Κυριακή, Δεκέμβριος 04, 2022
23/09/2022

DNV: Το καύσιμο του μέλλοντος είναι η συνεργασία

Στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου του DNV με θέμα “Ναυτιλιακή Πρόβλεψη έως το 2050”, σημαντικά στελέχη του Νηογνώμονα μίλησαν στο maritimes.gr σχετικά με τα κυρίαρχα ναυτιλιακά ζητήματα που δεν είναι άλλα από την απανθρακοποίηση αλλά και τα ηλεκτρικά πλοία.

Ο Ιάσων Στεφανάτος - Regional Decarbonization Director - Senior Engineer at DNV είπε: "Υπάρχει πολύ μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με τους επερχόμενους πράσινους κανονισμούς, το σίγουρο είναι ότι η ελληνική ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη δύναμη παγκοσμίως και ταυτόχρονα είναι πολύ άρτια τεχνικά. Όλα αυτά μας δίνουν τη γενική αίσθηση ότι δεν υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να χαθεί η ανταγωνιστικότητα στο μέλλον. Αυτό το μέλλον δεν είναι και τόσο μακριά όσο νομίζουμε είναι αρκετά κοντά, ήδη σήμερα πρέπει οι πλοιοκτήτες να εξετάζουν επιλογές, να αξιολογούν τις διάφορες τεχνολογίες και καύσιμα, όχι αναγκαστικά ότι θα τα χρησιμοποιήσουν σήμερα ή αύριο, αλλά να υπάρχει η τεχνογνωσία και η κατανόηση ώστε ανά πάσα στιγμή να πάνε προς αυτή τη κατεύθυνση. Βλέπουμε ήδη Έλληνες πλοιοκτήτες να χτίζουν βαπόρια με καινούργιες τεχνολογίες, να κάνουν τα σχέδια των πλοίων έτσι ώστε να είναι ανθεκτικά στο μέλλον και αυτό είναι αρκετά θετικό. Και υπάρχει μια αλλαγή στο τρόπο σκέψης, καθώς παλαιότερα οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν πιο συντηρητικοί στις νέες τεχνολογίες, περίμεναν να δοκιμαστεί μια τεχνολογία και μετά να τη χρησιμοποιήσουν, τώρα είναι αρκετά πρωτοπόροι, καθώς είναι αυτοί που οδηγούν τις εξελίξεις και την τεχνολογική πρόοδο σε συνεργασία με κατασκευαστές, νομοθέτες και κλάσεις και είναι αρκετά θετικό. Ο DNV και όπως λέει και ο CEO του έχει σαν μότο ότι "Το καύσιμο του μέλλοντος είναι η συνεργασία" λόγω της αβεβαιότητας και της πρόκλησης στο μέλλον είναι απαραίτητη η συνεργασία από όλους τους φορείς και σίγουρα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης για την ελληνική κοινότητα. Ωστόσο έχοντας ένα από τα καλύτερα ανθρώπινα δυναμικά, πολύ υψηλό επίπεδο γνώσης και τεχνογνωσίας, πρόσβαση σε κεφάλαιο και φυσικά ηγεσία τους εφοπλιστές θεωρούμε ότι είμαστε ίσως στη καλύτερη δυνατή κατάσταση και θεωρούμε ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη και μετά την απεξαρτητοποίηση μας από τον άνθρακα".

Σχετικά με το μεταβατικό στάδιο και μια ενδιάμεση μετάβαση που εφαρμόζουν τα τεχνικά γραφεία ναυτιλιακών εταιρειών όπως για παράδειγμα η τροποποίηση της μηχανής ο ίδιος ανάφερε ότι "Το performance ενός πλοίου είναι κάτι που ασχολιόμαστε χρόνια και εμείς ως DNV και η ναυτιλία γενικότερα, δεν είναι κάτι καινούργιο και ότι κάναμε ως τώρα συνεχίζει και είναι σημαντικό. Σίγουρα δεν θα μας φτάσει στο 100% του στόχου αλλά αυτό το 5, 10 ή 20% που μπορεί να δώσει είναι μια άμεση λύση και ίσως με ελάχιστο ή μηδαμινό κόστος, δηλαδή αν είναι εύκολο να γίνει και έχει να κάνει με τη λειτουργία του πλοίου, οπότε να μην μπορεί να το ελέγξει άμεσα ο πλοιοκτήτης. Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ φορέων μπορούμε πολύ εύκολα να πιάσουμε καλά ποσοστά μείωσης ρύπων, αρκετά γρήγορα και εύκολα".

Ενώ όσον αφορά στα ηλεκτρικά πλοία ο κ. Στεφανάτος είπε ότι "Ξεκινώντας πριν δώδεκα χρόνια στο DNV δουλεύαμε στο ηλεκτρικό πλοίο στο λεγόμενο υβριδικό πλοίο, βάζοντας μπαταρία και κάνοντας δοκιμές, οπότε 12 χρόνια μετα να βλέπουμε να υλοποιούνται στα ελληνικά ύδατα είναι κάτι που μας κάνει αρκετά χαρούμενους και δείχνει ότι υπάρχει η τεχνολογία και χρειαζόμαστε κάποιες άλλες συνθήκες για να τα εφαρμόσουμε (νομικό & κανονιστικό πλαίσιο)".

Ο Δρ. Γιώργος Δημόπουλος- Head of R&D and Advisory επεσήμανε: "Το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο είναι εξαιρετικό και αντιμετωπίζει τεχνολογικές προκλήσεις καθ'όλη τη διάρκεια του επαγγελματικού του βίου. Τα νέα καύσιμα αποτελούν μία νέα τεχνολογική πρόκληση. Για την ακρίβεια παλιές ερωτήσεις με την απανθρακοποίηση καλούμαστε να δώσουμε νέες απαντήσεις και αυτές μπορεί να είναι είτε σε επίπεδο καυσίμου και μηχανολογικό σύστημα όπως αυτό επηρεάζεται από τη χρήση καύσιμου είτε τεχνολογίες όπως της δέσμευσης του διοξειδίου του άνθρακα - carbon capture με την επακόλουθη μόνιμη αποθήκευση του ή επαναχρησιμοποίηση του ως ένα πόρο για να παράγουμε άλλα προϊόντα. Είναι μια τεχνολογία η οποία γνωρίζει ένα καλό βαθμό ανάπτυξης στην στεριά και σταδιακά βλέπουμε διάφορες πιλοτικές εφαρμογές και προσπάθειες από κατασκευαστές αλλά και από ναυπηγεία ώστε να εισαχθή στη ναυτιλία. Η εισαγωγή στη ναυτιλία σίγουρα ο πρώτος στόχος θα είναι να βοηθήσει τη μετάβαση στα ανανεώσιμα ή carbon free καύσιμα, χρησιμοποιώντας ένα συμβατικό καύσιμο δεσμεύοντας και μη ρυπαίοντας το περιβάλλον με διοξείδιο του άνθρακα και μετά είτε αν υπάρχει κατάλληλη εφοδιαστική αλυσίδα να το αποθηκεύσουμε μόνιμα είτε χρησιμοποιώντας μια δευτερογενή αγορά και χρησιμοποιώντας το δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα σαν ένα πόρο ο οποίος μπορεί να πωληθεί και να χρησιμοποιηθεί για να φτιαχτούν λιπάσματα, συνθετικά καύσιμα, οικοδομικά υλικά κλπ. Άρα αποτελεί και μία ευκαιρία".

Σχετικά με την ενεργειακή απόδοση ο κ. Δημόπουλος τόνισε ότι "Η ενεργειακή απόδοση είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να συνεχίσει να μας απασχολεί και δε νομίζω ότι σταμάτησε ποτέ να μας απασχολεί, γιατί η ενεργειακή απόδοση πάντα σήμαινε και λιγότερη κατανάλωση καυσίμου με τα οικονομικά οφέλη που αυτή έχει για τη ναυτιλία. Παρ'όλα αυτά θα γίνω λίγο απαισιόδοξος εδώ και θα πώ ότι με όποια σενάρια από τα πιο αισιόδοξα μέχρι τα πιο απαισιόδοξα που έχουμε εξετάσει μέχρι στιγμής φαίνεται ότι αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό. Σίγουρα είναι μία πολύ μεγάλη συνιστώσα ιδίως για τα πρώτα χρόνια για να βοηθήσει την ομαλή μετάβαση αλλά σίγουρα από την άλλη πλευρά θα πρέπει να οδηγηθούμε και σε λύσεις νέων καυσίμων. Αυτό είναι αναπόδραστο κατά τη γνώμη μου".

Όσον αφορά στο ηλεκτρικό πλοίο και τη συνεργασία με τη Saronic Ferries ο κ. Δημόπουλος σημείωσε ότι "Σίγουρα είμαστε πολύ πιο κοντά από ότι εγώ προσωπικά θα περίμενα πριν από ένα, ενάμιση χρόνο. Υπάρχει μεγάλο και έμπρακτο ενδιαφέρον όπως αυτό της Saronic Ferries. Εμείς σαν τοπικό γραφείο του DNV εδώ του Πειραιά είμαστε 100% αφοσιωμένοι να βοηθήσουμε οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια. Κάθε τέτοια προσπάθεια θα μας βρει ως αρωγούς. Είμαστε ήδη διπλα στη Saronic Ferries και στους σχεδιαστές της σε αυτή την προσπάθεια και θα είμαστε δίπλα και σε οποιονδήποτε άλλον το θελήσει. Έχουμε το πλεονέκτημα ότι είμαστε μια κλάση που το έχει δει να εφαρμόζεται σε διαφορετικές συνθήκες ενδεχομένως στη Νορβηγία ή στις σκανδιναβικές χώρες αλλά η τεχνογνωσία για τα ηλεκτρικά πλοία υπάρχει. Σε ότι αφορά στην ελληνική πραγματικότητα επίσης είναι κάτι το οποίο έρχεται.Έχει σημαντικά οφέλη στην ακτοπλοΐα μικρών αποστάσεων και όπως έχει πει και ο περιφερειακός μας διευθυντής ο Γιάννης Χιωτόπουλος ότι αν δεν το κάνουμε εμείς εδώ στην Ελλάδα τότε σε λίγα χρόνια θα το αγοράζουμε από άλλες μεσογειακές χώρες σαν τεχνογνωσία και τεχνολογία. Οπότε είναι εξαιρετικά σημαντικό αυτές οι προσπάθειες να προχωρήσουν και να ευοδωθούν".

 

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας