Κλείνει ένα Ταμείο αποζημιώσεων για θαλάσσιες ρυπάνσεις
Ένα «όπλο» για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος χάνεται, οριστικά, στο τέλος της χρονιάς. Πρόκειται για το ένα από τα τρία διεθνή ταμεία αποζημιώσεων σε θαλάσσιες ρυπάνσεις, το οποίο πήρε την απόφαση να κλείσει στο τέλος του έτους, δημιουργώντας έντονη απογοήτευση στη ναυτιλιακή κοινότητα.
Η απόφαση για την διάλυση του Ταμείου της Σύμβασης 1971 (1971 IOPC Fund) λήφθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου και εγκρίθηκε με ψήφους 29 υπέρ, 14 κατά και τρία λευκά από τα κράτη- μέλη.
Πριν από το κλείσιμο της τελευταίας συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου, όπου συζητήθηκαν οι πρόσφατες νομικές εξελίξεις γύρω από την ρύπανση του ελληνικού δεξαμενόπλοιου «Νήσος Αμοργός», ο διευθυντής του Ταμείου δήλωσε ότι ήταν πολύ λυπηρό, το γεγονός ότι η σχέση των Ταμείων Αποζημίωσης (IOPC Funds) με τους αλληλοασφαλιστικούς οργανισμούς, τα P& I Clubs, έχει καταστραφεί.
Ο ίδιος εξέφρασε, δε, την ειλικρινή ελπίδα του ότι η δύσκολη κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει θα είναι προσωρινή και πως τα Ταμεία Αποζημιώσεων και τα P& I Clubs θα φτάσουν τελικά, σε συμφωνία που θα τους επιτρέψει να συνεχίσουν να εργάζονται, μαζί, με επιτυχία, τα επόμενα χρόνια για την αποζημίωση των θυμάτων των ζημιών από ρύπανση πετρελαίου.
Να σημειωθεί ότι από το Ταμείο της Σύμβασης του 1971 στα περισσότερα από 36 χρόνια λειτουργίας του έχει καταβάλει περίπου 330 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας για αποζημιώσεις, έχοντας θέσει τις βάσεις για το νέο καθεστώς που υπάρχει σήμερα και αφορά το Ταμείο για την Σύμβαση του 1992 (1992 Fund) και το λεγόμενο Συμπληρωματικό Ταμείο (Supplementary Fund), που δημιουργήθηκε με τη Σύμβαση του 2003.
Όπως έγινε γνωστό το εφοπλιστικό Committee του Λονδίνου (G.S.C.C.) αντιτίθεται, σθεναρά, στην εκκαθάριση του Ταμείου της Σύμβασης του 1971 πριν από την επίλυση των εκκρεμών δικαστικών ζητημάτων, υποστηρίζοντας τις ανησυχίες, που εκφράζει η Διεθνής Ομάδα των P & I Clubs.
Η G.S.C.C. και οι εθνικές και διεθνείς οργανώσεις εξέφρασαν την άποψη ότι το «κλείσιμο» του Ταμείου ήταν μια πρόωρη απόφαση και αντίθετη με τη Σύμβαση του 1971 για τη σύσταση του Ταμείου. Ειδικά, καθώς λήφθηκε πριν από τον καθορισμό απαιτήσεων σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει εκφράσει, ακόμα, την έντονη ανησυχία της για την απόφαση επειδή μπορεί να οδηγήσει σε θεμελιώδεις αλλαγές στο τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίζονται, στο μέλλον, τα περιστατικά ζημιών από περιπτώσεις ζημία από ρύπανση και ειδικότερα των εκκρεμών πληρωμών.
Το ατύχημα του «Νήσος Αμοργός»
Το ατύχημα του ελληνικού δεξαμενόπλοιου «Νήσος Αμοργός» προκλήθηκε, στις 28 Φεβρουαρίου 1997, καθώς μετέφερε 75.000 τόνους αργού πετρελαίου, το οποίο είχε φορτώσει από τη Βενεζουέλα.
Το πλοίο προσάραξε ενώ έπλεε στο κανάλι Maracaibo, στον κόλπο της Βενεζουέλας. Οι αρχές της Βενεζουέλας υποστήριξαν ότι στην πραγματικότητα η προσάραξη συνέβη έξω από το κανάλι. Εκτιμάται ότι 3.600 τόνοι αργού πετρελαίου διέρρευσαν στην θάλασσα. Για το περιστατικό έγιναν πολλές δίκες σε ποινικά και αστικά δικαστήρια.
Τελικά, τον Φεβρουάριο του 2008 έκλεισε οριστικά λόγω παραγραφής η ποινική διαδικασία για τον πλοίαρχο ενώ συνεχίζονται οι δίκες για τα θέματα αποζημιώσεων.