Επενδύσεις 15 δισ. δολ. από Ελληνες εφοπλιστές για ανανέωση στόλου
Επενδύσεις σε αγορές μεταχειρισμένων εμπορικών πλοίων, η συνολική αξία των οποίων αγγίζει τα 5 δισ. δολ., εκτιμάται ότι πραγματοποίησαν μέχρι στιγμής φέτος οι Ελληνες εφοπλιστές. Παράλληλα, προέβησαν και σε πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων, η αξία των οποίων προσεγγίζει τα 8 δισ. δολ., καθώς επωφελήθηκαν από τις υψηλές τιμές αυτή την περίοδο στην αγορά για να καρπωθούν σημαντικές υπεραξίες. Τα προκαταρκτικά στοιχεία, παρέσχε το τμήμα έρευνας του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, κατόπιν σχετικού ερωτήματος της «Κ». Με 8 ακόμη εβδομάδες να απομένουν για να ολοκληρωθεί το 2024, τα ποσά αυτά αναμένεται να αναπροσαρμοστούν προς τα πάνω όταν οριστικοποιηθούν.
Επιπλέον όμως των αγοραπωλησιών στη δευτερογενή αγορά οι Ελληνες εφοπλιστές ήταν, όπως πάντα, δραστήριοι και στις παραγγελίες νεότευκτων. Τα στοιχεία για τη συνολική αξία αυτών των παραγγελιών δεν είναι ακόμη διαθέσιμα, ωστόσο άλλες ναυλομεσιτικές πηγές εκτιμούν ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές προέβησαν μέχρι στιγμής φέτος σε παραγγελίες, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 10 δισ. δολ. Εφόσον οι εκτιμήσεις αυτές επιβεβαιωθούν, οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές θα έχουν επενδύσει φέτος συνολικά περισσότερα από 15 δισ. δολ.
Με βάση τα δεδομένα της Allied, οι Ελληνες μέχρι τα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας είχαν υπογράψει συμβάσεις για παραγγελίες 199 συνολικά νεότευκτων ποντοπόρων, με ναυπηγεία κυρίως της Κίνας και δευτερευόντως της Νοτίου Κορέας. Τα 113 από αυτά είναι δεξαμενόπλοια, 39 μεταφοράς ξηρού φορτίου, 11 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 23 δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένων αερίων. Ωστόσο οι Ελληνες ήρθαν δεύτεροι φέτος στην κατάταξη με τις περισσότερες παραγγελίες, μετά τους Κινέζους που προηγούνται με 223 πλοία, τα περισσότερα εκ των οποίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Σημειώνεται ότι οι τιμές για νεότευκτα στα ναυπηγεία είναι ιδιαίτερα υψηλές, ωστόσο η ζήτηση παραμένει ισχυρή και τα ελεύθερα slot για νέες ναυπηγήσεις είναι πολύ περιορισμένα. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση για νεότευκτα δεν θα ικανοποιηθεί πλήρως και ως εκ τούτου οι αξίες των νεότευκτων μπορεί να ανέβουν ακόμη περισσότερο, παράγοντας υπεραξίες για όσους έχουν ήδη υπογράψει συμβάσεις για ναυπηγήσεις.
Σύμφωνα με την Allied Shipbroking παρήγγειλαν 199 νεότευκτα και αγόρασαν άλλα 221 μεταχειρισμένα.
Οι Κινέζοι κατέλαβαν την πρώτη θέση και στις αγορές μεταχειρισμένων με 285 συνολικά ποντοπόρα, με τους Ελληνες εφοπλιστές στη δεύτερη θέση με αγορές 221 πλοίων από τη δευτερογενή. Αθροιστικά αυτά τα 221 πλοία αγοράστηκαν έναντι περίπου 5 δισ. δολ., σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις της Allied. Τα περισσότερα μεταχειρισμένα που αγόρασαν οι Eλληνες είναι φορτηγά ξηρού φορτίου (135), ενώ 51 είναι δεξαμενόπλοια, 6 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 7 δεξαμενόπλοια υγροποιημένων αερίων.
Εκεί που οι Eλληνες ήρθαν πρώτοι φέτος είναι οι πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων. Συνολικά πούλησαν μέχρι στιγμής φέτος 256 πλοία, έναντι ποσού που εκτιμάται ότι αγγίζει τα 8 δισ. δολ. Τα περισσότερα από τα αυτά τα πλοία (136) είναι φορτηγά ξηρού φορτίου, ενώ άλλα 80 είναι δεξαμενόπλοια, 22 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 13 δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένων αερίων.
Ο μεγάλος αριθμός των πλοίων που πωλήθηκαν και οι αξίες τους είναι στοιχεία αλληλένδετα: με τη ζήτηση για μεταφορική χωρητικότητα υψηλή παγκοσμίως και τις τιμές ακόμη και πολύ παλαιών ποντοπόρων πλοίων σε υψηλά επίπεδα, εκτιμάται ότι η συγκυρία αντιμετωπίστηκε ως ευκαιρία για κέρδη.
Τα προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν οδηγήσει την πλειονότητα των πλοίων, που πήγαιναν από αυτή την οδό, στη ρότα που περιπλέει την Αφρική, αυξάνοντας τη διάρκεια του ταξιδιού και μειώνοντας έτσι τη διαθέσιμη μεταφορική δυναμικότητα. Παράλληλα η γεωπολιτική αβεβαιότητα, οι πόλεμοι και οι κυρώσεις σε χώρες όπως το Ιράν και η Ρωσία έχουν επίσης αυξήσει τη ζήτηση από ναυτιλιακές, που κινούνται εκτός ευρωπαϊκής και αμερικανικής δικαιοδοσίας.
πηγή: kathimerini.gr