Σάββατο, Νοέμβριος 28, 2020
12/11/2020

Πρέπει να διατηρούμε την ασφάλιση των αστικών ευθυνών σε μεγάλα όρια ασφάλισης: Πάνος Κούνουπας blue AIGAION

Η Blue Aigaion insurance Solutions είναι μια εταιρεία με παρουσία στο ελληνικό ναυτιλιακό cluster από το 1995. Προσφέρει υπηρεσίες θαλασσίων ασφαλίσεων. Ειδικεύεται στις ασφαλίσεις πλοίων, σκαφών αναψυχής, πληρωμάτων, τουριστικών και εμπορικών λιμένων και γενικότερα σε όλες τις ναυτασφαλιστικές υπηρεσίες. «Έχουμε συνεργασία με ευρωπαϊκούς ασφαλιστικούς οργανισμούς και συνδικάτα όπως πχ το Lloyd’s του Λονδίνου, εξάλλου η εταιρεία μας έχει και γραφεία στο City του Λονδίνου και σαφώς ένα πλήθος υποκαταστημάτων στην ελληνική επικράτεια.» Επισημαίνει ο κ. Πάνος Κούνουπας, Marine Underwriting Manager της blue AIGAION Insurance Solutions στη συνέντευξή του στο Κανάλι 1 του Πειραιά. Σχετικά με το ανταγωνισμό στον κλάδο του τονίζει πως προέρχεται ουσιαστικά από το εξωτερικό, από τις μεγάλες αγγλικές, σκανδιναβικές και άλλες ασφαλιστικές, ενώ στην ελληνική ναυτασφαλιστική αγορά δεν βιώνει ιδιαίτερο ανταγωνισμό, διότι ,όπως τονίζει, είναι πενιχρή η παρουσία των Ελλήνων ναυταφαλιστών, κάτι που δεν δικαιολογείται για το μέγεθος του ελληνικού και ελληνόκτητου στόλου.

Αναφερόμενος στη συνέντευξή του στην εκπομπή του Νίκου Μπαρδουνια στην ενότητα για τη ναυτιλία που γίνεται κάθε Παρασκευή σε συνεργασία με το maritimes.gr, στην έννοια της ασφάλισης Αστικής Ευθύνης πλοίων και σκαφών αναψυχής βάση του εθνικού και διεθνούς πλαισίου, λέει «Μια ζημία που κάποιος προκαλεί με μια πράξη ή παράληψή του, από αμέλεια ή σκοπίμως, όπως πχ σωματική βλάβη, υλική ζημιά, θαλάσσια ρύπανση κλπ, την οποία φυσικά, υποχρεούται να αποκαταστήσει. Άρα καταλαβαίνεται πως η έννοια της αστικής ευθύνης είναι πολύ ουσιαστική και όχι μόνο στον τομέα της θαλάσσιας ασφάλισης αλλά και γενικότερα. Ειδικότερα στη ναυτιλία, όπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης, η ασφάλιση αποτελεί μια προστασία της ναυσιπλοΐας, του θαλασσίου περιβάλλοντος , των έννομων συμφερόντων των μερών που σχετίζονται με τις μεταφορές.»

Όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο, υπογράμμισε πως έχουν γίνει ουσιαστικές κινήσεις από τον Διεθνή Οργανισμό Ασφάλισης. Σημειώνει πως οι πρωτοβουλίες για την Αστική ασφάλιση ξεκινάνε πενήντα χρόνια πίσω, ενώ γενικά υπάρχει ένα έντονο θεσμικό πλαίσιο παγκοσμίως. «Αυτές τις διεθνής συμβάσεις δεν τις έχουν υπογράψει όλες οι χώρες, ή διαφορετικά, υπάρχει μια αργοπορία στις χώρες που κυρώνουν αυτές τις διεθνής συμβάσεις μέχρι να επικυρωθούν και να γίνουν νόμος του κράτους. Άρα υπάρχει μια καθυστέρηση στην οριοθέτηση και εφαρμογή αυτών των διεθνών συμβάσεων και εκεί έρχεται η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία έχει πάρει αξιοσημείωτες πρωτοβουλίες , για τα πλοία τουλάχιστον, οποιασδήποτε σημαίας, που κινούνται εντός ευρωπαϊκών θαλασσών και ευρωπαϊκών λιμένων, θεσπίζοντας με ευρωπαϊκές οδηγίες την υποχρεωτική ασφάλισή τους και αυτή η ευρωπαϊκή οδηγία έχει γίνει νόμος από όλες τις χώρες τις Ευρώπης και τηρείται πολύ πιστά, σαφώς κάτω από την επίβλεψη των κρατικών και λιμενικών αρχών.»

panos kounoupas aigaionΓια τα ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη αναψυχής , η Ελλάδα έχει ψηφίσει την υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης από το1999, με κάποια συγκεκριμένα όρια αστικής ευθύνης, επισημαίνοντας πως αυτά δεν είναι μεγάλα αν και αναθεωρήθηκαν το 2014. «Αλλά είναι σημαντικό ότι η Ελλάδα έχει την υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης στα πλοία οποιασδήποτε σημαίας που εισέρχονται σε ελληνικά χωρικά ύδατα και αυτό μας βάζει σε πολύ καλή θέση θα έλεγα, γιατί λίγες χώρες της Ευρώπης οι οποίες βρέχονται από τη θάλασσα έχουν υποχρεωτικό θεσμικό πλαίσιο ασφάλισης. Το μόνο που θα έπρεπε να διορθωθεί κατά την άποψή μου, είναι τα όρια της υποχρεωτικής ασφάλισης τα οποία είναι χαμηλά. Δηλαδή, ορίζεται ένα μίνιμουμ ασφαλιζόμενο ποσό στα 50.000 ευρώ ανά άτομο και 500.000 ευρώ για ομαδικό ατύχημα για σωματικές βλάβες, όταν στην Ελλάδα, πχ στην υποχρεωτική ασφάλιση αυτοκινήτου το όριο ευθύνης είναι 1.220.000 ευρώ ανά άτομο, ενώ στα σκάφη είναι μονό 50.000 ευρώ. Άρα εκεί χρειάζεται μια αναμόρφωση των ποσών.»

Για την ευθύνη του ανθρωπινού παράγοντα στο ατύχημα αλλά και για τις αποζημιώσεις ατυχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο τονίζει: «Τα πλοία όσο προηγμένα τεχνολογικά και αν γίνουν, πάντα θα υπάρχει ο ανθρώπινος παράγοντας, το λάθος, η παράληψη. Μην ξεχνάμε ότι σύμφωνα με τον διεθνή οργανισμό ασφάλισης, το 90% των ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, στην αμέλεια του πληρώματος. Αυτό θα υπάρχει όσο και αν προάγουμε την εκπαίδευση των πληρωμάτων . Τα P&I Clubs που είναι μεγάλοι αλληλασφαλιστική οργανισμοί που ασφαλίζουνε τις αστικές ευθύνες των ποντοπόρων πλοίων, καταβάλουν κατά μέσο όρο 3,5 με 4 δις δολάρια ετησίως σε αποζημιώσεις ζημιών αστικής ευθύνης, αλλά και στην ελληνική πραγματικότητα μην ξεχνάμε, έχουν γίνει ουκ ολίγα ατυχήματα.»

«Πληρώνουμε με κάποια σταθερή συχνότητα διότι τόσο στον ελληνικό όσο και στον παγκόσμιο χώρο συμβαίνουν σημαντικά ναυτικά ατυχήματα και αυτό είναι κάτι που μας προβληματίζει, για αυτό κιόλας πρέπει να διατηρούμε την ασφάλιση των αστικών ευθυνών σε μεγάλα όρια ασφάλισης ώστε να υπάρχει και μια ομαλή εξέλιξη στις απαιτήσεις, στο θαλάσσιο εμπόριο αλλά και γενικότερα στην επιχειρηματικότητα.»

Για την πανδημία και πως επηρέασε τον κλάδο του θαλασσίου τουρισμό κυρίως, ο κ Κούνουπας επεσήμανε πως επηρέασε πολύ όλους τους κλάδους. Για τα ημερόπλοια συγκεκριμένα που εδώ στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται πάνω από 1000, όπου τα περισσότερα έμειναν μείνουν παροπλισμένα, δεν δουλέψανε καθόλου, που σημαίνει ένα αρκετά μεγάλο οικονομικό πλήγμα για τους πλοιοκτήτες.

 

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας