Κυριακή, Δεκέμβριος 04, 2022
27/09/2022

Σωτήρης Θεοφάνης: Τα ελληνικά λιμάνια είναι ζωτικοί πόροι της οικονομίας μας

Για τις εξελίξεις στα λιμάνια και για τη συμβολή τους στην οικονομική ανάπτυξη μιλά ο Δρ. Σωτήρης Θεοφάνης, στα πλαίσια της ναυτιλιακής εκπομπής maritimes. Επισημαίνει πως τα λιμάνια είναι ζωτικοί πόροι της οικονομίας αλλά και των κλάδων που την υποστηρίζουν, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ελλάδα με το μεγάλο ανάπτυγμα ακτογραμμής της, την καλή γεωγραφική της θέση αλλά και την ακτοπλοΐα η οποία "αιματοδοτεί" όλο το νησιωτικό της σύμπλεγμα.

Ο Δρ. Σωτήρης Θεοφάνης, Managing Partner at MARLOGMIND PC & Professor of Practice, CITY College, University of York Europe Campus (Διευθυντής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα στη ναυτιλία, στη διοίκηση λιμένων και στην εφοδιαστική αλυσίδα) αναφέρεται και στην εισαγωγή των λιμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών (ΧΑ), επισημαίνοντας πως το μοντέλο που εφάρμοσε η Ελλάδα και το οποίο από πολλούς δέχθηκε κριτική, ήταν δημόσιες αρχές λιμένων να μετασχηματιστούν σε ανώνυμες εταιρείες και στη συνέχεια ένα τμήμα του μετοχικού τους κεφαλαίου να εισήχθη στο ΧΑ με τη μορφή της ελεύθερης διαπραγμάτευσης, τονίζοντας ωστόσο ότι η επιτυχία αυτής της επιλογής εξαρτάται από τη διαχρονική συντήρηση και παρακολούθηση του.

Ο κ. Θεοφάνης σημείωσε ότι η είσοδος ενός λιμένα στο Χρηματιστήριο, το βοηθά να αποκτήσει μια σύγχρονη δομή λειτουργίας ως εταιρικό σχήμα και ταυτόχρονα δημιουργεί συνθήκες ελέγχου από τους μετόχους στην εκτελεστική διοίκηση. Σχετικά με το κύριο ελληνικό λιμάνι που δεν είναι άλλο από του Πειραιά αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη στρατηγική τοποθέτηση της Cosco ως κύριου μετόχου σε αυτό και στο πόσο αυξήθηκε η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων. Ενώ ως προς το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, που είναι αυτό της Θεσσαλονίκης ανάφερε ότι με τις κατάλληλες επενδύσεις που γίνονται, μελλοντικά θα αποκτήσει και αυτό περαιτέρω δυνατότητες στη διακίνηση φορτίων. Βέβαια, συμπλήρωσε, ότι το μεγάλο στοίχημα είναι η συνεισφορά στην τοπική οικονομία, η οποία εξαρτάται από το χαρακτήρα του λιμενικού διαχειριστή και τη σχέση που έχει με τις τοπικές δραστηριότητες, η οποία είπε ότι πρέπει να είναι αμφίδρομη.

Αντίστοιχα και για τον κλάδο της κρουαζιέρας ο κ. Θεοφάνης σημείωσε ότι στα εν λόγω λιμάνια η κίνηση είναι αυξημένη (ιδίως στο λιμάνι του Πειραιά) με πολλά όμως περιθώρια διεύρυνσης. Γενικότερα, υπογράμμισε οτι το λιμάνι του Πειραιά θα μπορούσε να γίνει ένα παγκόσμιο ναυτιλιακό cluster και εκτιμά ότι στο άμεσο μέλλον θα αλλάξει και το μοντέλο της παγκόσμιας παραγωγής, η οποία δεν θα περιορίζεται μόνο στην νοτιοανατολική Ασία, αλλά θα αλλάξει και το μοντέλο της κατανάλωσης.

Όσον αφορά στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση ο ίδιος είπε ότι χρειάζονται επενδύσεις σε όλα τα σημαντικά ελληνικά λιμάνια, ωστόσο υπάρχουν σοβαρά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν, όπως για τον περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας, την διασύνδεση των πράσινων λιμανιών μεταξύ τους ή το πως και πόση καθαρή ενέργεια θα πρέπει να παραχθεί. Τέλος, σχετικά με τα ηλεκτρικά πλοία ανάφερε ότι υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα γηραιού στόλου, ο οποίος πρέπει να αντικατασταθεί, να δοθούν κίνητρα με εξασφάλιση μακροχρόνιων συνθηκών δραστηριοποίησης των πλοίων, γιατί διαφορετικά κανείς πλοιοκτήτης δεν θα αναλάβει κάτι τέτοιο και καμία τράπεζα δεν θα χρηματοδοτήσει μια τέτοιου υψηλού κινδύνου επένδυση. Ο κ Θεοφάνης κατέληξε ότι βρισκόμαστε σε μια διαδικασία που ούτε η τεχνολογία, ούτε το θεσμικό πλαίσιο, αλλά ούτε και οι συνθήκες αγοράς έχουν κατασταλάξει ως προς την πράσινη ναυτιλία.

 

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας