ESPO: Φόβοι για φοροδιαφυγή στο πλαίσιο εφαρμογής του ETS

24.09.2023

Η Ε.Ε. θα πρέπει να εξετάσει την ικανότητα μεταφόρτωσης σε διάφορους λιμένες που γειτνιάζουν με την Ευρώπη εν όψει της εφαρμογής του ETS EU.

Το παραπάνω μήνυμα εξέπεμψε Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) αναφορικά με την εφαρμογή του συστήματος εμπορίας ρύπων στη ναυτιλία από το 2024.To ETS EU προβλέπει πως όταν τα πλοία θα καταπλέουν σε λιμάνια της Ε.Ε. θα υπόκεινται σε τέλη ΣΕΔΕ (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών) για το 100% του ταξιδιού. Από την άλλη πλευρά, εάν τα πλοία προσεγγίζουν λιμάνια μεταφόρτωσης εκτός Ε.Ε., θα υπολογίζονται τέλη μόνο για το 50%. Όπως αναφέρει ESPO, για να είναι επιτυχημένο το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων, Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να διασφαλίσει ότι εφαρμογή του εγγυάται την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμένων και ότι αποφεύγεται φοροδιαφυγή σε λιμένες γειτονικών χωρών της Ε.Ε. Επισημαίνεται, εξάλλου, ότι για τα ευρωπαϊκά λιμάνια παρακολούθηση του ETS EU θα πρέπει να πραγματοποιείται ήδη πριν από την ημερομηνία εφαρμογής, καθώς οι κινήσεις αλλαγής δρομολόγησης και αποφυγής των πλοίων είναι ήδη υπό προετοιμασία.

Επιπλέον, παρακολούθηση από την Ε.Ε. θα πρέπει να γίνεται συνεχώς και όχι μόνο με έκθεση κάθε δύο χρόνια. Στο πλαίσιο της διαδικασίας εφαρμογής της οδηγίας της Ε.Ε. για το ΣΕΔΕ στον τομέα της ναυτιλίας, Κομισιόν διεξήγαγε δημόσια διαβούλευση σχετικά με τον κατάλογο των γειτονικών λιμένων εκτός Ε.Ε. που θα εμπίπτουν στη ρήτρα μεταφόρτωσης, οποία έχει εισαχθεί στην οδηγία με σκοπό να περιοριστούν οι κίνδυνοι φοροδιαφυγής μόλις τεθεί σε ισχύ το ΣΕΔΕ της Ε.Ε. για τη ναυτιλία. Στην απάντησή του στη διαβούλευση ESPO επαναλαμβάνει την υποστήριξή του για ένα σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών ως μέσο για την «οικολογικοποίηση» του ναυτιλιακού τομέα, αλλά εκφράζει τη σοβαρή ανησυχία του για τα πρώτα σημάδια φοροδιαφυγής, λόγω του περιορισμένου πεδίου εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας. Το σύστημα εμπορίας ρύπων είναι αυτό που κάθε ναυτιλιακή εταιρεία θα πρέπει να αγοράζει τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει, για κάθε τόνο καυσίμου που καίει κάθε πλοίο που θα προσεγγίζει στους ευρωπαϊκούς λιμένες.
Πηγή:Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!