Ελληνικά deals στην αγορά containerships τύπου feeder

19.10.2024

Σε πωλήσεις αλλά και αγορές containerships τύπου feeder προχωρούν τις τελευταίες ημέρες Έλληνες πλοιοκτήτες.

Σε μια περίοδο που οι ναύλοι για containerships παραμένουν σε υψηλά ή και υγιή επίπεδα, Έλληνες πλοιοκτήτες τοποθετούνται . Για παράδειγμα, η Contships, συμφερόντων Νικόλα Πατέρα, η μεγαλύτερη σε αριθμό πλοίων εταιρεία διαχείρισης feeder containerships, φαίνεται να έχει δώσει πέντε από τα παλαιότερα πλοία του στόλου της . Πρόκειται για πέντε feeder ναυπήγησης από το 2005 μέχρι το 2007. Παράλληλα, στο πλαίσιο ανανέωσης του στόλου της, έχει αποκτήσει και ένα το οποίο αναμένει να παραλάβει, το «Warnow Boatswain», μεταφορικής ικανότητας 1.496 TEUS και ναυπήγησης 2012. H Minerva Marine, συμφερόν των Ανδρέα Μαρτίνου, πρόσθεσε ένα τέταρτο containership στον στόλο της, το νεότευκτο «Lecangs Dolphin» , μεταφορικής ικανότητας 1.781 TEUS. Είχαν προηγηθεί τα νεότευκτα « Little Emma» και «LittleAthina», καθώς καιτο «Little Warrior» , το οποίο απέκτησε το 2023 από την κινεζική Goto Shipping. Τέλος, σε μεγαλύτερες χωρητικότητες, η International Maritime Enterprises, συμφερόντων οικογένειας Εμπειρίκου, πούλησε ακόμα ένα containership του στόλου της στη Mediterranean Shipping Company. Πρόκειται για το «Folegandros », ναυπήγησης 2001 και χωρητικότητας 5.908 TEUS. Η εταιρεία τα τελευταία χρόνια έχει πουλήσει ακόμα τρία containerships, σε παρόμοια μεγέθη, και σήμερα διαθέτει μόλις ένα containership στον στόλο της.

Οι τελευταίες εξελίξεις

Σε υψηλά επίπεδα παραμένει , στο μεταξύ, σύμφωνα με την ανάλυση της Alphaliner, η αγορά ναυλώσεων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, παρά την Golden Week που έλαβε χώρα στην Κίνα, αλλά και τις απεργίες των λιμενεργατών στις ΗΠΑ, που ανακοινώθηκαν μεν, αλλά δεν κράτησαν πάνω από μία ημέρα τελικά. Δεν θα υπάρξουν, τελικά, απεργίες στα λιμάνια των ανατολικών ακτών των ΗΠΑ και των ακτών τύπου του Κόλπου που θα μπορούσαν να προσθέσουν επιπλέον ζήτηση για χωρητικότητα, αλλά αυτό δεν αποτελεί λόγο ανησυχίας, εν όψει της συνεχιζόμενης υψηλής ζήτησης για πλοία σε όλους τους τομείς. Η αγορά συνεχίζει εν τω μεταξύ να είναι μοιρασμένη μεταξύ των μεγαλύτερων μεγεθών (3.000 TEUS και άνω), τα οποία παραμένουν σε περιορισμένη προσφορά, και των μικρότερων πλοίων, όπου η διαθεσιμότητα χωρητικότητας είναι γενικά μεγαλύτερη. Καθώς η δεξαμενή των μεγάλων πλοίων για ναυλώσεις αδυνατεί να καλύψει τη ζήτηση, οι τιμές ναύλωσης συνεχίζουν να εξελίσσονται σε πολύ σταθερά επίπεδα σε αυτά τα τμήματα, με μια ελαφρώς ανοδική τάση μάλιστα να παρατηρείται τελευταία, ιδίως για τα «κλασικά panamaxes» (4.000-5.299 TEUS) . Η πλειονότητα των ναυλώσεων έχει εν τω μεταξύ συναφθεί για προθεσμιακές θέσεις για το 2025 και ακόμη, σε ορισμένες περιπτώσεις, το 2026. Κάτω από τα 3.000 TEUS, οι τιμές των ναύλων παρουσιάζουν μεγαλύτερη σταθερότητα. Ωστόσο, τονίζει η Alphaliner, δεν είναι όλα ρόδινα. Η χωρητικότητα των νεότευκτων πλοίων συνεχίζει να εισρέει , ενώ οι ναύλοι των εμπορευματοκιβωτίων στη spot αγορά συνεχίζουν να πέφτουν, με τον δείκτη εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης (SCFI) να χάνει ακόμα 3,4% την περασμένη Παρασκευή, στις 2.062 μονάδες. Από τις αρχές Ιουλίου, ο δείκτης έχει μειωθεί στο μισό, αλλά εξακολουθεί να παραμένει υπερδιπλάσιος σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Ως αποτέλεσμα, οι liners πιέζουν όσον αφορά τη διάρκεια απασχόλησης και το ύψος των ναύλων των πλοίων από τις ναυτιλιακές εταιρείες. Ωστόσο, προσθέτουν οι αναλυτές, οι ναύλοι εξακολουθούν να μην επηρεάζονται από την πτώση των τιμών των «κιβωτίων». Ενδεικτικά, αναφέρουν την παράταση των ναυλοσυμφώνων που αποφάσισε η CMA CGM για τα δύο αδελφά «Express Brazil» και «Express France », χωρητικότητας 3.398 TEUS, για περίοδο 24 μηνών, με 28.000 δολάρια ανά ημέρα. Και τα δύο πλοία ταξιδεύουν σήμερα στην αμερικανική ήπειρο.

Πορεία ναυλαγοράς

Παρά την αυξανόμενη δραστηριότητα και τη συνεχιζόμενη περιορισμένη προσφορά, οι τιμές ναύλωσης παρασύρθηκαν λίγο το τελευταίο δεκαπενθήμερο, με ελαφρά πτωτική τάση. Η τυπική χωρητικότητα των 2.700 TEUS φέρνει τώρα περίπου 25.000 δολάρια την ημέρα για ναυλώσεις 24 μηνών, ενώ τα σύγχροvα «Chittagongmax» μπορούν να πάρουν 30.000 δολάρια τη μέρα για απασχολήσεις 28-30 μηνών. Υπάρχει επίσης μια φήμη ότι δύο υπό ελληνικό έλεγχο νεότευκτα πλοία 2.800 TEUS μπορεί να έχουν κερδίσει για απασχόληση τριών ετών στην Ασία 30.000 δολάρια την ημέρα. Οι τιμές των ναύλων στα 2.000- 2.699 TEUS συνεχίζουν να δίνουν ασαφή μηνύματα, παρά τη συνεχιζόμενη ζήτηση για πλοία και τη διαχειρίσιμη προσφορά για το υπόλοιπο του έτους . Για τα σύγχρονα πλοία χωρητικότητας «Chittagongmax», οι τιμές ναύλωσης φαίνεται να έχουν φτάσει σε καλά επίπεδα, αλλά τείνουν να αποδυναμώνονται λίγο για τα παλαιότερα, τυποποιημένα, σχέδια. Μεταξύ των ναυλώσεων που καταγράφηκαν, ένα παλαιό πλοίο τύπου «Daewoo 2400» 2.464 TEUS καθορίστηκε στην Ασία για 12μηνη ναύλωση στα 28.500 δολάρια την ημέρα, ενώ μια μονάδα παρόμοιου μεγέθους κερδίζει για 24μηνη απασχόληση από τον Απρίλιο του 2025 23.500 δολάρια την ημέρα. Η ζήτηση για πλοία των 1.500- 1.900 TEUS παραμένει υψηλή, ιδίως (αλλά όχι μόνο) για σύγχρονες μονάδες τύπου «Bangkokmax». Αυτό συμβάλλει στη μείωση της προσφοράς στο μέλλον, αλλά μέχρι στιγμής δεν ήταν αρκετό για να ωθήσει τις τιμές ναύλωσης περαιτέρω προς τα πάνω. Προς το παρόν, οι συνήθεις μονάδες των 1.700 TEUS εξακολουθούν να διατίθενται , κατά μέσο όρο, γύρω στα 19.500 δολάρια ανά ημέρα για ναυλώσεις 12 μηνών, ενώ οι σύγχρονες μονάδες «Bangkokmax» διατίθενται γύρω στα 24.000 δολάρια ΗΠΑ ανά ημέρα. Η κατηγορία των 1.250-1.499 TEUS παρουσίασε αύξηση της δραστηριότητας το τελευταίο δεκαπενθήμερο, γεγονός που συνέβαλε στη μείωση της «δεξαμενής» των διαθέσιμων πλοίων που θα ανοίξουν τις επόμενες εβδομάδες. Τα πλοία κατηγορίας Ice 1A συνεχίζουν να είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στους ναυλωτές που είναι έτοιμοι να πληρώσουν αξιοπρεπή ποσά για να εξασφαλίσουν την απαιτούμενη χωρητικότητα. Η OOCL κρατάει το χωρητικότητας 1.421 TEUS «Ice OOCL Rauma» για 12μηνη απασχόληση στον Ατλαντικό, συμπεριλαμβανομένης της Βαλτικής, με 16.000 ευρώ ανά ημέρα. Επίσης το τμήμα των 1.000- 1.249 TEUS έγινε σημαντικά πιο πολυσύχναστο το τελευταίο δεκαπενθήμερο, με όχι λιγότερες από δώδεκα συμφωνίες. Οι ναύλοι, προς το παρόν, παραμένουν σταθεροί στην περιοχή των 13.500 δολαρίων ανά ημέρα κατά μέσο όρο για περιόδους 12 μηνών, αν και ορισμένες εμπορικές περιοχές μπορούν να διεκδικήσουν περισσότερα χρήματα. Τέλος, η ζήτηση για πλοία κάτω των 1.000 TEUS ήταν μέτρια το τελευταίο δεκαπενθήμερο, αλλά οι τιμές ναύλωσης διατηρούνται σχετικά καλά. Ενδεικτικά, το χωρητικότητας 868 TEUS «Andrea» (Sietas Typ 168) ναυλώθηκε στον Ατλαντικό για περίοδο 4-6 μηνών σε τιμή λίγο πάνω από 11.000 δολάρια.

πηγή: Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!