Η Ελλάδα και πάλι στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως σε αριθμό πλοίων και ανά αξία

Η χώρα μας διατηρεί την τρίτη της θέση ανάμεσα στις δέκα κορυφαίες χώρες σε παγκόσμιο επίπεδο, τόσο σε αριθμό πλοίων αλλά και ανά αξία, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της VesselsValue που αφορά στην τρέχουσα χρονιά έως και τα τέλη Οκτωβρίου του 2022.
Να διευκρινιστεί ότι στην εν λόγω έρευνα περιλαμβάνονατι οι εξής τύποι πλοίων: Bulker, Tanker, Container, Reefer, Small Dry, LNG, LPG, Vehicle Carriers, RoRo, Cruise, OSV , OCV, MODU και CTV.
Αναλυτικότερα, η Ελλάδα διατήρησε την 3η της θέση τόσο για τον συνολικό αριθμό πλοίων της ανά στόλο όσο και ανά αξία. Ωστόσο, σχετικά με τα tankers, η Ελλάδα έχει χάσει την πρώτη της θέση στον αριθμό των πλοίων από την Κίνα η οποία έχει 1.466 πλοία έναντι 1.461 της Ελλάδας, αλλά ως προς την αξία, η Ελλάδα κατατάσσεται στην υψηλότερη θέση με αξία στόλου 56.2 δισεκατομμύρια δολάρια. Εν τω μεταξύ τα βελτιωμένα κέρδη προκάλεσαν ανανεωμένο ενδιαφέρον σε αυτόν τον τομέα, με τα κέρδη για τα VLCCs να κορυφώνονται στα 72.199 δολάρια/ημέρα, τα υψηλότερα επίπεδα που έχουν παρατηρηθεί εδώ και δύο χρόνια. Αυτό οφείλεται κυρίως στη βελτιωμένη ζήτηση, παράλληλα με τον αντίκτυπο της συνεχιζόμενης σύγκρουσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Ενώ και οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 14% έως 86% σε VLCCs, Suezmaxes και Aframaxes από την αρχή του έτους. Επιπρόσθετα, η Ελλάδα είναι η ιδιοκτήτρια του δεύτερου πιο πολύτιμου στόλου LNG αξίας 29.1 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Με τις τρέχουσες τιμές spot να εκτινάσσονται στα ύψη, αυτό έχει ανεβάσει την αξία του στόλου κατά πάνω από 50% από την αρχή του έτους, με αύξηση σε αξία κατά 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε σχέση με το 2021.
Όσον αφορά την αξία του στόλου, η Ιαπωνία ανέβηκε ξανά στην 1η θέση, αφού έπεσε στη 2η πέρυσι, κατέχοντας επί του παρόντος συνολικά περιουσιακά στοιχεία 196.6 δισεκατομμυρίων δολαρίων USD. Πρόκειται για αύξηση κατά 9 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση και οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην τρέχουσα έκρηξη στον τομέα του LNG. Να σημειωθεί ότι τα επίπεδα των ναύλων ήταν εξαιρετικά εφέτος για τον LNG κλάδο, με κέρδη σε υψηλό επίπεδο όλων των εποχών και ειδικότερα 441.385 δολάρια/ημέρα τον Οκτώβριο, αναδεικνύοντας τις αξίες για ολόκληρο τον στόλο. Αυτό έχει επίσης πυροδοτήσει ένα ξεφάντωμα παραγγελιών στον τομέα του LNG και συνολικά 142 νέες παραγγελίες έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής εφέτος, σημειώνοντας αύξηση κατά περίπου 92% από έτος σε έτος. Από αυτές τις παραγγελίες, περίπου το ένα τέταρτο έγιναν από ιαπωνικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των MOL, NYK και Meiji Shipping. Την ίδια ώρα από τις κορυφαίες πλοιοκτήτριες χώρες, η Ιαπωνία κατέχει τους στόλους υψηλότερης αξίας για πλοία LNG με 30.3 δισεκατομμύρια δολάρια, Bulkers με 53.5 δισεκατομμύρια δολάρια, Reefers με 985 εκατομμύρια δολάρια, Small Dry με 8.8 δισεκατομμύρια δολάρια, LPG με 8.7 δισεκατομμύρια δολάρια αλλά και Vehicle Carriers με 22 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Κίνα διατήρησε την 1η θέση εφέτος ως προς τον αριθμό των πλοίων που κατέχει, με συνολικά 6.908 πλοία και τρέχουσα αξία στόλου 190.1 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Κίνα κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο εμπορευματοκιβωτίων τόσο σε πλοία όσο και σε αξίες. Η άνευ προηγουμένου αύξηση των ναύλων που παρατηρήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια ενίσχυσε την αξία του στόλου από 28 δισεκατομμύρια δολάρια στις αρχές του 2021 έως περίπου 56 δισεκατομμύρια δολάρια σήμερα. Η Κίνα κατέχει επίσης τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων. Κατά συνέπεια, η πρόσφατη άνοδος των ναύλων και των αξιών ανέβασε την Κίνα στη 2η θέση ως προς την αξία του στόλου, αυξημένη κατά 15 δισεκατομμύρια δολάρια από πέρυσι στα 42.5 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων έχουν αυξηθεί από τις αρχές του 2022 με το TD3C-TCE του Κόλπου της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα, να έχει αυξηθεί από 14.966 δολάρια/ημέρα στο ανώτατο όριο των 78.876 δολαρίων/ημέρα τον Οκτώβριο. Η άνοδος των ναύλων έχει επιπλέον προκαλέσει το ενδιαφέρον για τη δραστηριότητα πωλήσεων και αγορών. Συνολικά έχουν καταγραφεί 950 πωλήσεις μεταχειρισμένων μέχρι στιγμής εφέτος, σημειώνοντας αύξηση περίπου κατά 10% από έτος σε έτος. Το 15% αυτών των πωλήσεων έγινε από κινεζικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των CMB, Cosco και ICBC.
Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 4η θέση με συνολικό ενεργητικό 98.6 δισεκατομμύρια δολάρια, 2 δισεκατομμύρια δολάρια παραπάνω σε σχέση με πέρυσι. Από τη συνολική αξία του ενεργητικού, τα 54 δισεκατομμύρια δολάρια αποτελούνται από κρουαζιερόπλοια. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς οι μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας, όπως η Carnival και η Royal Caribbean, εδρεύουν και οι δύο στις ΗΠΑ. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια, αυτή η βιομηχανία έχει πληγεί σοβαρά από την πανδημία Covid-19. Οι ΗΠΑ εξακολουθούν να διατηρούν τη θέση τους ως ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης κρουαζιέρας παγκοσμίως, παρά το γεγονός ότι η αξία του στόλου τους μειώθηκε συνολικά κατά 2.5 δισεκατομμύρια δολάρια από πέρυσι.Οι ΗΠΑ έχει ιδιοκτήτες και στον τομέα RoRo, με τον μεγαλύτερο στόλο από άποψη αξίας ύψους 2.3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, με 38 πλοία, οι ΗΠΑ έρχονται δεύτερες μετά την Ιαπωνία που κατέχει 82 πλοία.
Η Σιγκαπούρη διατήρησε την 5η θέση την τρέχουσα χρονιά με αξία στόλου 80.3 δισεκατομμύρια δολάρια και την 4η θέση σε αριθμό πλοίων. Ο στόλος εμπορευματοκιβωτίων της Σιγκαπούρης είναι ο 5ος μεγαλύτερος παγκοσμίως με αξία 23 δισεκατομμύρια δολάρια, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το ένα τέταρτο της αξίας ολόκληρου του στόλου. Από την αρχή του έτους, οι επενδύσεις της Σιγκαπούρης στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων ακολούθησαν το παγκόσμιο κύμα και έχουν υποβληθεί συνολικά 49 παραγγελίες νεότευκτων, αυξημένες κατά 63% από έτος σε έτος. Εταιρείες όπως η PIL, η Eastern Pacific και η Ocean Network Express προσπάθησαν να επωφεληθούν από την καλή αγορά εμπορευμάτων, με παραγγελίες νεότευκτων σε μεγάλο βαθμό στους τομείς Post Panamax και New Panamax. Στη μεταχειρισμένη χωρητικότητα, οι βελτιώσεις στον τομέα των Δεξαμενόπλοιων έχουν πυροδοτήσει αυξημένη δραστηριότητα πωλήσεων και αγορών για τη Σιγκαπούρη, και ο τρέχων στόλος Tanker αποτιμάται σε 23.7 δισεκατομμυρία δολάρια, αύξηση δηλαδή κατά 5.5 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση.
Η Νότια Κορέα ανέβηκε φέτος στην 6η θέση, ξεπερνώντας τη Γερμανία. Η αξία του στόλου τους ανέρχεται πλέον σε 65.9 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν κατά 8 δισεκατομμύρια δολάρια από έτος σε έτος. Οι επενδύσεις της Νότιας Κορέας στον τομέα LNG συνεχίζουν να αποδίδουν, με τις αξίες για τέτοια πλοία να αυξάνονται έως και κατά 19% από τον Ιανουάριο. Τους πρώτους δέκα μήνες του τρέχοντος έτους, 28 παραγγελίες νεότευκτων έχουν γίνει από εταιρείες της Νότιας Κορέας όπως η K3 Consortium, η H Line Shipping και η SK Shipping. Όλες οι παραγγελίες αφορούσαν μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 174.000 CBM.Η Νότια Κορέα έχει διατηρήσει μια βασική θέση ως παγκόσμιος εξαγωγέας αυτοκινήτων. Η κορυφαία πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια εταιρεία Glovis έχει επεκτείνει τον PCTC στόλο της τα τελευταία χρόνια, ενώ η Eurokor έχει το 20% των μετοχών που κατέχει η Hyundai Glovis και η Kia Motors. Ο μεγάλος όγκος της κατασκευής αυτοκινήτων και των εξαγωγών τους καθιστά τη Νότια Κορέα τον τρίτο μεγαλύτερο ιδιοκτήτη Vehicle Carriers.
Η Γερμανία έχει πέσει στην 7η θέση με συνολική αξία στόλου 64.3 δισεκατομμύρια δολάρια. Ένα μεγάλο μέρος του στόλου τους αποτελούνταν πάντα από εμπορευματοκιβώτια και αυτή τη στιγμή η Γερμανία κατατάσσεται στη 2η θέση σε αριθμό πλοίων. Καθώς τα κέρδη έχουν διορθωθεί, μετά την έκρηξη νωρίτερα φέτος από τα υψηλά ρεκόρ των 148.500 δολαρίων/ημέρα για τα πλοία Post Panamax το 2ο και το τρίτο τρίμηνο, τα κέρδη έχουν πλέον μειωθεί στα 71.500 δολάρια/ημέρα. Ως εκ τούτου, ο στόλος της Γερμανίας μειώθηκε σε αξία κατά 12.8 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση. Φέτος, οι επενδύσεις της Γερμανίας στον στόλο Small Dry αυξήθηκαν σε αξία κατά 1.3 δισεκατομμύρια δολάρια από έτος σε έτος και ανήλθαν σε 6.249 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Νορβηγία έχει ανέβει δύο θέσεις από αυτήν την περίοδο πέρυσι, με συνολική αξία στόλου 56.7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό οφείλεται κυρίως στις επενδύσεις στον τομέα Small Dry από εταιρείες όπως η Wilson ASA, η Sole Shipping και η Oslo Bulk. Οι συναλλαγές αγοραπωλησιών για αυτόν τον τομέα έχουν αυξηθεί κατά περίπου 39% σε ετήσια βάση. Φέτος, η Wilson απέκτησε μια σειρά από Small Dry πλοία που από τη βάση Time Charter μετατράπηκαν στην ιδιοκτησία της Wilson, ως μέρος μιας συμφωνίας με την Arkon Shipping για τη διασφάλιση της χωρητικότητας μακροπρόθεσμα σε μια ισχυρή αγορά. Η Νορβηγία είναι επίσης ο 2ος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης πλοίων μεταφοράς οχημάτων -Vehicle Carriers, τόσο σε αξία όσο και σε αριθμό πλοίων. Η τρέχουσα αξία αυτού του στόλου ανέρχεται σε 8 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένη κατά 4 δισεκατομμύρια δολάρια από πέρυσι.
Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει πέσει στην 9η θέση, παρά το γεγονός ότι η αξία του στόλου τους διατήρησε την αξία του στα 54 δισεκατομμύρια δολάρια. Το προηγούμενο έτος, ο στόλος του Ηνωμένου Βασιλείου είχε αυξηθεί σε αξία κατά 38% λόγω των ισχυρών κερδών στις αγορές Bulker και Container. Και οι δύο τομείς είχαν πολύ πιο μέτριες αποδόσεις τελευταία, και αυτό είχε αντίκτυπο στις αξίες. Η αξία του στόλου εμπορευματοκιβωτίων του Ηνωμένου Βασιλείου μειώθηκε κατά 27% σε ετήσια βάση στα 13.1 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ ο στόλος της σε Bulker παρέμεινε ίδιος στα 5.5 δισεκατομμύρια δολάρια περίπου.
Τέλος, η Ελβετία ανέβηκε στη 10η θέση και τώρα εμφανίζεται στα 10 κορυφαία κράτη που κατέχουν πλοία, όταν ιστορικά δεν είχε καταταχθεί. Έχει συνολική αξία στόλου 54 δισεκατομμύρια δολάρια, με τον 4ο μεγαλύτερο στόλο εμπορευματοκιβωτίων τόσο από άποψη αξίας, στα 25 δισεκατομμύρια δολάρια και με βάση τον αριθμό των πλοίων, με 431 πλοία να εμπορεύονται. Φέτος, η Ελβετία ήταν ο κορυφαίος αγοραστής πλοίων Container παγκοσμίως, με την MSC να αποκτά 78 πλοία. Ο ιδιοκτήτης με έδρα την Ελβετία προχώρησε σε αγορές, προκειμένου να επωφεληθεί από την άνοδο της ζήτησης και τα ποσοστά κατάρριψης ρεκόρ που γνώρισε αυτός ο κλάδος τα τελευταία χρόνια.
