Τετάρτη, Απρίλιος 08, 2020
14/03/2020

Κρίσιμες ημέρες για τα ελληνικά ναυπηγεία

Όταν το 1994 ο Νικόλαος Ταβουλάρης μέσω της Νεώριον ΑΕ είχε εμφανιστεί ως "λευκός ιππότης” για τα Ναυπηγεία Σύρου δεν είχε κρύψει πως ήθελε να δημιουργήσει έναν εθνικό πρωταθλητή στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Το 1997 η Νεώριον εξαγόρασε και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ενώ αργότερα διεκδίκησε δύο φορές τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Σήμερα, έχοντας ήδη παραδώσει την εξυγίανση του Νεώριου Σύρου στην Οnex, του Πάνου Ξενοκώστα, καλείται να κάνει το ίδιο και με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας που βρίσκονται προ των πυλών της πτώχευσης με τα χρέη τους να ξεπερνούν τα 230 εκατ. ευρώ.

Όμως η διαδικασία έχει εξελιχθεί σε σίριαλ με πολλές καθυστερήσεις. Την περασμένη Πέμπτη η γενική συνέλευση των μετόχων μετέθεσε την απόφαση για μεταβίβαση των μετοχών των Ναυπηγείων στην Onex για την επόμενη εβδομάδα, προκαλώντας την οργή των εργαζομένων που ζήτησαν έγγραφη δέσμευση του κ. Ταβουλάρη. Την δυσφορία της εξέφρασε μέσω κύκλων της και η Onex.

Τα περιθώρια στενεύουν για τα Ναυπηγεία καθώς στις 31 Μαρτίου λήγει το "τελεσίγραφο" που είχε δώσει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης για να ξεκινήσει και επίσημα η διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων μέσω της διαδικασίας που προβλέπει το άρθρο 106 του Πτωχευτικού Κώδικα.

Ουσιαστικά στα τέλη του μήνα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα πρέπει να παραδώσουν τις δύο πυραυλάκατους που κατασκευάζουν στο Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο είναι βασικός "αιμοδότης" της εταιρείας αφού καλύπτει απευθείας το 70% της μισθοδοσίας των περίπου 600 εργαζομένων που απασχολούνται αυτή την περίοδο εκεί.

Μετά την μεταβίβαση των μετοχών της Νεώριον ΑΕ και της θυγατρικής της Ναυπηγεία Ελευσίνας ΑΕ στην ONEX ELEFSIS SHIPYARDS θα ακολουθήσει η κατάθεση στα δικαστήρια σχεδίου εξυγίανσης κατά το μοντέλο που ακολουθήθηκε στην περίπτωση του Ναυπηγείου Νεώριου Σύρου και πάλι από την Onex. Θα περιλαμβάνει διαγραφή μέρους των οφειλών των εταιρείας σε τράπεζες, λοιπούς πιστωτές και προμηθευτές με ταυτόχρονη μακροχρόνια ρύθμιση των οφειλών σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία. 

Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία εξυγίανσης της Νεώριον Σύρου προέβλεπε διαγραφή του 100% των τόκων, προστίμων, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων προς τον ΕΦΚΑ και το Ελληνικό Δημόσιο και αποπληρωμή του υπόλοιπου ποσού σε 280 δόσεις. Κούρεμα οφειλών προς τις τράπεζες, επιτόκιο 3,2% και 5% ανάλογα με το πιστωτικό ίδρυμα και εξόφληση του κεφαλαίου σε 30 εξαμηνιαίες δόσεις αλλά και κούρεμα στις οφειλές προς άλλους προμηθευτές.

Απαιτείται επένδυση 400 εκατ. ευρώ
Οι ομοιότητες των περιπτώσεων των Ναυπηγείων Σύρου και Ελευσίνας είναι πολλές, τα μεγέθη όμως είναι διαφορετικά. Όταν ανέλαβε η ONEX το Νεώριο οι οφειλές της εταιρείας ανέρχονταν στα περίπου 71 εκατ. ευρώ τα όποια μετά τις προσαρμογές και του συμψηφισμούς διαμορφώθηκαν στα περίπου 67 εκατ. ευρώ. Το ύψος των υποχρεώσεων των Ναυπηγείων Ελευσίνας σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις εννεαμήνου του 2019 ξεπερνά τα 231 εκατ. ευρώ. Σε αυτές τις οφειλές δεν περιλαμβάνονται τα χρέη προς το Πολεμικό Ναυτικό. Πέρα, όμως, των υποχρεώσεων που θα αναλάβει η Onexθα απαιτηθούν άμεσα και επιπλέον επενδύσεις, κοντά στα 40 εκατ. ευρώ για επισκευές του εξοπλισμού και των υποδομών.

Η Onex εκτιμά ότι η απαιτούμενη επένδυση θα ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ σε βάθος 15ετίας. Για αυτό τον λόγο, εξάλλου, τον περασμένο Ιούλιο ανακοίνωσε συμφωνία χρηματοδότησης με την αμερικανική επενδυτική τράπεζα ChatsworthSecuritiesLLC. Βάσει της συμφωνίας, η επενδυτική τράπεζα που συνεργάζεται αποκλειστικά με οργανισμούς διαχείρισης οικογενειακής περιουσίας, αποκτά ποσοστό και καθίσταται θεσμικός χρηματοπιστωτικός εταίρος της ONEX ELEFSIS SHIPYARDS.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Η αβεβαιότητα παραμένει για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία υποχρεωμένα να επιστρέψουν 700 εκατ. ευρώ από παράνομες κρατικές ενισχύσεις που είχαν λάβει στο παρελθόν, ενώ είναι ήδη σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης.

Πρόσφατα με τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών προβλέφθηκε η παραχώρηση για τουλάχιστον 20 έτη του δικαιώματος δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης επί της ζώνης του αιγιαλού έμπροσθεν των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά καθώς και επί του αναγκαίου θαλασσίου χώρου.

Και αυτό γιατί προετοιμάζεται το επόμενο διάστημα, Διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός για την πώληση του στρατιωτικού τμήματος. Εάν ο διαγωνισμός δεν γίνει μέχρι το καλοκαίρι του 2020 ή κηρυχθεί άγονος, ο ειδικός διαχειριστής είναι υποχρεωμένος να υποβάλει αίτηση πτώχευσης των ναυπηγείων.

πηγή:capital.gr

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας