Λιγότερες κατά 38% ήταν οι παραγγελίες νεότευκτων το 2014 από τους Έλληνες Εφοπλιστές
Συνολικές επενδύσεις ύψους 8,41 δισ. ευρώ για την παραγγελία νεότευκτων πλοίων στα ναυπηγεία (κυρίως της Ασίας) πραγματοποίησαν κατά το 2014 οι Έλληνες πλοιοκτήτες.
Συνολικά υποβλήθηκαν παραγγελίες για 230 νέα πλοία, μεταφορικής ικανότητας 24,1 εκατ. τόνων dwt, έναντι 348 πλοίων το 2013, αριθμός χαμηλότερος κατά 34\%. Σε παγκόσμιο επίπεδο, παραγγέλθηκαν 2.330 πλοία το 2014, αριθμός χαμηλότερος κατά 21\% σε σχέση με το 2013, όταν είχαν υποβληθεί παραγγελίες για 2.962 πλοία.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από σχετική ετήσια έρευνα του ναυλομεσιτικού γραφείου της Golden Destiny. Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, προκύπτει ότι το μερίδιο αγοράς των Ελλήνων πλοιοκτητών το 2014 (ως ποσοστό επί του συνολικού αριθμού των πλοίων που παραγγέλθηκαν), διαμορφώθηκε σε 10\%, έναντι μεριδίου αγοράς 12\% το 2013. Αντίστοιχα, η μέση χωρητικότητα των πλοίων που παραγγέλθηκαν από ελληνικά συμφέροντα διαμορφώθηκε το 2014 σε 106.264 τόνους.
Όσον αφορά τα πλοία που προτιμήθηκαν, ξεχώρισαν τα φορτηγά πλοία και τα δεξαμενόπλοια. Συγκεκριμένα, οι Ελληνες παρήγγειλαν 97 φορτηγά πλοία, χωρητικότητας 10,4 εκατ. τόνων dwt και αξίας 1,9 δισ. ευρώ.
Η πτώση σε σχέση με το 2013 άγγιξε το 35\%, καθώς τότε είχαν παραγγελθεί 149 φορτηγά πλοία. Πτώση της τάξεως του 30\% καταγράφηκε και στις παραγγελίες δεξαμενόπλοιων, καθώς συνολικά παραγγέλθηκαν 76 δεξαμενόπλοια, έναντι 108 το 2013, μια πτώση της τάξεως του 30\%.
Τη μεγαλύτερη πτώση σημείωσαν πάντως οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς το 2014 παραγγέλθηκαν μόλις 22 από Ελληνες πλοιοκτήτες, έναντι 47 το 2013.
O Θεόδωρος Βενιάμης
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), Θεόδωρο Βενιάμη, «οι προοπτικές για το 2015 δημιουργούν ανάμεικτα συναισθήματα, καθώς υπάρχουν ανησυχίες για τους συσχετισμούς προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας με δεδομένη τη σταδιακή είσοδο πλεονάζουσας προσφοράς στην αγορά και την αβεβαιότητα ως προς τα ποσοστά αύξησης της ζήτησης». Επικαλούμενος τις εκτιμήσεις διεθνών οίκων αξιολόγησης, ο κ. Βενιάμης ανέφερε ότι τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου (LNG) διαφαίνεται να διατηρούν υψηλές αποδόσεις, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να βρίσκονται υπό πίεση, ενώ τα δεξαμενόπλοια ευνοούνται κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου.