«Φως» στην άκρη του τούνελ για το ναυτιλία το 2015 ;
Σημαντικά «σκαμπανευάσματα» αναμένεται να έχει και το 2015 η Ναυτιλία, στις διάφορες κατηγορίες πλοίων, με την προσφερόμενη χωρητικότητα να έχει αυξηθεί σχεδόν δραματικά σε όλες τις κατηγορίες, με εξαίρεση τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου (crude oil), τα οποία κατέγραψαν αύξηση των κερδών της τάξης του 20\% σε σχέση με το 2013.
«Κλειδί» για αυτή την ιδιαίτερα θετική πορεία είναι η σταθερά χαμηλή αύξηση της προσφοράς πλοίων, η οποία εκτιμάται ότι το 2015 θα αυξηθεί κατά 1,7\% (το 2014 αυξήθηκε κατά 1,3\%). Όπως σημειώνουν οι αναλυτές η επί τρία χρόνια χαμηλή αύξηση της προσφοράς πλοίων έχει οδηγήσει σε πιο θετικές, βραχυπρόθεσμες προοπτικές για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Τα δεξαμενόπλοια
Να σημειωθεί ότιη αγορά του αργού πετρελαίου στα δεξαμενόπλοια ξεκίνησε το 2014 σε ένα πολύ θετικό επίπεδο, με τα υψηλότερα κέρδη της πενταετίας για το πρώτο τρίμηνο. Η δύναμη της αγοράς έδειξε αντοχές στις αρχές του φθινοπώρου και στη σημερινή του χειμώνα. Η εξαγωγή αργού πετρελαίου από τη Δυτική Αφρική έχει μετατοπιστεί από τη Δύση στην Ανατολή ενώ οι ΗΠΑ έχουν μειώσει τις εισαγωγές της σε σχεδόν μηδέν. Αυτό διαμόρφωσε τη κατεύθυνση της δυναμική της ζήτησης, καθώς η Δυτική Αφρική πλέον εξάγει περισσότερο προς την Άπω Ανατολή, δημιουργώντας πολλά περισσότερα τόνο-χιλιόμετρα.
Αντίθετη, είναι η εικόνα σταδεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου (product carriers), όπου η αυξημένη μεταφορική ζήτηση εξουδετερώθηκε από την υπερπροσφορά πλοίων, με αποτέλεσμα τα κέρδη να είναι λίγο καλύτερα από το 2013. Σε αυτή την κατηγορία δεξαμενόπλοιων εκτιμάται ότι για το 2015 η προσφορά χωρητικότητας θα αυξηθεί κατά 4,6\% (4,3\% αυξήθηκε το 2014).
Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Εξαίρεση σε αυτή την εικόνα αποτελούντα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίωνκαθώς κατασκευάζονται όλο και μεγαλύτερα, καταρρίπτοντας τα προηγούμενα ρεκόρ μεγέθους τόσο για μεμονωμένα πλοίο όσο και για το μέσο μέγεθος σε ολόκληρο το στόλο. Έτσι, ένα πλοίο, με χωρητικότητα 19.000 TEU (είναι μονάδα μέτρησης κάθε εμπορευματοκιβώτιου), ξεκίνησε τον Νοέμβριο, και η μέση μεταφορική ικανότητα (σε TEU) των νεότευκτων του 2014 αυξήθηκε σε 7.400 TEU, από 6.600 TEU το 2013. Τη νέα χρονιά ο προγραμματισμένος μέσος όρος είναι 8.000 TEU.
Η αύξηση της προσφοράς στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να υποχωρήσει στο 5,8\% το 2015 (6,2\% το 2014).
Στα φορτηγά
Στα πλοία- χύδην ξηρού φορτίου, η BIMCO (η εφοπλιστική ένωση αυτής της κατηγορίας πλοίων) θεωρεί ότι το 2015 θα επανέλθει ένα «φυσιολογικό» επίπεδο της αύξησης της προσφοράς κατά 5,1\% (5,5\% το 2014). Δυστυχώς, όμως, αυτό το επίπεδο εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλό για να μειώσει το πλεόνασμα των πλοίων στην αγορά.
Τα πράγματα αναμένονται δυσκολότερα για το 2015 καθώς τα ξηρά φορτία- χύδην μειώνονται και μάλιστα η BIMCO αναμένει επιβράδυνση σε ποσοστό 4-5\%.
Ειδικά, η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος θα είναι και πάλι το κέντρο της προσοχής.Τα τελευταία χρόνια, η αύξηση της ζήτησης προσανατολιζόταν σε μεγάλο βαθμό προς το τμήμα των Capesize(είναι τα πολύ μεγάλα φορτηγά πλοία της κατηγορίας, χωρητικότητας 150.000 τόνων και άνω). Το 2014, το 70\% της συνολικής αύξησης του όγκου πωλήσεων προήλθε από την αυξημένη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα. Η BIMCO εκτιμά ότι η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί, με τα Capesizes να συνεχίσουν να καταγράφουν μια καλύτερη εικόνα απ’ ότι τα μικρότερα σε μέγεθος bulk carriers.