Καταγραφή ρεκόρ για τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία
Σε 6.494 έφτασαν τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία όλων των κατηγοριών και τύπων, σύμφωνα με ετήσια έρευνα της Petrofin SA, ρεκόρ όλων των εποχών. Τα πλοία που καταγράφηκαν είναι χωρητικότητας άνω των 20.000 DWT Με άλλα λόγια, δεν προσμετρήθηκαν τα μικρότερα σε μέγεθος, που στην πλειονότητά τους είναι υπερήλικα. Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Petrofin για το έτος 2023, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε, σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο έτος, κατά 85 πλοία, ενώ η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 9,7 εκατ. DWT.
Τα 6.494 πλοία τα διαχειρίζονταν συνολικά 592 εταιρίες, έναντι 599 ελληνόκτητων εταιριών που υπήρχαν το 2022. Αναλυτικά, ο ελληνόκτητος στόλος των φορτηγών πλοίων διαμορφώθηκε στα 2.793 πλοία χωρητικότητας 230,3 εκατ. DWT. Το 2022 υπήρχαν 2.701 πλοία.
Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων το 2023 διαμορφώθηκε στα 980 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 156,9 εκατ. DWT. Ο αριθμός των τάνκερ είναι μειωμένος, σε σύγκριση με τα 1.025 πλοία που ήταν το 2022 και με τη χωρητικότητα 162,4 εκατ. DWT, που ήταν το αμέσως προηγούμενο έτος.
Η μείωση του στόλου των δεξαμενόπλοιων οφείλεται στις πωλήσεις που έκαναν οι Ελληνες εφοπλιστές, με σημαντικά κέρδη. Η μέση ηλικία του στόλου των δεξαμενόπλοιων αγγίζει τα 10,3 έτη. Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2023 διαμορφώθηκε στα 489, χωρητικότητας 31,4 εκατ. DWT. Τα συγκεκριμένα επίπεδα είναι αυξημένα τόσο σε αριθμό πλοίων, από τα 461 πλοία που ήταν το 2022, όσο και σε όρους χωρητικότητας (29,6 εκατ. DWT). Η μέση ηλικία του στόλου ήταν τα 13,4 έτη. Ο στόλος των LNG carriers το 2023 διαμορφώθηκε στα 164 πλοία, χωρητικότητας 14,7 εκατ. DWT. Η μέση ηλικία του στόλου αγγίζει τα 6,29 έτη. Ο στόλος των LPG carriers το 2023 διαμορφώθηκε στα 81 πλοία, χωρητικότητας 3,3 εκατ. DWT. Ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιριών μειώθηκε σε 592, επτά λιγότερες σε σύγκριση με το 2022 και 181 λιγότερες σε σύγκριση με το 2009, βάσει των δεδομένων της Petrofin. Επίσης, οι εταιρίες που διαχειρίζονται από ένα έως δύο πλοία συνεχίζουν να μειώνονται σε αριθμό. Το 2023 διαμορφώθηκαν σε 186, πέντε λιγότερες σε σύγκριση με το 2022 και 164 λιγότερες σε σύγκριση με το 2022. Η χωρητικότητα του στόλου που διαχειρίζονται αθροιστικά σημείωσε άνοδο 8,4% και διαμορφώθηκε σε 9,4 εκατ. DWT. Επί της ουσίας, μπορεί να μειώθηκαν τα πλοία, αλλά αύξησαν τη χωρητικότητα του στόλου τους. Ο αριθμός των εταιριών διαχείρισης τριών με τεσσάρων πλοίων και πέντε με οκτώ πλοίων το 2023 ήταν 116 (+1 έναντι του 2022) και 122 (-2 έναντι του 2022) αντίστοιχα. Η χωρητικότητα του στόλου που διαχειρίζονται αθροιστικά σημείωσε άνοδο 0,2% και πτώση 0,13%, και διαμορφώθηκε σε 14,4 εκατ. DWT και 32,5 εκατ. DWT αντίστοιχα.
Μικρή πτώση
Μικρή πτώση κατέγραψε και ο αριθμός εταιριών διαχείρισης 9 με 15 πλοίων, από 78 το 2022 σε 71 το 2023. Η χωρητικότητα του στόλου που διαχειρίζονται αθροιστικά σημείωσε πτώση 8,3% και διαμορφώθηκε σε 45,2 εκατ. DWT. Ωστόσο, αύξηση εμφανίζουν οι εταιρείες που διαχειρίζονται περισσότερα πλοία. Το 2023 υπήρχαν 40 εταιρίες διαχείρισης 16 με 24 πλοίων και 57 εταιρίες διαχείρισης τουλάχιστον 25πλοίων. Η χωρητικότητα του στόλου των εταιριών διαχείρισης 16- 24 πλοίων σημείωσε άνοδο 10,9% και διαμορφώθηκε σε 53,1 εκατ. DWT, ενώ η χωρητικότητα του στόλου των εταιρι ών διαχείρισης τουλάχιστον 25 πλοίων κατέγραψε άνοδο 2,5% και διαμορφώθηκε σε 320,2 εκατ. DWT. Το 2023 σημειώθηκε άνοδος της χωρητικότητας του στόλου των 30 μεγαλύτερων εταιριών. Τριάντα εταιρίες διαχειρίζονται στόλο συνολικής χωρητικότητας 275,6 εκατ. DWT και, συνεπώς, το 58,1 % του στόλου ελληνικής διαχείρισης (474,8 εκατ. DWT). Οι εταιρίες που διαχειρίζονται στόλους χωρητικότητας τουλάχιστον ενός εκατ. DWT αυξήθηκαν, ανήλθαν το 2023 σε 83 και διαχειρίζονται συνολικά 3.617 πλοία, χωρητικότητας 376,6 εκατ. DWT. Οι 83 ναυτιλιακές εταιρίες διαχειρίζονται συνολικά το 79,3% του ελληνόκτητου στόλου.
Παρατηρείται… υποστολή σημαίας στον στόλο
Το κυριότερο στοιχείο από την εξέλιξη του στόλου με ελληνική σημαία είναι ότι εξακολουθούν να μειώνονται τα ποντοπόρα πλοία και να αυξάνονται τα επιβατηγά πλοία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, συνολικά υπήρχαν 1.826 πλοία, χωρητικότητας 36.298.186 κόρων, έναντι 1.820, χωρητικότητας 37.419.966 κόρων, που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Από την επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι ο ελληνικός στόλος μειώθηκε κατά 13 ποντοπόρα πλοία (κατά ένα φορτηγό πλοίο και κατά δώδεκα δεξαμενόπλοια). Ωστόσο, αυξήθηκε κατά 14 επιβατηγά πλοία και κατά 5 διαφόρων κατηγοριών. Επισημαίνεται ότι από τον Ιούνιο του 2022 ο επιβατηγός στόλος αυξήθηκε κατά 33 πλοία. Επίσης, άλλο σημαντικό στοιχείο για τον ελληνικό στόλο είναι ότι υπάρχουν 596 πλοία άνω των 3.000 κόρων και 1.230 πλοία κάτω των 3.000 κόρων. Τα πλοία έως 5 ετών ανέρχονται σε 115 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 883.419 κόρων. Τέλος, τα πλοία με ηλικία πάνω από 30 έτη ανέρχονται σε 848. Τα πλοία άνω των 30.000 κόρων με ελληνική σημαία ανέρχονται σε 389, συνολικής χωρητικότητας 33.081.833 κόρων. Ο αριθμός αυτός είναι ελάχιστος σε σύγκριση με τον συνολικό αριθμό των ελληνόκτητων πλοίων που ταξιδεύουν με διάφορες σημαίες ξένων κρατών.
dealnews.gr