Μεγάλες Ναυτιλιακές: Προηγούνται σε νέες παραγγελίες και πράσινα καύσιμα
Τι αποκαλύπτει έρευνα του βρετανικού ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons για τη συγκέντρωση της μεταφορικής ικανότητας και την προστασία του περιβάλλοντος
Ο ι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες και πλοιοκτήτες της παγκόσμιας ναυτιλίας γίνονται ακόμη μεγαλύτεροι με την τοποθέτηση παραγγελιών για νεότευκτα πλοία ενώ παράλληλα κερδίζουν και τη μερίδα του λέοντος στα πλοία με εναλλακτικά, πράσινα καύσιμα. Η έρευνα των βιβλίων παραγγελιών των ναυτιλιακών εταιρειών από τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons δείχνει ότι λιγότερο από το 10% των πλοιοκτητών παγκοσμίως έχουν πλοία υπό ναυπήγηση με βάση υπολογισμού τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων. Οι 50 κορυφαίοι πλοιοκτήτες στον κόσμο με βάση τη μεταφορική ικανότητα αντιπροσωπεύουν σήμερα το 52% της παγκόσμιας υπό παραγγελία μεταφορικής ικανότητας σύμφωνα με τον Clarksons, έναντι 30% που ήταν το ανάλογο ποσοστό την περίοδο 2009 – 2011. Την ίδια στιγμή οι 50 κορυφαίοι πλοιοκτήτες αντιπροσωπεύουν σήμερα το 29% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας, σημειώνει ο Clarksons, που σημαίνει ότι επενδύουν πολύ περισσότερο σε νεότευκτα πλοία. Ακόμα πιο έντονη είναι η «συγκέντρωση» της υπό παραγγελίας μεταφορικής ικανότητας με τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, σύμφωνα με τους αναλυτές του βρετανικού ναυλομεσιτικού οίκου. Οι ίδιες 50 κορυφαίες εταιρείες που επενδύσουν σε νεότευκτα πλοία αντιπροσωπεύουν το 68% του μεριδίου της υπό παραγγελία μεταφορικής ικανότητας με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Μόλις 344 ναυτιλιακές εταιρείες έχουν παραγγείλει πλοία που μπορούν να χρησιμοποιούν πιο πράσινα καύσιμα. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον Clarksons διεθνώς υπάρχουν 111.000 πλοία τα οποία ελέγχουν 29.000 πλοιοκτήτριες εταιρείες, που σημαίνει ότι κατά μέσο όρο η κάθε εταιρεία ελέγχει περίπου τέσσερα πλοία. Ο κατακερματισμός είναι πολύ μεγάλος στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία. Επίσης άλλα 6.000 πλοία υπό παραγγελία ελέγχονται από μόλις 1.500 εταιρείες. Ομως οι 50 μεγαλύτερες ελέγχουν το 52% αυτών. Παράλληλα με τα παραπάνω αξίζει να σημειωθεί ότι μέσο μέγεθος του στόλου ενός πλοιοκτήτη είναι 55.000 gt, ενώ το μέσο μέγεθος του βιβλίου παραγγελιών ενός πλοιοκτήτη ανεβαίνει στους 200.000 gt, που σημαίνει ότι παραγγέλλει μεγαλύτερα πλοία. Το υψηλότερο μερίδιο των παραγγελιών containerships και gas carriers, τομείς στους οποίους οι πλοιοκτήτες είναι παραδοσιακά μεγαλύτεροι από ό,τι σε άλλα τμήματα της αγοράς, έχει παίξει ρόλο στην αλλαγή της εικόνας όσον αφορά την τάση συγκέντρωσης περισσότερης μεταφορικής ικανότητας σε λιγότερα χέρια. Επίσης σημαντικό ρόλο παίζει η πρόσβαση στη χρηματοδότηση, μαζί με την αυξανόμενη υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων σε ορισμένους τομείς. Ταυτόχρονα τα επίπεδα τιμών των νεότευκτων πλοίων λειτουργούν ανασταλτικά.
πηγή; ΤΑ ΝΕΑ