Τρίτη, Οκτώβριος 20, 2020
17/09/2020

Μπορούμε μας κοιτάμε αισιόδοξα μπροστά το μέλλον της ναυπηγοεπισκευαστικής στην Ελλάδα: Λευτέρης Αναστασάκης, χημικός μηχανικός

Αποκομίζοντας διδάγματα από το παρελθόν, η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στην Ελλάδα μπορεί να αναβιώσει με τη στήριξη του κράτους και να κοιτάζουμε μπροστά με αισιοδοξία το αύριο, σύμφωνα με τον κ. Λευτέρη Αναστασάκη, χημικό και Senior Sales Director της PRIORITY ΑΕ, εταιρείας συμβούλων οργάνωσης και πληροφορικής, που πρόσφατα παρουσίασε τη διδακτορική διατριβή του για τη μεταπολεμική βιομηχανία στην Ελλάδα με έμφαση στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά (Νιάρχου).

Σε σύγκριση με τη βιβλιογραφία μέχρι στιγμής αντί να εστιάσει στα οικονομικά στοιχεία, ο κ. Αναστασάκης εστίασε στην τεχνολογία και πως η Ελλάδα έκανε εισαγωγή τεχνολογίας, τη βελτίωσε κ έγινε ανταγωνιστική, όπως εξήγησε σε συνέντευξη του στην εκπομπή του Νίκου Μπαρδούνια στο Κανάλι 1 Πειραιά στην ενότητα για τη ναυτιλία που γινεται κάθε Παρασκευή σε συνεργασία με το maritimes.gr.

Για την ερευνά του που φτανει μέχρι το 1973 μίλησε με μέλη του τότε ΔΣ, μηχανικούς και τον ανιψιό του Νιάρχου και νυν πρόεδρο του Ιδρύματος, κ. Ανδρέα Δρακόπουλο. Είχε πρόσβαση σε απόρρητα πρακτικά συνεδριάσεων των ΔΣ.

Ο Νιάρχος εκπαίδευσε 200 στελέχη σε ναυπηγείο στην Ολλανδία για να αποκτηθεί η τεχνογνωσία, εξήγησε.

«Σε μια εποχή που το μέσο εισόδημα στην Ελλάδα ήταν 180 δολάρια διέθεσε πάνω απο 330.000 δολάρια για την εκπαίδευση αυτών των ανθρώπων που αποτέλεσαν την πρώτη μαγιά. Αυτοί εκπαίδευσαν τους 3.000 εργαζόμενους με τους οποίους ξεκίνησαν τα ναυπηγεία τα οποία έφτασαν να απασχολούν άμεσα 7.000 εργαζομενους,» σημείωσε ο κ. Αναστασάκης.

Δημιουργήθηκε τεχνογνωσία απο επίπεδο τεχνίτη μεχρι μηχανικού, στις μετασκευές παλιών τανκερ σε γενικού φορτίου έφτασαν σε μια ευρεσιτεχνία που για πολλά χρόνια ηταν μπροστά απο ναυπηγεία ανα τον κόσμο. Μάλιστα σε Δανία και Αγγλία αντέγραψαν εν μέρει την πατέντα, εξήγησε.

Από τις επισκευές προχώρησαν στις νέες ναυπηγήσεις. Αρχικά το κύριο έσοδο ήταν σε επισκευές.Το 1964 η αξία των ναυπηγήσεων ηταν κάτω απο ένα εκατομμύριο δολάρια ενώ των επισκευών 10 εκατ δολάρια. To 1970 για πρώτη φορά η αξία των ναυπηγησεων (22 εκατ δολαρια) ξεπερνά των επισκευων (20 εκατ δολαρια).
Ήδη το 1970 είχαν σημαντικό όγκο διεθνώς χωρίς φθηνό εργατικό δυναμικο, τονισε ο κ. Αναστασακης.

Το 2020 η συνολική αξία του ελληνόκτητου στόλου είναι 100,45 δισεκ. Δολαρια, σχεδόν το μισό του ΑΕΠ μας. Αμέσως μετα τον πόλεμο τα νούμερα ηταν ακόμη πιο εντυπωσιακά. Το ‘67 ήταν 7 δισεκ δολάρια το ΑΕΠ και το ίδιο και οι επενδύσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών, σημειωσε.

Δεδομένου πως ετησίως κτίζονται 200-250 πλοια, η κατασκευή μόλις 3 εξ αυτών στην Ελλάδα μπορεί να δωσει νεα ανάσα ζωής στην ελληνική βιομηχανία, υπογράμμισε.

Χαιρέτισέ τις ενθαρρυντικές κινήσεις από ενδιαφερόμενους επενδυτές, αλλά τόνισε πως για να ναυπηγηθεί ενα πλοίο το κράτος πρέπει να επιτρέπει σε τράπεζες να δίνουν τις εγγυήσεις της επισκευής και συνεπώς απαιτείται μια πολιτική απόφαση.

Τεχνογνωσία υπάρχει, δεν εχει σβήσει η παράδοση και αυτό δείχνει ο Σκαραμαγκάς όπου μπορεί να κτίζει ακόμη και σήμερα ακόμη και υποβρύχιο.

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας