MED.I.T.A_ ΕΝΙΑΙΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟοa1ΜΑ ΓΙΑ ΛΙΜΑΝΙΑ – ΕΜΠΟοa1ΕΥΜΑΤΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΜΕ ΕΧΕΓΓΥΟ ΤΗ ΜΕΓΙΣΤΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

26.02.2015

Ένα από τα βασικά προβλήματα στη θαλάσσια ροή εμπορευμάτων, αφορούσε και συνεχίζει να αφορά την διαχείριση των πολλαπλών πληροφοριών από τα πλοία προς τους λιμένες, τις Τελωνειακές Αρχές, και τους εσωτερικούς λιμενικούς σταθμούς μεταφόρτωσης, αναφορικά πάντα με τα μεταφερόμενα φορτία.

Το έργο “MEDiterranean Information Traffic Application”, MED.I.T.A, το οποίο ολοκληρώνεται τον Ιούνιο του 2015 και στο οποίο συμμετέχουν από ελληνικής πλευράς το Πανεπιστήμιο Πειραιά και ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών, έρχεται ως απόρροια του ερευνητικού έργου MOS4MOS, που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία TEN-T, για να ελαχιστοποιήσει το προαναφερθέν πρόβλημα. Σκοπός του, να δημιουργήσει ένα τεχνολογικό, διαδικαστικό και επιχειρησιακό δίκτυο, ικανό να βελτιώσει την διασύνδεση των λιμένων υποστηρίζοντας έτσι τους Θαλάσσιους Διαδρόμους (Motorways of the Sea) και υπερνικώντας τα όποια εδαφικά συνοριακά προβλήματα


Ήδη οι πιλοτικές εφαρμογές του Project έχουν επιφέρει καρπούς με έναν εκ των ευρωπαϊκών συμμετεχόντων, το ιταλικό λιμάνι του Λιβόρνο, να υπογράφει Μνημόνιο Συνεργασίας με το αντίστοιχο λιμάνι της Τρίπολης στη Λιβύη για διάχυση της γνώσης από τις πιλοτικές εφαρμογές του MED.I.T.A στο Λιβόρνο.


Το πολλαπλό όφελος της πιλοτικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας


Η ενιαία ηλεκτρονική πλατφόρμα, στη δημιουργία της οποίας πρωτοστάτησαν οι Έλληνες partners, καθώς ενεπλάκησαν στη δημιουργία ενός παρατηρητηρίου εμπορευματικών ροών μεταξύ των εταίρων του έργου καθώς και στις εργασίες ανάλυσης και μοντελοποίησης των ροών αυτών, δίνει πολλαπλές λύσεις σε επίπεδο λειτουργικότητας των συνδυασμένων μεταφορών.


Με τη δημιουργία της εν λόγω πλατφόρμας, είναι δυνατόν να μελετηθεί η προέλευση και ο προορισμός των αγαθών, η τυπολογία και οι μεταφερόμενες ποσότητες προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο σημαντική πληροφόρηση τόσο σε επιχειρησιακό όσο και σε στρατηγικό επίπεδο, ενώ επιπλέον αυξάνεται αυτόματα και ο βαθμός ασφάλειας στα λιμάνια, καθώς ελέγχεται εκ των προτέρων το φορτίο που εισέρχεται και εξέρχεται αυτών.


Όπως άλλωστε, εξηγούν οι ερευνητές του ΠΑ.ΠΕΙ, «τα οφέλη του συγκεκριμένου προγράμματος δεν περιορίζονται στην προώθηση νέας τεχνολογίας και τη βελτίωση της συνδεσιμότητας των λιμένων. Αντίθετα επεκτείνονται στον τομέα της λιμενικής ασφάλειας, ενισχύοντας τα συστήματα ασφαλείας και ελαχιστοποιώντας τους πιθανούς κινδύνους. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της απόκτησης πλήρους εικόνας και πληροφόρησης σχετικά με τα μεταφερόμενα εμπορεύματα που μπορεί να λειτουργήσει ως ένα χρήσιμο εργαλείο, αφενός αποτρέποντας ατυχήματα λόγω της εγγύτητας πρώτων υλών που μπορεί να είναι μη επικίνδυνες χωριστά αλλά επικίνδυνες αν τοποθετηθούν μαζί και αναμιχθούν (π.χ. καυστικό νάτριο και νερό), και αφετέρου ανιχνεύοντας αιτίες που έχουν προκαλέσει περιβαλλοντικά επικίνδυνες ή καταστροφικές καταστάσεις».


Επιπλέον, θα πρέπει να τονιστούν και τα οφέλη του MED.I.T.A αναφορικά με τη μείωση της περιβαλλοντικής μόλυνσης. Η μείωση του χρόνου αναμονής στα σημεία εισόδου στους λιμένες ωφελεί τόσο τα φορτηγά, όσο και τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, καθώς θα περιορίζει όχι μόνον το χρόνο αναμονής εντός του λιμένα, αλλά και τα επίπεδα εκπομπής αέριων ρύπων, βελτιώνοντας το επίπεδο ζωής κυρίως όπου ο λιμένας είναι μέσα σε αστικές περιοχές.


Low cost τεχνολογίες στις υπηρεσίες της εφοδιαστικής αλυσίδας


To έργο MED.I.T.A. προσπαθεί να βελτιώσει τις μεταφορές καθώς και τις διασυνδέσεις μεταξύ των λιμένων, χερσαίων τερματικών και κέντρων διανομής και αποθήκευσης. Το έργο δημιουργεί ένα φυσικό και πληροφοριακό δίκτυο ανάμεσα σε λιμάνια και χερσαία τερματικά το οποίο διευκολύνει την διακίνηση των αγαθών στην περιοχή της Μεσογείου χρησιμοποιώντας χαμηλού κόστους τεχνολογίες όπως το παθητικό RFID UHF και ανταλλαγή δεδομένων με webservices.


Το εν λόγω Project επεκτείνει την υφιστάμενη γνώση υλοποιώντας ένα καινοτόμο σύστημα το οποίο ενοποιεί τα υποσυστήματα της κοινότητας των παρόχων υπηρεσιών logistics και την ενοποίηση τους μέσω ενός ευρύτερου Συστήματος. Το Σύστημα αυτό θα δημιουργήσει μια κοινότητα διατροπικών μεταφορών η οποία θα μοιράζεται τεχνολογίες με σκοπό την βελτίωση της κίνησης και την απλοποίηση και την εξέλιξη των διαδικασιών. Σε αυτό το σύστημα συμμετέχουν διάφοροι φορείς, κατά κύριο λόγο του τομέα των Logistics, οι οποίοι θα συνεργαστούν και θα ανταλλάξουν τεχνολογική γνώση και θα αναπτύξουν κοινές διαδικασίες ώστε να δημιουργήσουν μια κοινή στρατηγική στα πλαίσια της Μεσογείου.


H στρατηγική αυτή στοχεύει να ξεπεράσει τους υφισταμένους περιορισμούς, που προέρχονται από μια κατακερματισμένη μεταφορική αγορά αναφορικά με την ανταλλαγή δεδομένων και πληροφοριών.


Με βάση την έως τώρα οργάνωση και εξέλιξη του προγράμματος, προκύπτει ότι προωθεί και αναβαθμίζει τις συνδυασμένες μεταφορές (intermodality), καθώς ένας από τους βασικούς στόχους είναι η μείωση στο μηδέν του χρόνου αναμονής εισόδου στους λιμένες, η οποία είναι γενικά μεταξύ 3 λεπτών σε ώρες χαμηλής κίνησης και 30 λεπτών σε ώρες αιχμής (ανάλογα με το λιμάνι). Επίσης, στις πιλοτικές εφαρμογές περιλαμβάνεται και η δημιουργία πλατφόρμας που θα επιτρέπει στους μεταφορείς να προκαθορίσουν την πρόσβαση ενός φορτηγού, επιβεβαιώνοντας τον αριθμό πινακίδας και το χρόνο άφιξης/αναχώρησης.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!