Η κρίση μετά τα φορτηγά «χτυπάει» και τα LNG
Στη «δίνη» των χαμηλών ναύλων έχουν αρχίσει να κλυδωνίζονται τα νεότευκτα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ενώ σε ελεύθερη πτώση συνεχίζουν να βρίσκονται οι ναύλοι στα φορτηγά- χύδην αλλά και σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες των δεξαμενόπλοιων.
Τα στοιχεία, που περιέχονται στην εβδομαδιαία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny, αποτυπώνουν την κρίση στην παγκόσμια ναυτιλία, η οποία διαρκώς βαθαίνει όλο και περισσότερο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή των ναύλου στην αγορά spot για το σιδηρομετάλλευμα έχει πέσει στα πιο χαμηλά επίπεδα, αντίστοιχα με αυτά, που καταγράφτηκαν στις 31 Ιουλίου 1986, οδεύοντας κάτω από τα 60 δολάρια τον τόνο.
Όμως, πλέον, η κρίση αρχίζει να πλήττει και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), τα οποία δίνουν, τώρα, «μάχη» για να βρουν βιώσιμο ναύλο, καθώς η έντονη δραστηριότητα παραγγελιών νέων πλοίων αύξησε κατά πολύ τον στόλο, δυσανάλογα με την προσφορά και ζήτηση φορτίων.
Όπως σημειώνει στην εβδομαδιαία ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny οι τιμές ναύλωσης στην αγορά spot (ναύλωση του πλοίου, για ένα συγκεκριμένο δρομολόγιο) LNG παραμένουν στην χαμηλή πλευρά των 64.000 δολαρίων την ημέρα, με περιορισμένη δραστηριότητα ναύλωσης.
Στο μεταξύ, η γερμανικών συμφερόντων E.ON, χωρίς να πτοείται από την αποδυνάμωση των συνθηκών της αγοράς, επεκτείνει την δραστηριότητά της στην παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) καθώς υπέγραψε συμφωνία που της επιτρέπει τις εξαγωγές από τις Ηνωμένες Πολιτείες με δεξαμενόπλοια και αγωγούς
Όπως ανακοίνωσε, την Πέμπτη, το εμπορικό τμήμα της E.ON Global Commodities προχώρησε σε δύο συμφωνίες διάρκειας 20 ετών η κάθε μια για τη ναύλωση για έως και δύο πλοία μεταφοράς LNG από την ιαπωνική εταιρεία Mitsui OSK Lines και αγόρασε την χωρητικότητα αγωγών για να τροφοδοτήσει τις σχεδιαζόμενες εξαγωγές από ένα εργοστάσιο στο Freeport του Τέξας.
«Υπάρχει ένας καθοριστικός λόγος για την E.ON να επεκτείνει την παρουσία της στην αγορά του LNG ακόμα και στο σημερινό περιβάλλον των τιμών, ίσως ακόμη περισσότερο από ό, τι πριν από έξι μήνες», δήλωσε, την Τετάρτη, ο επικεφαλής τηςE.ON Global Commodities Egied Van Guch για να προσθέσει ότι το LNG είναι μια επιχείρηση, στην οποία οι μαζικές επενδύσεις τώρα αποδίδουν καρπούς, με εξαγωγές στην Αυστραλία και στις Ηνωμένες Πολιτείας, θα προκαλέσουν μεσοπρόθεσμα υπερπροσφορά, αλλά η αγορά θα πρέπει να ισορροπήσει εκ νέου πριν από το τέλος της δεκαετίας.
«Οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου, που βρίσκονται πίσω από πολλά από τα τεράστια έργα υγροποιημένου φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του Νέου Κόσμου, θα βάλουν το πόδι τους στα φρένα αρκετά γρήγορα», είπε, επισημαίνοντας τις πρόσφατες περιπτώσεις ματαίωσης ή καθυστέρησης των επενδύσεων.
Τα φορτηγά- χύδην (bulk carriers)
Αυτή την εβδομάδα ο δείκτης BDI κατέγραψε, όπως σημειώνει η Golden Destiny, νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα, εφάμιλλα με αυτά της 31ης Ιουλίου 1986, καθώς η τιμή ναύλου στην αγορά spot για τη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος οδεύει κάτω από τα 60 δολάρια τον τόνο.
Η ανησυχία εντείνεται καθώς φαίνεται ότι οι κινέζικες εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος συνεχίζουν να μειώνονται και τον Ιανουάριο μειώθηκαν κατά 9,5\% σε σχέση με τον Δεκέμβριο.
«Η ζήτηση χάλυβα στην βόρειο Κίνα έχει μειωθεί τόσο πολύ σαν ψυχρές θερμοκρασίες, με αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται η οικοδομική δραστηριότητα σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη κάμψη στον τομέα των ακινήτων, πράγμα, που οδηγεί σε μείωση των πωλήσεων πρώτων υλών από την Αυστραλία και τη Βραζιλία», δήλωσε ο Χου Xiaodong, αναλυτής της Nanhua Futures στη Hangzhou.
Σε αυτό το «σκηνικό» η China Iron & Steel Association έχει προβλέψει ότι η τιμή του εισαγόμενου σιδηρομεταλλεύματος θα μειωθεί ελαφρά το Φεβρουάριο, κυρίως λόγω της εξασθένισης της ζήτησης και της αυξημένης υπερπροσφορά, η οποία είναι σύμφωνη με τις ανάγκες της κινέζικης αγοράς
Την Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου ο δείκτης BDI έκλεισε στις 530 μονάδες, κάτω από 5\% από το κλείσιμο της περασμένης εβδομάδας και κάτω από 52\% από το κλείσιμο της ίδιας εβδομάδας του 2014, όταν ήταν 1106 μονάδες.
Όλα δείκτες του ξηρού φορτίου (σ.σ. για τα bulk carriers) έκλεισαν στο κόκκινο, εκτός από το τμήμα τύπου Panamax,. Η μεγαλύτερη εβδομαδιαία πτώση καταγράφεται στο τμήμα των μεγάλων φορτηγών (handy).
Αναλυτικά οι ναύλοι διαμορφώνονται ως εξής
• Τα Capesizes κερδίζουν σήμερα 5.117 δολάρια την ημέρα, μείωση κατά 583 δολάρια την ημέρα σε σχέση με το κλείσιμο της περασμένης εβδομάδας και τα panamaxes εισπράττουν 3.984 δολάρια την ημέρα, αυξημένα κατά 554 δολάρια σε σχέση με την περασμένη εβδομάδα
Την ίδια εβδομάδα του 2013 τα Capesizes ναυλώνονταν προς 8.376 δολάρια την ημέρα ενώ τα panamaxes προς 10.506 δολάρια την ημέρα.
• Τα Supramaxes ναυλώνονται προς 5.077 δολάρια την ημέρα, μειωμένα κατά 464 δολάρια την ημέρα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα ενώ την ίδια εβδομάδα του 2014 ναυλώνοντας προς 10.438 δολάρια την ημέρα.
• Τα Handysizes ναυλώνονται προς 4.021 δολάρια την ημέρα, μειωμένα κατά 512 δολάρια την ημέρα από το «κλείσιμο» της περασμένης εβδομάδας, όταν την ίδια εβδομάδα του 2014 κέρδιζαν 9.689 δολάρια την ημέρα.
Τα δεξαμενόπλοια
«Χαμηλές πτήσεις» παρουσιάζει η ναυλαγορά και στα δεξαμενόπλοια αν και δεν βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με το χύδην φορτίο.
Έτσι, ενώ στον τομέα των μεγάλων δεξαμενόπλοιων (VLCC) στο ταξίδι από τον Αραβικό κόλπο στις ΗΠΑ (AG-USG) οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 3 πόντους σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα ενώ αυξήθηκε κατά 15 πόντους από το τέλος Σεπτεμβρίου 2014. Γενικά ο ναύλος για χρονοναύλωση ενός πλοίου 280.000 τόνων κυμαίνεται στις 24.200 δολάρια την ημέρα.
Αντίθετα, στα ίδια επίπεδα παρέμεινε ο ναύλος για πλοίο χωρητικότητας 265.000 τόνων για ταξίδια από τον Αραβικό Κόλπο στη Σιγκαπούρη ή στην Ιαπωνία έχοντας καταγράψει αύξηση κατά 28,5 πόντους σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2014.
Έτσι, ο ναύλος για χρονοναύλωση ενός πλοίου, χωρητικότητας 265.000 τόνων, στο ταξίδι από τον Αραβικό Κόλπο στην Ιαπωνία κυμαίνεται στα 59.100 δολάρια την ημέρα ενώ για ένα πλοία, χωρητικότητας 270.000 τόνων, στο ταξίδι από τον Αραβικό Κόλπο στη Σιγκαπούρη κυμαίνεται στα 64.000 δολάρια την ημέρα.