Μειώθηκαν Οι παραγγελίες πλοίων το α’ τρίμηνο του 2025

25.05.2025

Έντονα πτωτική ήταν η δραστηριότητα στις νέες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων το πρώτο τρίμηνο του 2025 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα καθώς όλοι οι βασικοί ναυτιλιακοί κλάδοι καταγράφουν πτώση των νέων παραγγελιών εκτός από τον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) . Οι νέες παραγγελίες στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) βυθίστηκαν όπως και στον κλάδο δεξαμενοπλοίων αλλά και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers). Αντιθέτως, στον «αφρό» βρέθηκαν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Στο μεταξύ, σύμφωνα το νέο τοπίο που διαμορφώνουν οι δασμοί που επιβάλλει η αμερικανική διοίκηση στα πλοία κινεζικής κατασκευής μπορεί να επηρεάσουν τις νέες παραγγελίες στα κινεζικά ναυπηγεία, αν και είναι ένα ερώτημα κατά πόσο μπορούν Κορέα και Ιαπωνία να καλύψουν το κενό λόγω της προσφερόμενης δυναμικότητάς τους, σημειώνει ο κ. Γιάννης Παργανάς, αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal.

Πρόσθετα κόστη

Οι πρόσφατοι δασμοί που ανακοίνωσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες για τα κινεζικά πλοία ενδέχεται να επηρεάσουν τις νέες παραγγελίες σε κινεζικά ναυπηγεία. Τα μέτρα αυτά θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ανακατανομή των παραγγελιών προς ναυπηγεία της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες επιδιώκουν να αποφύγουν τα πρόσθετα κόστη, σημειώνει ο κ. Παργανάς. Ωστόσο, προσθέτει , η περιορισμένη δυναμικότητα αυτών των ναυπηγείων ενδέχεται να προκαλέσει καθυστερήσεις και αύξηση των τιμών ναυπήγησης. Η Κίνα, από την πλευρά της, καταδικάζει τους δασμούς ως μονομερή προστατευτισμό και απειλεί με αντίποινα, γεγονός που αυξάνει την αβεβαιότητα στον τομέα της ναυπηγικής και της ναυτιλίας. Συνολικά, οι δασμοί αυτοί ενδέχεται να αναδιαμορφώσουν τον παγκόσμιο χάρτη των ναυπηγήσεων, επηρεάζοντας τις στρατηγικές επιλογές των ναυτιλιακών εταιρειών και την κατανομή των παραγγελιών σε διεθνές επίπεδο, εκτιμά ο κ. Παργανάς. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της Intermodal η εικόνα όσον αφορά τις νέες παραγγελίες νεότευκτων πλοία κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2025 ανά ναυτιλιακό τομέα διαμορφώνεται ως εξής:

Bulk Carriers: Το πρώτο τρίμηνο του 2025 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 14 παραγγελίες bulk carriers , ο χαμηλότερος αριθμός σε τριμηνιαία ανάλυση από το (3 του 2016 και ο χαμηλότερος ιστορικά από όλα τα πρώτα τρίμηνα οποιουδήποτε έτους. Συγκριτικά, το 2024, κατά το πρώτο τρίμηνο πραγματοποιήθηκαν συνολικά 170 παραγγελίες! Οσον αφορά τα διαφορετικά μεγέθη, το πρώτο τρίμηνο του 2025 παραγγέλθηκαν συνολικά τέσσερα Capesize, πέντε Kamsarmax, δύο Ultramax και τρία Handysize πλοία. Συγκριτικά, το 2024 τα αντίστοιχα μεγέθη κατά την ίδια σειρά είδαν 20, 53, 61 και 36 παραγγελίες αντίστοιχα. Το βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου διαμορφώθηκε σε 10,28% , με τα Kamsamaxνα προηγούνται με 13,6%, ακολουθούμενα από τα Ultramax και τα Handysize με που σοστά 11,49% και 8,35% αντίστοιχα, και τέλος τα Capesize με μόλις 7,95%.

Tankers: Το πρώτο τρίμηνο του 2025 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 43 παραγγελίες tankers, ο χαμηλότερος αριθμός σε τριμηνιαία βάση από το 12 του 2022. Συγκριτικά, το 2024, κατά το πρώτο τρίμηνο πραγματοποιήθηκαν συνολικά 186 παραγγελίες! Οσον αφορά τα διαφορετικά μεγέθη, το πρώτο τρίμηνο του 2025 οι παραγγελίες των VLCC ήταν μηδενικές. Εδώ είναι ενδιαφέρον να τονίσουμε ότι το πρώτο τρίμηνο του 2024 οι παραγγελίες των VLCC ήταν 28, ο μεγαλύτερος αριθμός από το 14του 2013 (συνολικά 30 παραγγελίες) σε τριμηνιαία βάση. Επίσης, παραγγέλθηκαν συνολικά εννέα Suezmax – εμφανώς λιγότερα σε σύγκριση με τα 30Suezmaxτου 1 2024 , τέσσερα Aframax, επίσης αισθητά λιγότερα σε σύγκριση με τα 25Aframaxτου πρώτου τριμήνου του 2024, δύο Panamax (το (1 2024 είχαμε τέσσερα συνολικά Panamax) και 28 Handysize πλοία, μειωμένα σε σύγκριση με τα 99 πλοία του πρώτου τριμήνου του 2024. Το βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου διαμορφώθηκε σε 14,25%, σημειώνοντας μια μικρή μείωση σε σύγκριση με την αρ χή του έτους, όπου το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφωνόταν σε 14,36%.

Container: Το πρώτο τρίμηνο του 2025 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 80 παραγγελίες containerships, σχεδόν διπλάσιες σε σύγκριση με τις 43 παραγγελίες κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024. Η πλειονότητα των νέων παραγγελιών αφορά postpanamax containerships 15.000+ TEU, με συνολικά 34 παραγγελίες. Όσον αφορά το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου, αυτό διαμορφώθηκε στο 28,55%, ελαφρώς αυξημένο σε σύγκριση με το 27,50% τον Ιανουάριο του 2024. Σημαντικό είναι να τονίσουμε ότι τα πλοία με TEU μεγαλύτερο των 17.000 παρουσιάζουν ένα orderbook-to-fleet ratio της τάξεως του 63,64%, σε αντίθεση με μόλις 3,59% για τα feeder containerships (<3.000 TEU).

LNG Carriers: Οσον αφορά τα LNG, το 2025 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 13 παραγγελίες, μειωμένες σε σύγκριση με τις 30 παραγγελίες κατά το πρώτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου διαμορφώθηκε στο 47,24%, σημειώνοντας ελαφρά μείωση σε σχέση με το 49,47% τον Ιανουάριο του 2025. (>3.000 TEU).

Δραστήριοι Οι έλληνες εφοπλιστές

Οι έλληνες εφοπλιστές ήταν δραστήριοι το πρώτο τρίμηνο του 2025, τοποθετώντας συνολικά σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της Intermodal 32 παραγγελίες για νεότευκτα πλοία. Πιο συγκεκριμένα, από αυτές τις παραγγελίες ένα μόλις αφορά bulk carrier και συγκεκριμένα handysize πλοίο, 15 παραγγελίες αφορούν δεξαμενόπλοια και συγκεκριμένα εννέα shuttle tankers, τέσσερα Suezmax και δύο VLCC. Επίσης τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 12 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εκ των οποίων 10 μεταφορικής ικανότητας 11.400 TEU το ένα και δύο μεταφορικής ικανότητας 1.800 TEU το ένα. Τέλος, τοποθετήθηκε μια παραγγελία για τέσσερα πλοία LNG bunkering.

πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!