«Φρενίτιδα» αποστολών και ναύλων στα δρομολόγια Κίνας – ΗΠΑ
Προσπάθεια εκμετάλλευσης του διαστήματος αποκλιμάκωσης των δασμών
Απότομη αύξηση σημειώνουν τα ναύλα εμπορευματοκιβωτίων στα θαλάσσια δρομολόγια μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ, καθώς οι αποστολείς επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν το «παράθυρο» αποκλιμάκωσης των δασμών μεταξύ των δύο κρατών.
Η πρόσφατη εμπορική συμφωνία ΗΠΑ – Κίνας, που προβλέπει μείωση των τιμών των δασμών από 145% σε 30% για διάστημα 90 ημερών, ενίσχυσε την εμπορική κινητικότητα στα εμπορευματοκιβώτια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επιτάχυνση των αποστολών προς τις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα να παρατηρείται συμφόρηση στους λιμένες και έλλειψη χωρητικότητας στα containerships λόγω της αυξημένης αμερικανικής ζήτησης. Σύμφωνα με την εβδομαδιαία δημοσίευση των τιμών spot από το Ναυτιλιακό Χρηματιστήριο της Σαγκάης, οι τιμές από την Κίνα προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ σημείωσαν άλμα 31 % σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ οι τιμές προς την Ανατολική Ακτή αυξήθηκαν κατά 22%, καθώς οι ναυλωτές σπεύδουν να επωφεληθούν στο έπακρο από τη μίνι τρίμηνη ανάπαυλα στους δασμούς μεταξύ των δύο κορυφαίων οικονομιών του κόσμου. Αλλά και ο ανεξάρτητος οίκος Drewry, που βασίζεται σε δειγματοληπτικές τιμές δεδομένων σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα από το χρηματιστήριο της Σαγκάης, δίνει άνοδο των τιμών στα ναύλα εμπορευματοκιβωτίων, ενώ αναμένει και νέα αύξηση στον Ειρηνικό την επόμενη εβδομάδα λόγω έλλειψης χωρητικότητας. Ο δείκτης spot του Drewry, που δημοσιεύθηκε την περασμένη Πέμπτη 15/5, δείχνει ότι οι τιμές ναύλων από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 19% ή 704 δολάρια, σε 4.350 δολάρια ανά feu, και εκείνες από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 16% ή 423 δολάρια, σε 3.136 δολάρια ανά feu (Ισοδύναμη Μονάδα Σαράντα Ποδών). Στον αντίποδα, οι τιμές από τις ΗΠΑ προς Ευρώπη αυξήθηκαν οριακά. Συγκεκριμένα, από τη Νέα Υόρκη προς το Ρότερνταμ σημειώθηκε άνοδος κατά 1 % ή 10 δολάρια, σε 824 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Προς την Ευρώπη
Εξάλλου τα ναύλα εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα προς την Ευρώπη και από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ μειώθηκαν, ενώ από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ προς την Κίνα παρέμειναν σταθερά. Συγκεκριμένα, από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ, από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα και από το Ρότερνταμ προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 1 % , σε 2.035, 2.742 και 1.961 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft, αντίστοιχα, ενώ οι τιμές από το Ρότερνταμ προς τη Σαγκάη και από το Λος Άντζελες προς τη Σαγκάη παρέμειναν σταθερές. Σύμφωνα με έκθεση της HSBC που επικαλείται η διαδικτυακή ναυτιλιακή ενημέρωση splash247 com, παρά την πρόθεση των ναυτιλιακών να ενισχύσουν τη χωρητικότητα με μεγαλύτερα πλοία, η επανατοποθέτηση των κιβωτίων και των πλοίων ενδέχεται να χρειαστεί χρόνο, δημιουργώντας πιέσεις σε λιμάνια και στην ξηρά εφοδιαστική αλυσίδα. Η τράπεζα προβλέπει πως οι προγραμματισμένες αυξήσεις ναύλων για τον Μάιο και τις αρχές Ιουνίου είναι πιθανό να παραμείνουν, καθώς η ζήτηση παραμένει υψηλή και η αγορά προεξοφλεί βελτίωση της κερδοφορίας των ναυτιλιακών ομίλων. Οι τιμές των μετοχών των εταιρειών του κλάδου έχουν ήδη ανακάμψει, ξεπερνώντας τα προ της κρίσης επίπεδα. Η «φρενίτιδα» στις γραμμές του Ειρηνικού αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς η συγκυρία εμπορικής εκεχειρίας, περιορισμένης προσφοράς και υψηλής ζήτησης συντηρεί το θετικό μου μέντουμ για τους ναυλωτές, αλλά προκαλεί νέο κύκλο πίεσης για τις αλυσίδες εφοδιασμού σε παγκόσμιο επίπεδο.
πηγή:Ναυτεμπορική