαφήνεια την απόφαση για το σταματημό της διαδικασίας πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου των ΟΛΠ – ΟΛΘ».
Και συνεχίζει λέγοντας πως «η πώληση του μετοχικού κεφαλαίου και κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης, αποτελεί πολιτικό έγκλημα, αφού απεμπολεί την δημόσια αρχή, και παραδίδει την διαχείριση ζωτικών δραστηριοτήτων για την οικονομία της χώρας, όπως τουρισμό, ακτοπλοΐα, μεταφορές, εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, σε ξένους μονοπωλιακούς ομίλους. Παραδίδει σε τρίτους, το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα ανάπτυξης και παραγωγής πλούτου για την ελληνική οικονομία».
«Είναι λοιπόν αναγκαίο, η σημερινή κυβέρνηση», συνεχίζει η ΟΜΥΛΕ, «άμεσα να σταματήσει με θεσμικό τρόπο την διαδικασία πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου και ταυτόχρονα να μεταφέρει τις μετοχές από το ΤΑΙΠΕΔ στο ελληνικό δημόσιο για όλα τα Λιμάνια» για να «υπάρξει μια ευρύτερη διαβούλευση για την ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα και της ανάπτυξης των λιμανιών, την αύξηση της απασχόλησης με προσλήψεις τακτικού προσωπικού σε κρίσιμους και νευραλγικούς τομείς, τον αναβαθμισμένο επενδυτικό σχεδιασμό».
Το κατά πόσον η κυβέρνηση θα ανταποκριθεί στα κελεύσματα αυτά της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος παραμένει προς εξακρίβωση. Λιγότερο αβέβαιη είναι η αντίδραση που θα έχει η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος σε περίπτωση που δεν ανταποκριθεί, θυμίζουν οι παλαιότεροι παραπέμποντας στις απεργιακές κινητοποιήσεις στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας.