LNG : Ένα καύσιμο μετάβασης, ένα καύσιμο σε μετάβαση και το κλειδί για το μέλλον μας

26.10.2024

Τις προκλήσεις της χρήσης του LNG, του ΒΙΟ-LNG και του E-LNG αναλύει ο Christopher J. Wiernicki, Chairman & CEO του κορυφαίου αμερικανικού νηογνώμονα ABS, στην προσπάθεια της ναυτιλίας να βρει τόσο τον μεταβατικό όσο και τον τελικό βηματισμό της στον ενεργειακό μαραθώνιο της απανθρακοποίησης

Βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι. Καθώς εντείνονται παγκοσμίως οι προσπάθειες για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής, τα παραδοσιακά ναυτιλιακά καύσιμα γίνονται όλο και λιγότερο βιώσιμα. Στο μεσοδιάστημα, ενώ αναμένουμε τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών άνθρακα να αποκτήσουν διαθεσιμότητα σε ευρεία κλίμακα, ο κλάδος μας χρειάζεται μια λύση στο θέμα του καυσίμου για να μειωθεί η ένταση του άνθρακα σήμερα. Με τον σημερινό ρυθμό ανάπτυξης των υποδομών για εναλλακτικά καύσιμα, δεν θα απέκλεια ότι το LNG είναι η πιθανότερη λύση για αρκετά χρόνια. Άλλωστε, επί του παρόντος, είναι το μόνο εναλλακτικό καύσιμο που ικανοποιεί τις δεσμευτικές προϋποθέσεις της ασφάλειας και της διαθεσιμότητας τόσο από πλευράς της εφοδιαστικής αλυσίδας όσο και των υποδομών. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είναι το πιο καθαρό ορυκτό καύσιμο: δεν εκπέμπει σωματίδια, εκπέμπει πολύ λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από το πετρέλαιο, σχεδόν καθόλου οξείδιο του αζώτου και μηδενικό διοξείδιο του θείου. Το LNG μειώνει σαφώς τις εκπομπές σε σύγκριση με τα παραδοσιακά ναυτιλιακά καύσιμα και αποτελεί μια ελκυστική επιλογή, ιδιαίτερα σε περιοχές με αυστηρούς κανονισμούς για την ποιότητα του αέρα. Ως αποτέλεσμα, η υιοθέτηση του LNG βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Το 2024 περισσότερα από 300 πλοία παγκοσμίως λειτουργούν με LNG, ενώ έχουν δοθεί παραγγελίες για εκατοντάδες άλλα. Από οικονομικής άποψης, το LNG αποτελεί επίσης μια ευνοϊκή επιλογή, δεδομένης ιδιαίτερα της αστάθειας των τιμών του πετρελαίου και του αυξανόμενου κόστους συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Με αποτελεσματικές και παγκοσμίως επεκτεινόμενες υποδομές ανεφοδιασμού καυσίμων, το LNG θεωρείται μια βιώσιμη και σε ευρεία κλίμακα εναλλακτική λύση για το βαρύ πετρέλαιο (HFO). Εντούτοις, για ένα τόσο βασικό καύσιμο για την ενεργειακή μετάβαση, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι είναι και το ίδιο ένα καύσιμο σε μετάβαση. Και θα το χρειαστούμε όχι μόνο για να εξελιχθούμε, αλλά και για να αντιμετωπίσουμε και να περιορίσουμε τους κινδύνους που είναι επί του παρόντος εγγενείς της λειτουργίας του, εάν θέλουμε να επιτύχουμε τους στόχους μας για το 2050.

Υπάρχει μεγάλη πρόοδος στην ανάπτυξη της τεχνολογίας για την καταπολέμηση των διαρροών μεθανίου, ωστόσο η μεγαλύτερη πρόκληση για το LNG είναι το άτομο άνθρακα στον πυρήνα του. Και εδώ είναι που το bio-LNG έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τα δεδομένα. Προερχόμενο από ανανεώσιμες πηγές όπως τα οργανικά απόβλητα, το bio-LNG προσφέρει τη δυνατότητα για μια ναυτιλία ουδέτερων εκπομπών άνθρακα. Το bio-LNG είναι κάτι περισσότερο από ένα πιο καθαρό καύσιμο. Είναι ένας σημαντικός συντελεστής της κυκλικής οικονομίας. Το bio-LNG, το οποίο παράγεται από απόβλητα, αντιμετωπίζει όχι μόνον τις προκλήσεις της διαχείρισης των αποβλήτων, αλλά αποτελεί και μια βιώσιμη πηγή ενέργειας. Η δυνατότητα επέκτασης της παραγωγής bio-LNG είναι πολλά υποσχόμένη, με την έρευνα να συνεχίζει να επικεντρώνεται στην αύξηση των αποδόσεων και στη μείωση του κόστους. Το bio-LNG μπορεί να χρησιμοποιηθεί όχι μόνον ως εφεδρικό καύσιμο σε υπάρχοντες κινητήρες που λειτουργούν με LNG, αλλά μπορεί και να μεταφερθεί , να αποθηκευτεί και ο ανεφοδιασμός του σε λιμάνια να γίνει χρησιμοποιώντας τις ήδη υπάρχουσες LNG υποδομές . Εάν αναμειχθεί με ορυκτό LNG, το bio-LNG θα μπορούσε να καλύψει έως και το 16% και το 63% της συνολικής ενεργειακής ζήτησης το 2030 και το 2050, αντίστοιχα, υποθέτοντας μια αναλογία ανάμειξης του 20%, σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη. Το bio-LNG αποτελεί, λοιπόν, ένα σημαντικό κομμάτι του παζλ στην αναζήτηση του κλάδου μας για βιωσιμότητα. Αυτό, όμως, είναι μόνον η αρχή της δυνατότητας του LNG να συμβάλει περαιτέρω στην ενεργειακή μετάβαση. Η πρώτη ύλη του μπλε υδρογόνου είναι το μεθάνιο μετά την αναμόρφωσή του με ατμό, όπου υπάρχει δέσμευση του CO2 που παράγεται στη διαδικασία. Ενώ κλιμακώνεται παγκοσμίως η παραγωγή πράσινου υδρογόνου με μηδενικές εκπομπές άνθρακα, το μπλε υδρογόνο και κατ’ επέκταση το LNG θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην κάλυψη του κενού. Στην πραγματικότητα, λόγω της χαμηλότερης περιεκτικότητάς του σε άνθρακα, το LNG είναι ιδιαίτερα κατάλληλο για τη δέσμευση άνθρακα. Ως αποτέλεσμα, η τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα (CCUS) υπόσχεται να διευρύνει σημαντικά την απόδοση συμμόρφωσης του LNG.

Υπάρχει επίσης η εντυπωσιακή δυνατότητα του συνθετικού ή του E-LNG, το οποίο μπορεί να παραχθεί σε ευρεία κλίμακα συνδυάζοντας το πράσινο υδρογόνο με το κλιματικά ουδέτερο CO2. Το συνθετικό LNG είναι χημικά πανομοιότυπο με το ορυκτό LNG, αλλά με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Παρά τα σαφή οφέλη, η υιοθέτηση του LNG σε όλες τις μορφές του περιλαμβάνει προκλήσεις. Από τεχνολογικής πλευράς, η μετάβαση απαιτεί σημαντικές επενδύσεις σε νέους κινητήρες ή μετασκευές, καθώς και εξειδικευμένες εγκαταστάσεις διακίνησης. Τα οικονομικά εμπόδια περιλαμβάνουν το αρχικό κόστος μετατροπής και την τρέχουσα διαφορά τιμής μεταξύ του LNG και των παραδοσιακών καυσίμων. Ενώ το LNG είναι ανταγωνιστικό σε πολλές περιοχές, η παγκόσμια αγορά παραμένει ασταθής και η τιμολόγησή του μακροπρόθεσμα παραμένει αβέβαιη. Για το bio-LNG, το κόστος παραγωγής παραμένει υψηλότερο από αυτό των συμβατικών καυσίμων, αν και αναμένεται να μειωθεί καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται και η παραγωγή κλιμακώνεται . Πρέπει , λοιπόν, να προφυλαχθούμε από τις ακούσιες συνέπειες στην ασφάλεια λόγω των ραγδαίων εξελίξεων, γιατί η ασφάλεια παραμένει η τελική δεσμευτική προϋπόθεση για οποιοδήποτε καύσιμο. Ο κλάδος μας αναμορφώνεται γύρω μας λόγω του στόχου για απανθρακοποίηση, που αποτελεί έναν ισχυρό νέο παράγοντα διαφοροποίησης της ναυτιλίας. Εν μέσω αυτού, είναι απολύτως σαφές ότι το LNG και το bioLNG δεν είναι απλώς εναλλακτικές, αλλά αποτελούν βασικά στοιχεία του μέλλοντος. Αυτά τα καύσιμα προσφέρουν έναν τρόπο μετάβασης σε σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές, μειωμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και συμμόρφωση, διατηρώντας παράλληλα τη λειτουργική αποδοτικότητα. Και, το πλέον σημαντικό, είναι διαθέσιμο σήμερα. Εάν ψάχνετε για μια λύση στην πρόκληση της βιωσιμότητας, το LNG μπορεί κάλλιστα να είναι αυτή.

πηγή:ΚΕΦΑΛΑΙΟ-FORBES

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!