Εντατικοποίηση συνομιλιών για την τιμολόγηση εκπομπών αερίων
Συναντιούνται στο Λονδίνο ο ΥΝΑΝΠ Χρήστος Στυλιανίδης με τον γ.γ. του ΙΜΟ Αρσένιο Ντομίνγκεζ
Η εξέλιξη των διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό ενός μελλοντικού μηχανισμού τιμολόγησης εκπομπών αερίων στα πλοία, στην πορεία προς την απανθρακοποίηση, θα είναι στο επίκεντρο συνάντησης που θα έχει αύριο στο Λονδίνο ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης με τον γενικό γραμματέα του ΙΜΟ Αρσένιο Ντομίνγκεζ.
Σημειώνεται ότι οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις για τον καθορισμό του μελλοντικού μηχανισμού τιμολόγησης στις εκπομπές των πλοίων θα βρεθούν στο επίκεντρο της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 83) τον προσεχή Απρίλιο και θα συνεχιστούν μέχρι την προγραμματισμένη έγκριση του μέτρου τον Οκτώβριο του 2025. Ωστόσο, τα κράτη-μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) είχαν ήδη πετύχει μια συμφωνία επί της αρχής στο πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής Περιβάλλοντος (ΜPEC 82)τον περασμένο Οκτώβριο. Στην ατζέντα των συνομιλιών των δύο ανδρών θα βρεθεί εξάλλου το ανθρώπινο δυναμικό της ναυτιλίας ενόψει των νέων κανονισμών και της τεχνολογίας στα πλοία, αλλά και οι τελευταίες εξελίξεις στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, όπου μετά την εκεχειρία Ισραήλ-Χαμάς οι Χούθι σταμάτησαν προσωρινά τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων. Αναφορικά με το ανθρώπινο δυναμικό, υπολογίζεται ότι περίπου 450.000 ναυτικοί θα χρειαστούν πρόσθετη εκπαίδευση έως το 2030 για να λειτουργήσουν και να διαχειριστούν τις νέες πράσινες τεχνολογίες. Αυτό συμβαίνει επιπλέον του ρόλου τους στη διασφάλιση πιο βιώσιμων καθημερινών πρακτικών στα πλοία, όπως η διαχείριση των αποβλήτων, η απόρριψη λυμάτων και η πρόληψη της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σχετικά με την περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και την επαναφορά των πλοίων στις διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες διατηρούν ακόμα επιφυλακτική στάση, καθώς η εκεχειρία της Χαμάς με το Ισραήλ εκτιμάται ως «εύθραυστη» . Ο κ. Ντομίνγκεζ, κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψής του στην Αίγυπτο, όπου ο ΙΜΟ άνοιξε περιφερειακό γραφείο συντονισμού για τις δραστηριότητες τεχνικής συνεργασίας στην περιοχή, είπε ότι οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά περίπου 70% από την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι , προσθέτοντας ότι ο ΙΜΟ θέλει να δει ομαλοποίηση της κατάστασης στη θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και τήρηση της κατάπαυσης του πυρός. Σημειώνεται ότι η Α.P. MollerMaersk ενημέρωσε τους πελάτες της ότι-παρά το γεγονός ότι το Ισραήλ και η Χαμάς συμφώνησαν πρόσφατα σε συμφωνία κατάπαυσης του πυρός- τα πλοία της θα συνεχίσουν να πλέουν γύρω από την Αφρική μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, έως ότου εξασφαλιστεί μακροπρόθεσμα η ασφαλής διέλευση από την περιοχή. «Η διαδικασία για τον τερματισμό της τρέχουσας σύγκρουσης μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς εξαρτάται από τη συνέχιση της τήρησης ενός οδικού χάρτη” πολλαπλών φάσεων και ως εκ τούτου η προβλεψιμότητα της κατάστασης παραμένει μια σύνθετη πρόκληση» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η δανέζικη εταιρεία, επισημαίνοντας ότι ο κίνδυνος ασφάλειας των εμπορικών πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και το στενό Babel-Mandeb παραμένει υψηλός.
Συμφωνία επί της αρχής
Όπως έχει γράψει σε πρόσφατο δημοσίευμά της η «Ν», τα κράτη μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) έχουν ήδη πετύχει μια συμφωνία επί της αρχής στο πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής Περιβάλλοντος (MPEC 82) τον περασμένο Οκτώβριο. Παρά το χάσμα που υπήρχε μεταξύ των προτάσεων που είχαν κατατεθεί , τα μέτρα που θα ληφθούν θα είναι σε δύο κατευθύνσεις. Το πρώτο, το εμπορικό μέτρο, αφορά την υιοθέτηση τέλους για τους ρύπους (levy), και το δεύτερο, το τεχνικό μέτρο, αφορά την υιοθέτηση ενός fuel standard. Στόχος του ΙΜΟ είναι ινα προλάβει τα χρονοδιαγράμματα και να «περάσουν» τα μέτρα από την ολομέλεια κατά τη διάρκεια του 2025. Την περασμένη εβδομάδα η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) φιλοξένησε στα γραφεία της την ομάδα εργασίας του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου, ενόψει της συνεδρίασης της αρμόδιας επιτροπής του ΙΜΟ, που αναμένεται να εγκρίνει έναν παγκόσμιο μηχανισμό τιμολόγησης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Ο γ.γ. του ΙΜΟ Αρσένιο Ντομίνγκεζ, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στα μέσα ενημέρωσης το προηγούμενο διάστημα στο Λονδίνο, επεσήμανε ότι οι διαπραγματεύσεις «είναι σε καλό δρόμο», καθώς όλο και περισσότερες χώρες συσπειρώνονται πίσω από ένα παγκόσμιο τέλος για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου της ναυτιλίας. Είπε ακόμη ότι οι συζητήσεις για τον καθορισμό του μελλοντικού μηχανισμού τιμολόγησης θα συνεχιστούν και μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (ΜΕPC 83) τον Απρίλιο του 2025 και μέχρι την προγραμματισμένη έγκριση του μέτρου τον προσεχή Οκτώβριο. «Ο καθένας θα έχει άποψη για το πόσο φιλόδοξο είναι, αν το θεωρεί κατάλληλο ή όχι», ανέφερε. «Για μένα, θα είναι επιτυχία το γεγονός ότι θα οριστικοποιήσουμε ένα μέτρο» τόνισε. Ο κ. Ντομίνγκεζ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην ενοποιημένη πρόταση για μια παγκόσμια εισφορά που υποβλήθηκε από κοινού από 50 χώρες και το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο, χαρακτηρίζοντας τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ ως «δεσμευμένα» στις τρέχουσες διαπραγματεύσεις. Ωστόσο, δεν αναμένει όλες οι λεπτομέρειες να διευθετηθούν μέχρι την MEPC 83 , τον Απρίλιο, όταν πρόκειται να εγκριθούν τα λεγόμενα «μεσοπρόθεσμα» οικονομικά μέτρα πριν από την επίσημη έγκρισή τους σε έκτακτη σύνοδο της MEPC τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους. «Ο Απρίλιος θα μας δώσει το πλαίσιο», εξήγησε ο Ντομίνγκεζ. «Είμαι πάντα πολύ ρεαλιστής, καθώς θα υπάρχουν ακόμη τομείς χωρίς οριστικοποίηση, και αυτό θα μας δώσει άλλους έξι μήνες, για να τα φέρουμε όλα σε πέρας τον Οκτώβριο» κατέληξε.
πηγή: Ναυτεμπορική