Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Η ΙΒΙΑ είναι ένας συνδετικός κρίκος – επεμβαίνει εκεί που παίρνονται οι αποφάσεις

16.06.2024

Για το ρόλο της IBIA στην ενεργειακή μετάβαση και για τις συνέργειες που απαιτούνται, μίλησε στο maritimes.gr ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης, Πρόεδρος του International Bunker Industry Association (IBIA), στα πλαίσια της δεξίωσης για τα Ποσειδώνια στην κατοικία της πρέσβειρας της Νοτίου Αφρικής, Dr Lindiwe Msengana-Ndlela, στο Παλαιό Ψυχικό.

«Η IBIA δεν θα μπορούσε να λείπει από την έκθεση των Ποσειδωνίων. Αποφάσισε λοιπόν να κάνει αυτήν την εκδήλωση για να δει τα μέλη αλλά και τα υποψήφια μέλη και γενικότερα ανθρώπους από την ναυτιλιακή κοινότητα. Οπότε είμαστε πολύ χαρούμενοι γιατί έχουμε περίπου 300-350 καλεσμένους, και είναι ωραία ευκαιρία, όπως όλες αυτές οι εκδηλώσεις, να μιλάμε, να συζητάμε και να δίνουμε ραντεβού για μετά τα Ποσειδώνια να μιλήσουμε για ουσιαστικότερα θέματα».

Την ίδια ώρα ο κ. Καπετανάκης, γνωστοποίησε ότι η IBIA τον ερχόμενο Νοέμβριο θα κάνει για πρώτη φορά το ετήσιο συνέδριο της στην Αθήνα και ειδικότερα 6&7 Νοεμβρίου.

Σχετικά με την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας και τα νέα καύσιμα, αφότου ο ίδιος ανέλαβε την προεδρία του Οργανισμού σημείωσε ότι «Εξελέγην και η θητεία μου ως πρόεδρος ξεκίνησε την 1η Απριλίου. Ο πρώτος μου στόχος για τη θητεία μου είναι να γίνει ακόμη περισσότερο γνωστή σε όλη την βιομηχανία της ναυτιλίας και της ενέργειας. Δεν έχει να κάνει μόνο με τα συμβατικά καύσιμα, δεν έχει να κάνει μόνο με προμηθευτές ή με αγοραστές, αλλά με το σύνολο των παικτών της ενέργειας, που περιλαμβάνει πωλητές, αγοραστές, ειδικούς, περιλαμβάνει νηογνώμονες, διυλιστήρια, κλπ. Άρα η IΒΙΑ πρέπει να μπει σε κάθε “σπίτι” αν μπορούμε να το πούμε έτσι, ανθρώπων που ασχολούνται με την ναυτιλία και τη ναυτιλιακή ενέργεια».  Παράλληλα ο κ. Καπετανάκης υπογράμμισε ότι  η IBIA έχει από το 2005 επίσημο συμβουλευτικό καθεστώς τον ΙΜΟ, με εκπρόσωπο της τον καθηγητή Dr. Edmund Hughes. Στη συνέχεια τόνισε ότι «Κάνουμε στοχευμένες παρεμβάσεις είτε μόνοι μας είτε μετά από requests τρίτων μερών, πολύ σημαντικών μερών και παρεμβαίνουμε στοχευμένα για την αποανθρακοποίηση. Έχουμε υπογράψει συμφωνίες συνεργασίας με την Bimco πρόσφατα, με το Global Center of Maritime Decarbonization (στη Σιγκαπούρη), με την HELMEPA και έπονται και άλλες». Στη  συνέχεια ο κ Καπετανάκης υπεισέρχεται στην σημασία των συνεργείων και των ομάδων εργασίας, λέγοντας πως συμβάλλουν στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας, στην ανταλλαγή πληροφοριών «και σε συνδυασμό με τοπικά συμβούλια και ομάδες εργασίας μας στην Αφρική, στην Ασία, στην Αμερική, στη Μέση Ανατολή, το Νοέμβριο θα ανακοινώσω και στην Ευρώπη, δουλεύουμε για τα μελλοντικά καύσιμα, για την ψηφιοποίηση και άλλα παρόμοια θέματα, επιπλέον την εκπαίδευση κάτι το οποίο αναπτύσσεται, καθώς έχουμε υπογράψει συνεργασία και παρέχουμε εκπαίδευση στο λιμάνι της Σιγκαπούρης για τη μεθανόλη ως καύσιμο. Θα το επεκτείνουμε σε λίγο και για την αμμωνία κλπ… Όλα αυτά δείχνουν ότι η ΙΒΙΑ είναι ένας συνδετικός κρίκος που στην ουσία συλλέγει και προσφέρει γνώση, γνωριμίες και επεμβάσεις εκεί που παίρνονται οι αποφάσεις».

Σχετικά με τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των στόχων του ΙΜΟ αλλά και της ΕΕ, ο ίδιος ανάφερε ότι «Είναι πάρα πολύ αυστηροί και φιλόδοξοι οι στόχοι. Είμαστε ταυτόχρονα πολύ μακριά και πολύ κοντά. Πολύ μακριά από πλευράς απόλυτων τιμών, πολύ κοντά όμως στο να πετύχουμε αυτό που είναι η απόλυτη προϋπόθεση, δηλαδή σαφήνεια παγκόσμιων κανονισμών και δεύτερον απόλυτη συνεργασία χωρίς τους μικροανταγωνισμούς τους οποίους είναι συνηθισμένη και αυτή η βιομηχανία αλλά και πολλές άλλες βιομηχανίες. Η ναυτιλία δεν αποφασίζει μόνη της για αυτό που θα κάνει, ούτε οι πλοιοκτήτες και οι Έλληνες πλοιοκτήτες να πω πως θα κάνουν αυτό που πρέπει να κάνουν, πρωτοπόροι πάντα. Το θέμα είναι να υπάρχουν σαφής κανονισμοί». Ανέφερε ο Πρόεδρος της IBIA ενώ διευκρίνισε πως αρχίζουν να διακρίνονται κάποιες διαθέσιμες λύσεις. Υπογράμμισε επίσης πως κανέναν δεν συμφέρει η αβεβαιότητα ούτε τις επενδυτικές αποφάσεις, ούτε τις τράπεζες, ούτε τους πλοιοκτήτες, ούτε τους ίδιους τους ναυτικούς συμφέρει που και αυτοί περιμένουν να εκπαιδευτούν. «Πιστεύω λοιπόν ότι μπορούμε να τρέξουμε, το αν θα προλάβουμε ή όχι αυτό δεν το ξέρει κανείς. Είναι σημαντικό να υπάρχουν αρκετά καύσιμα και νέες τεχνολογίες», γιατί όπως κατέληξε ο ίδιος, «το στοίχημα είναι μεγάλο».

Υπενθυμίζεται ότι ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης ήταν ο πρώτος Έλληνας που εξελέγη πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA).

Η ΙΒΙΑ είναι η ηγέτιδα εκπρόσωπος της παγκόσμιας βιομηχανίας καυσίμων διασφαλίζοντας ότι όλα τα εμπλεκόμενα μέρη εκπροσωπούνται σε συζητήσεις και αποφάσεις οι οποίες επηρεάζουν τον κλάδο. Έχει επίσης συμβουλευτικό ρόλο στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό-ΙΜΟ και συμμετέχει σε όλες τις συνεδριάσεις της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (ΜΕPC). Ιδρύθηκε το 1992 και και έχει μέλη από 70 κράτη.

Τέλος, να σημειωθεί ότι ο δρ Κωνσταντίνος Καπετανάκης το 2014 εντάχθηκε στην Star Bulk, όπου υπηρέτησε ως Γενικός Διευθυντής πολλών ιδιωτικών πλοίων και στη συνέχεια ως Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος – Διευθυντής Ελέγχου του βραχίονα προμηθειών του ομίλου, Ship Procurement Services SA. Από το 2019 υπηρετεί ως Διευθυντής Bunker της Star Bulk, υπεύθυνος για την προμήθεια/στρατηγική καυσίμων και τη συνεργασία της Star Bulk με τους εμπλεκόμενους φορείς της βιομηχανίας καυσίμων.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!