Η χρήση του φυσικού αερίου στη ευρωπαϊκή ναυτιλία
Ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Ναυτιλίας (2-6 Μαρτίου στις Βρυξέλλες), όπου ήταν μια πρωτοβουλία της European Community Shipowners’ Associations (ECSA), και έλαβαν μέρος όλα τα επίσημα αντίστοιχα όργανα της ΕΕ αλλά και οι μεγαλύτερες ευρωπαϊκές βιομηχανίες και services στη ναυτιλία.
![]() |
Απώτερος σκοπός όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα του συνεδρίου, είναι η περαιτέρω σύσφιξη της ευρωπαϊκής ναυτιλίας με την Ευρωπαϊκή οικονομία, η ανάπτυξη της ναυτικής τεχνολογίας και σαφέστατα η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σύμφωνα με την ανανεωμένη μελέτης της Oxford Economics study που παρουσίασε η ECSA, η συμβολή της ναυτιλίας στη Ευρωπαϊκή Οικονομία ανέρχεται στα 147 δις ευρώ ετήσιος (2013). Επίσης, για κάθε 1 δις ευρώ από τη ναυτιλίας, δημιουργείται επιπλέον άλλο 1,6 δις ευρώ στο ΑΕΠ της Ευρώπης.
Ο κλάδος απασχολεί άμεσα 2,2 εκ. εργαζόμενους όπου μεταξύ του 2004 και 2013 η άμεση απασχόληση αυξήθηκε κατά 25\%.
Η συνεισφορά ανά εργαζόμενο στη ναυτιλία, σε όρους ΑΕΠ, είναι η μεγαλύτερη από το μέσο όρο της ΕΕ.
Ο ευρωπαϊκός στόλος από το 2005 – 2014 αυξήθηκε σε όρους χωρητικότητας κατά 72\% ( ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί το 40\% περίπου του κοινοτικού).
Σχετικά με τους ευρωπαίους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, τονίστηκε πως κατέχουν το 41,5 \% της παγκόσμιας αγοράς όπου η ευρωπαϊκή τεχνολογία και τεχνογνωσία είναι παγκοσμίως κορυφαία.
Οι βασικοί τομείς προτεραιότητας που θα οδηγήσουν τη ναυτιλία στις επόμενες δεκαετίες, είναι η βιωσιμότητα και οι φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες, καθώς και μιια νέα νοοτροπία ασφάλειας σε ολόκληρη την ναυτιλιακή βιομηχανία.
Σημειώθηκε πως η ευρωπαϊκή βιομηχανία αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις, με το να είναι πρωτοπόρος και καινοτόμος.
Τονίστηκε, πέραν των άλλων και η χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καύσιμο. «Καθώς η τάση είναι να προχωρήσουμε πέρα από τη συμμόρφωση και την υιοθέτηση αυτών των τεχνολογιών όπου μας δίνει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.”
Προτάθηκε και η σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) μεταξύ των ναυτιλιακών βιομηχανιών και της Ευρώπης, συγκεκριμένα για κάθε ένα ευρώ που θα επενδύεται σε ερεύνα και ανάπτυξη στη ναυτιλιακή τεχνολογία, άλλο ένα να επιδοτείται από την Ευρώπη προς αυτή την κατεύθυνση.
Επίσης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τα προκαταρκτικά αποτελέσματα μιας μελέτης σχετικά με το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καυσίμου της ναυτιλίας.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι ενδιαφερόμενοι αναγνωρίζουν τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακό καύσιμο, αλλά είναι ακόμα αβέβαιο κατά πόσο προσφέρει μια σαφή επιχειρηματική υπόθεση.
Η μελέτη λαμβάνει υπόψη τη συνολική πολιτική της ΕΕ με στόχο τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων από τη ναυτιλία και αναζήτηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας εν όψει των αυξανόμενων περιορισμών σχετικά με τη χρήση του βαρέως μαζούτ.
Συνοψίζει την πρόσφατη νομοθεσία: Πρώτον, την οδηγία για την περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων πλοίων (2012/33 / ΕΕ), η οποία επιτρέπει τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως εναλλακτικού καυσίμου.
Δεύτερον, η οδηγία για την ανάπτυξη των υποδομών εναλλακτικών καυσίμων (2014/94 / ΕΕ), η οποία αποσκοπεί στην εξασφάλιση ενός ελάχιστου επιπέδου κάλυψης των σημείων ανεφοδιασμού LNG σε βασικά λιμάνια σε όλη την Ευρώπη από το 2025 και το 2030 αντίστοιχα, με κοινά πρότυπα για το σχεδιασμό και τη χρήση τους.
Η χρήση του φυσικού αεριού στη ναυτιλία ήδη αποτελεί μια πραγματικότητα , η ΕΕ επιδοτεί και ενισχύει τόσο της υποδομές για τη χρήση και διανομή του φυσικού αερίου όσο και την εξέλιξη της αντίστοιχης τεχνολογίας.
Υπάρχουν σχετικά προγράμματα όπου είναι σε εξέλιξη, όπως το Poseidon Med όπου και αποτελεί το πρώτο Ευρωπαϊκό διασυνοριακό έργο το οποίο αποσκοπεί στην εισαγωγή του LNG ως κύριο καύσιμο για την ναυτιλιακή βιομηχανία και στην ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου υποδομών ανεφοδιασμού LNG και Φυσικού Αερίου.