Η Ερυθρά ρυθμιστής στην κίνηση bulkers

14.08.2024

Σε θετική ρότα κινήθηκε το α’ εξάμηνο του 2024 η αγορά χύδην ξηρού φορτίου με κινητήρια δύναμη τον τομέα των Capesize.

Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν αναλυτές , η πορεία της αγοράς στο β’ εξάμηνο του έτους θα εξαρτηθεί σημαντικά από τις συνεχιζόμενες εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία έχει τεράστιο αντίκτυπο στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου, αφού με αφορμή τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας συνεχίζονται. Συνήθως οι όγκοι της αγοράς εμπορευμάτων αυξάνονται το γ’ και το δ’ τρίμηνο με κινητήρια δύναμη το σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα, καθώς και τα σιτηρά. Πάντως η Διώρυγα του Παναμά έχει επιστρέψει σε κανονικούς αριθμούς όσονα φορά τις ημερήσιες διελεύσεις των πλοίων, μετά από μια περίοδο μεγάλης ξηρασίας, γεγονός που αναμένεται να αποφορτίσει και τον τομέα των Panamax. Σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers, το παγκόσμιο εμπόριο άνθρακα το 2024 αναμένεται να αυξηθεί μέτρια, κυρίως λόγω της ισχυρής ζήτησης από την Ασία. Από την πλευρά της η Κίνα έχει σημειώσει σημαντική αύξηση των εισαγωγών παρά τα άφθονα αποθέματα, αλλά αυτή η τάση αναμένεται να επιβραδυνθεί μέχρι το τέλος του έτους λόγω της αυξημένης εγχώριας παραγωγής και της ανάκαμψης της υδροηλεκτρικής ενέργειας. Η Ινδία έχει επεκτείνει επίσης τη ζήτηση άνθρακα, διασφαλίζοντας τα συνεχή υψηλά επίπεδα εισαγωγών. Αντίθετα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Ταϊβάν μειώνουν τις εισαγωγές. Το Βιετνάμ, το οποίο κατέγραψε αξιοσημείωτη αύξηση στις εισαγωγές το 2023, πρόκειται να ξεπεράσει την Ταϊβάν ως ο πέμπτος μεγαλύτερος εισαγωγέας άνθρακα το 2024. Η Ινδονησία αναμένεται να είναι ο κύριος δικαιούχος της αυξημένης ασιατικής ζήτησης, με τις εξαγωγές άνθρακα να αυξάνονται κατά 3%. Επίσης οι εξαγωγές χάλυβα της Κίνας μειώθηκαν για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Ιούλιο, σηματοδοτώντας μια πιθανή επιβράδυνση στον κλάδο και στην αποδυνάμωση της παγκόσμιας ζήτησης. Από την άλλη πλευρά, η Ρωσία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προκλήσεις λόγω των δυτικών κυρώσεων, κάτι που θα οδηγήσει σε προβλεπόμενη μείωση των εξαγωγών της κατά 16 εκατ. τόνους το 2024. Ναυλομεσίτες από την URSA αναφέρουν ότι οι εξαγωγές σιταριού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περίοδο εμπορίας 2024/25 (Ιούλιος 2024 – Ιούνιος 2025) προβλέπεται να φθάσουν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών ετών, αντανακλώ ντας τις σημαντικές προκλήσεις στην παραγωγή και τον αυξημένο παγκόσμιο ανταγωνισμό. Η μείωση της σοδειάς σιταριού της Ε.Ε. κατά 5% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (από 134,86 εκατ. μετρικούς τόνους σε 128 εκατ. μετρικούς τόνους) είναι ο κύριος παράγοντας πίσω από τη μείωση των επιπέδων των εξαγωγών (από 37,5 εκατ. μετρικούς τόνους σε 34 εκατ. μετρικούς τόνους) , καθώς τόσο η συγκομισθείσα έκταση όσο και οι αποδόσεις έχουν μειωθεί.

Τιμές ναύλων

Οι ενδεικτικές τιμές ημερήσιας χρονοναύλωσης για τύπους Supramax/Ultramax που δραστηριοποιούνται στην Ασία κυμάνθηκαν μεταξύ 12.000 δολ. και 15.500 δολ. Συγκεκριμένα το Theresa Grace, 63,916 dwt του 2019, της Sanoyas Mizushima, ναυλώθηκε με 14.250 δολάρια την ημέρα, ενώ το Omicron Breeze, 61,496 dwtτου 2011, της Imabari Shin Kasado, με 14.000 δολ. To DSI Pegasus, 60,508 dwt του 2015, της Mitsui Ichihara, με 15.500 την ημέρα, ενώ το Jin Rong, 58,729 dwtτου 2008, της Tsuneishi CEBU, με 12.000 την ημέρα. Εξάλλου στον τομέα των Panamax / Kamsarmax / PostPanamax οι ημερήσιες τιμές ναύλωσης διαμορφώθηκαν με ταξύ 8.500 δολ. και 15.000 δολ. την ημέρα. To DoricArmour, 81,800 dwt του 2018, της Tsuneishi CEBU, είχε ημερήσια τιμή ναύλωσης τα 15.000 δολ. την ημέρα, ενώ το Cape Kennedy, 81,391 dwt του 2012, της Sungdong, με 13.700 δολ.την ημέρα. Επίσης το Calipso, 73,691 dwtτου 2005,τηςJiangnan SY, με 8.500 την ημέρα.

ΑΝΑΛΥΤΕΣ από την URSA Shipbrokers, που επικαλούνται στοιχεία από την AXSMarine, αναφέρουν αύξηση του στόλου των bulk carrier κατά 10,1 % το 2023, το 2024 και το 2025 σε όλες τις κατηγορίες πλοίων. Συγκεκριμένα στα πλοία τύπου Ultramax οι παραγγελίες νεότευκτων στον ενεργεία στόλο έφθαναν το 27,8%, στα Handymax το 22,15% , στα Post Panamax το 13,45% στα Panamax το 12,99%, στα Capesize το 7,82% , στα Very Large Ore Carriers to 6,11 %, στα Handysize το 3,61% και στα Supramax το 0,19% . Αναλυτές εκτιμούν ότι η ισχυρή αγορά έχει αποθαρρύνει τη διάλυση πλοίων ξηρού χύδην φορτίου σε όλους τους τομείς, με αποτέλεσμα ο στόλος να γίνεται σχετικά γηραιότερος, αλλά δεδομένων των ναύλων, οι πλοιοκτήτες έχουν κίνητρο να διατηρούν τα πλοία στο νερό. Επιπλέον η βελτίωση των αγορών έχει αυξήσει τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων, με την τιμή αναφοράς για ένα πενταετές Capesize να φτάνει περίπου τα 60 εκατ. δολάρια.

Οι ναυλομεσίτες επισημαίνουν ότι η προσφορά πλοίων ξηρού χύδην φορτίου αυξήθηκε κατά 3,18% κατά τη διάρκεια του 2023 σε σύγκριση με το 2022, ενώ η ανάπτυξη εκτιμάται ότι θα επιβραδυνθεί σε περίπου 2,72% το 2024 και θα μειωθεί περαιτέρω σε 2,58% το 2025. Τα στοιχεία αυτά φαίνεται να ευθυγραμμίζονται στενά με την άξια ανάγνωσης τελευταία έκθεση της BIMCO ( «Dry Bulk Shipping Market Overview & Outlook») , που κυκλοφόρησε νωρίτερα αυτόν τον μήνα.

πηγή: Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!