ΕΠΙΔΕΙΝΩΝΕΤΑΙ Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΑΕΝ ΜΕ ΤΗΝ ΦΥΓΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΕ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΤΗΣ ΕΕ
Η συνεχής καθοδική πορεία της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης δεν φαίνεται να είναι αντιστρέψιμη αφού η κρίση που βιώνουμε από το 2009 εξακολουθεί και η διάρκεια της προβλέπεται να είναι μακροχρόνια.
![]() |
Του Νικολάου Γκουσόπουλου – Department of Maritime Studies – New York College |
Στους γνωστούς, από χρόνια, λόγους της πολύ κακής εικόνας των Δημοσίων ΑΕΝ έρχεται να προστεθεί και η σταδιακή φυγή αποφοίτων Λυκείου προς Ναυτικές Ακαδημίες εκτός των συνόρων της Ελλάδος, σε χώρες – μέλη της ΕΕ.
Αυτή η φυγή, με συγκεκριμένα αξιόπιστα στοιχεία που παρατίθενται παρακάτω, ήδη άρχισε να παίρνει διαστάσεις με πολύ μεγάλη πιθανότητα οι εξελίξεις που θα ακολουθήσουν να αλλάξουν τελείως το τοπίο της Ναυτικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας.
2.ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΣΤΗΝ ΝΑΥΤΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΤΗΣ ΒΑΡΝΑΣ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΓΑΡΊΑ
Τα πρώτα πολύ σοβαρά αποδεικτικά στοιχεία της φυγής, που προαναφέρθηκε, σχετίζονται με την παρουσία Ελλήνων αποφοίτων Λυκείου, που επιθυμώντας να ακολουθήσουν καριέρα στην μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου, αλλά χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα της εκπαίδευσης, απεφάσισαν να γυρίσουν την πλάτη τους στις Δημόσιες ΑΕΝ και να καταφύγουν στην γειτονική μας Βουλγαρία και συγκεκριμένα στην γνωστή Ναυτική Ακαδημία της Βάρνας
Συγκεκριμένα:
2.1. Την ακαδημαική περίοδο 2013-14 υπήρχε μόνον 1 Έλληνας σπουδαστής
2.2. Την παρούσα ακαδημαική περίοδο 2014-15 υπάρχουν 30 Έλληνες σπουδαστές
2.3. Για την επόμενη ακαδημαική περίοδο 2015-16 οι αιτήσεις από Έλληνες υποψήφιους είναι πολλαπλάσιες και σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία αναμένεται να ξεπεράσουν τις 100
Οι λόγοι προτίμησης στην συγκεκριμένη ακαδημία είναι οι εξής:
Α. το υψηλό επίπεδο σπουδών, αφού η συγκεκριμένη ακαδημία είναι πανεπιστημιακού επιπέδου και μέλος του IAMU [International Association of Maritime Universities], όπου επίσης μέλη είναι τα: World Maritime University, University of Plymouth, Liverpool John Moores University, Southampton Solent University, etc
B. Τα μαθήματα γίνονται στην Αγγλική γλώσσα!
Γ. Οι σπουδαστές σε συζητήσεις που έχουν σε τακτά χρονικά διαστήματα με Ελληνικές Ναυτιλιακές Εταιρείες, διαπιστώνουν όλο και περισσότερο την προτίμηση των πλοιοκτητών σε αποφοίτους Ακαδημιών χωρών-μελών της ΕΕ, εκτός Ελλάδος!
Δ. Η μικρή απόσταση από την Ελλάδα
Ε. Τα χαμηλά δίδακτρα
Ζ. Το χαμηλό κόστος διαβίωσης
3.ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ
Όπως ήδη διαπιστώθηκε από την ανάλυση που προηγήθηκε, η αυξητική τάση αιτήσεων για εγγραφές στην συγκεκριμένη ακαδημία είναι ραγδαία και η πιθανότητα να μην μπορεί να δεχθεί, πέραν ενός αριθμού, περισσότερους σπουδαστές είναι πολύ ορατή στα αμέσως επόμενα χρόνια.
Οι εναλλακτικές λύσεις που μπορούν να προκύψουν, προκειμένου να ικανοποιηθεί η επιθυμία όλων εκείνων των νέων ανθρώπων που επιθυμούν υψηλής ποιότητος ναυτική εκπαίδευση για να είναι ανταγωνιστικοί στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι, είναι οι εξής :
3.1. Η Να κατευθυνθούν σε Ακαδημίες άλλων χωρών – μελών της ΕΕ με μόνο αποτρεπτικό στοιχείο την μεγαλύτερη απόσταση και το αυξημένο κόστος διαβίωσης και διδάκτρων.
3.2. Η…. να μετακομίσει η Ναυτική Ακαδημία της Βάρνας στην Ελλάδα η και οποιαδήποτε άλλη ακαδημία χώρας – μέλους της ΕΕ, παρέχοντας και στον Ελλαδικό χώρο υψηλής ποιότητος ναυτική εκπαίδευση, πάντα στην Αγγλική γλώσσα, ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης [π.χΓερμανικής, Ολλανδικής, Γαλλικής, Βελγικής, Σουηδικής, Δανικής, κ.λ.π]
4. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
…Ιδού η Ρόδος λοιπόν ιδού και το πήδημα, για όσους επιθυμούν πραγματικά να λύσουν τον γόρδιο δεσμό της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας;
Άλλως τε, η σημερινή πολιτική ηγεσία του ΥΝΑ ασχολείται αποκλειστικά και μόνο, από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων της, με το να συναντιέται με συνδικαλιστές και απλήρωτους ναυτικούς της ακτοπλοίας, οπότε καιρός και να αλλάξει και το όνομα, όπως είχε προταθεί και παλαιότερα και από Υπουργείο Ναυτιλίας να γίνει Υπουργείο Ακτοπλοίας!