Ενίσχυση της ακτοπλοΐας μέσω πόρων από το EU ETS

21.06.2024

Τα χρήματα  που θα προέλθουν από το Σύστημα φορολόγησης εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS) θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ενίσχυση της ακτοπλοΐας στην διαδικασία της μετάβασής της στην λεγόμενη «πράσινη ακτοπλοΐα» υποστήριξε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Διονύσης Θεοδωράτος στην ομιλία του στο Επιστημονικό Συμπόσιο « Η πράσινη  μετάβαση της ακτοπλοΐας, προκλήσεις και προοπτικές για τη  νησιωτικότητα» που διοργανώνεται από το πανεπιστήμιο Αιγαίου, στη Χίο.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ αναφέρθηκε επίσης και στην ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, «τουλάχιστον, σε πρώτη φάση, των πλοίων που δεν μπορούν να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις της ΕΕ για το περιβάλλον» ενώ ανέδειξε το γεγονός ότι η ακτοπλοΐα αποτελεί το 5,4% του ΑΕΠ της χώρας.

Ακόμη τόνισε ότι ένα σημαντικό πρόβλημα για την ακτοπλοΐα αποτελεί η ανυπαρξία υποδομών σε πολλά μικρά λιμάνια  ενώ και για την επίλυση του θέματος αυτού, όπως σημείωσε «σημαντικό ρόλο παίζει η Πολιτεία σε συνεννόηση με τους ενδιαφερόμενους Φορείς».

Όσον αφορά στη χρήση νέου τύπου καυσίμων ο κ Θεοδωράτος ανάφερε ότι το θέμα απασχολεί την ακτοπλοΐα καθώς η προσαρμογή των πλοίων αλλά και το «χτίσιμο» νέων θα πρέπει να γίνει προγραμματισμένα και γνωρίζοντας τον τελικό τύπο καυσίμου που θα πρέπει να. χρησιμοποιηθεί.

Τέλος ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ σημείωσε ότι υπάρχει έλλειψη προσωπικού υπηρεσιών στην ακτοπλοΐα γεγονός που  υποχρεώνει τις εταιρείες μειώνουν τον αριθμό των προσφερόμενων καμπινών , άρα και του αριθμού επιβατών που μεταφέρει ένα πλοίο.

Ο Δρ Γιώργος Πατέρας

Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας ( ΝΕΕ) μιλώντας  στο Συμπόσιο σημείωσε ότι η ακτοπλοΐα με τις δραστηριότητές της  συμβάλλει στην διατήρησης της συνέχειας της χερσαίας με τη νησιωτική χώρα, συμβάλλει στην ανάπτυξη των νησιών αλλά καις την βιωσιμότητα των κατοίκων της που αποτελούν το 15% του πληθυσμού της Ελλάδας.

« Φανταστείτε τι θα μπορούσε να συμβεί εάν η ακτοπλοΐα διέκοπτε τη λειτουργία της για κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα» είπε και συμπλήρωσε: «Τότε, περισσότερα από το 80% των προϊόντων που καταναλώνουμε στην καθημερινότητά μας δεν θα υπήρχαν, διότι απλά μεταφέρονται δια της ακτοπλοΐας, όπως συμβαίνει και διεθνώς με την ποντοπόρο ναυτιλία η οποία διακινεί πάνω από το 80% των φορτίων που μεταφέρονται διεθνώς».

Ο ίδιος σημείωσε ακόμη ότι ακόμη κανείς δεν γνωρίζει ποιο θα μπορούσε να είναι το καταλληλότερο καύσιμο για τη ναυτιλία , τονίζοντας ότι οι ειδικοί ελπίζουν να το εντοπίσουν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής

Ο κ Μανώλης Κουτουλάκης αναφέρθηκε στις προσπάθειες που κάνει το υπουργείο ναυτιλίας προκειμένου να βρεθούν χρηματοδοτικοί πόροι για την στήριξη της ακτοπλοΐας και της μετάβασής της στην «πράσινη ακτοπλοΐας» όπως επίσης και για τον συντονισμό, των συναρμοδίων Υπηρεσιών, ώστε να αναβαθμιστούν τα λιμάνια και να προετοιμαστούν  να καλυφθούν πλήρως τις ανάγκες της «πράσινης ακτοπλοΐας».

«Η ακτοπλοΐα αποτελεί μια εθνική δραστηριότητα που συμβάλει στην διατήρηση της βιωσιμότητας των ελληνικών νησιών και της νησιωτικοτητας και , μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις, εξαιτίας της έλλειψης υποδομών, αυτή η δραστηριότητα υλοποιείται χάρη στη γενναιότητα των Ελλήνων ναυτικών» είπε χαρακτηριστικά.

 

Το Συμπόσιο συνεχίζεται με το δεύτερο «πάνελ» με τίτλο: «Προβληματισμός της υλοποίησης της πράσινης μετάβασης» με συμμετέχοντες του Χαρ. Σημαντώνη, πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Μικρών Αποστάσεων, καθώς και τους Φωτεινή Ιωαννίδου, Σπυρίδωνα Ζολώτα, Ηλία Υφαντή και Έλενα Αθουσάκη.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!