Intercargo: Προέχει η αναθεώρηση του CII
Ψηλά στην ατζέντα η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας
Σε πρώτο πλάνο βάζει η Διεθνής Ένωση Εφοπλιστών Ξηρού Φορτίου (Intercargo) την αναθεώρηση του Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII). Πρόκειται για έναν περιβαλλοντικό δείκτη, ο οποίος υιοθετήθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, προκειμένου να συνεισφέρει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας. Στην πράξη, όμως, φαίνεται ότι δεν αποδίδει με ίσους όρους σε όλα τα πλοία, αφού «επιδοτεί» τα μεγάλα ταξίδια, τα calls σε λίγα λιμάνια, με τη μικρή παραμονή σε αυτά .Υπάρχουν μετρήσεις που δείχνουν ότι δύο αδελφά πλοία (κατασκευασμένα από το ίδιο ναυπηγείο, την ίδια περίοδο και με τα ίδια χαρακτηριστικά) αποδίδουν διαφορετικά, ακόμα κι αν στο τέλος έχουν διανύσει παρόμοιες αποστάσεις, αν το ένα έχει λιγότερα λιμάνια και καθυστερήσεις. Ο CII είναι ένα σύστημα βαθμολογίας των πλοίων σε σχέση με την ένταση του άνθρακα που εκπέμπουν και τα πλοία, προκειμένου να μην έχουν επιπτώσεις, πρέπει να έχουν κάθε χρόνο βαθμολογία a -b nc. Αν και στην προσεχή συνεδρίαση της Επιτροπής Θαλασσίου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ, που ξεκινά στις 30 Σεπτεμβρίου 2024, αναμένεται να κυριαρχήσει το ζήτημα της υιοθέτησης ενός εμπορικού και ενός τεχνικού μέτρου για τα GHG, η Intercargo υπέβαλε προτάσεις στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ( ΙΜΟ), ζητώντας την αναθεώρηση του Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII).
Συλλογή δεδομένων
Ο κ. Δημήτρης Μονιούδης, αντιπρόεδρος της Τεχνικής Επιτροπής της Intercargo, τόνισε την αυστηρότητα της ανάλυσης που διέπει τις συστάσεις αυτές: «Οι προτάσεις μας βασίζονται σε μια ολοκληρωμένη εξέταση των επαληθευμένων δεδομένων του συστήματος συλλογής δεδομένων του ΙΜΟ, από το 2022. Αυτή δεν ήταν απλώς μια επιφανειακή εξέταση -περιλάμβανε σχολαστική ανάλυση πάνω από 5.600 πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τρεις μεγάλους νηογνώμονες: ABS, BureauVeritas και DNV. Αυτό το επίπεδο εξέτασης παρέχει μια ισχυρή βάση για τις συστάσεις μας και υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη για αναθεώρηση του τρέχοντος συστήματος CII». Ο πρόεδρος Ένωσης, Δημήτρης Φαφαλιός, πρόσθεσε : «Το ισχύον πλαίσιο CII, αν και έχει καλές προθέσεις, μπορεί να μας οδηγεί σε ένα μονοπάτι που έρχεται σε αντίθεση με τον απώτερο στόχο της μείωσης των συνολικών εκπομπών. Βλέπουμε καταστάσεις όπου τα πλοία μπορεί στην πραγματικότητα να αυξήσουν τις συνολικές τους εκπομπές, για να βελτιώσουν τη βαθμολογία τους κατά CII. Αυτό σαφώς δεν είναι το αποτέλεσμα που επιδιώκουμε, γι’ αυτό είναι ζωτικής σημασίας να βελτιώσουμε αυτό το σύστημα».
Διαπιστώσεις
Βασιζόμενη σε εκτεταμένες μελέτες που ανέλυσαν δεδομένα από πάνω από 5.600 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου , η Intercargo ανέδειξε διάφορα βασικά ζητήματα με το ισχύον σύστημα CII:
1 Επίδραση του χρόνου αδράνειας: Οι μελέτες δείχνουν μια σαφή συσχέτιση μεταξύ του αυξημένου χρόνου αδράνειας και των χειρότερων αξιολογήσεων CII, ιδίως για τα μικρότερα μεγέθη πλοίων. Αυτός ο χρόνος αδράνειας, ο οποίος περιλαμβάνει περιόδους στο λιμάνι ή στο αγκυροβόλιο, είναι συχνά πέρα από τον έλεγχο του πλοίου.
2 Στρεβλά κίνητρα: Το ισχύον 2παρεσια και μπορεί να ενθαρρύνει ακούσια τα πλοία να λειτουργούν άσκοπα τις κύριες μηχανές τους, για παράδειγμα κατά την αναμονή στο αγκυροβόλιο, αυξάνοντας ενδεχομένως τις συνολικές εκπομπές.
3 Ασυνεπείς δείκτες αποδοτικό στον Πατελεία με βαθμολογία Ε έχουν συχνά χαμηλότερες μέσες εκπομπές CO2 σε σύγκριση με εκείνα που έχουν βαθμολογηθεί από Α έωςΔ, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο CII δεν αντικατοπτρίζει με ακρίβεια την πραγματική αποδοτικότητα ενός πλοίου.
4 Ανισότητες με βάση το μέγεθος: Τα μικρότερα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, ιδίως στα τμήματα Handysize και Supramax/Ultramax, παρουσιάζουν υψηλότερο ποσοστό αξιολογήσεων D και Ε σε σύγκριση με τα μεγαλύτερα πλοία.
Οι προτάσεις Intercargo στον IMO
ΥΠΟ το πρίσμα αυτών των ευρημάτων, η Intercargo πρότεινε στον ΙΜΟ:
• Να επανεξετάσει και να προσαρμόσει τον CII, ώστε να αντικατοπτρίζει καλύτερα την πραγματική ενεργειακή απόδοση ενός πλοίου και όχι, κατ’ επέκταση, να αντικατοπτρίζει την απόδοση ενός λιμένα ή άλλων παραγόντων εκτός του ελέγχου του πλοίου.
• Να εφαρμόσει ένα σύστημα που θα παρέχει περαιτέρω κίνητρα για τη συνολική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αντί να οδηγεί ενδεχομένως στην ενθάρρυνση συμπεριφορών που βελτιώνουν τις βαθμολογίες αλλά αυξάνουν τις συνολικές εκπομπές.
• Να εξεταστεί μια πολυφασική προσέγγιση για την τελειοποίηση του CII, ξεκινώντας με λύσεις βασισμένες στα τρέχοντα δεδομένα και προχωρώντας σε πιο εκλεπτυσμένα μέτρα.
πηγή:Ναυτεμπορική