Σάββατο, Φεβρουάριος 04, 2023
30/11/2022

UNCTAD:Ο ελληνόκτητος στόλος καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε όρους χωρητικότητας

Για μιά ακόμη χρονιά ο ελληνόκτητος στόλος καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε όρους χωρητικότητας, αντιπροσωπεύοντας το 17.63% του παγκόσμιου στόλου, σύμφωνα με νεότερη έκθεση.

Αξίζει να διευκρινιστεί ότι η βασική παράμετρος για την ισχύ ενός πλοίου είναι η χωρητικότητα του, κάθως όσο μεγαλύτερη είναι αυτή τόσο μεγαλύτερους όγκους εμπορευμάτων μπορεί να μεταφέρει, και όχι ο αριθμός (των πλοίων).

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με νέα την έκθεση (29/11) της UNCTAD "Review of Maritime Transport 2022" που αφορά στο Εμπόριο και την Ανάπτυξη και χρησιμοποιεί τα στοιχεία μέχρι το πρώτο εξάμηνο του έτους, αναφέρει ότι ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί τα 4.870 πλοία, χωρητικότητας 384.4 εκατομμυρίων dwt. Τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει ο κινεζικός στόλος, που αριθμεί τα 8.007 πλοία, χωρητικότητας 227.8 εκατομμυρίων dwt. Την τρίτη θέση έχει ο ιαπωνικός στόλος με 4.007 πλοία, και ακολουθούν ο στόλος της Σιγκαπούρης με 2.799 πλοία κα του Χονγκ Κονγκ με 1.822 πλοία.

Όσον αφορά στις αξίες των στόλων, τη μεγαλύτερη έχει αυτός της Κίνας που αντιστοιχεί σε 154.8 δισεκατομμύρια δολάρια και αποτελείται κυρίως από containerships & bulk carriers. Ενώ Η αξία του ελληνικού στόλου έρχεται δεύτερη και είναι 148.2 δισεκατομμύρια δολάρια.

Σχετικα με την περίοδο 2014 - 2022 τόσο η Ελλάδα ισχυροποιήθηκε όσο και η Κίνα, η οποία ξεπέρασε την Ιαπωνία. Ειδικότερα, η χώρα μας το 2014 είχε μερίδιο 14.8% και το 2022 17.63%. Την ίδια περίοδο η Ιαπωνία από σχεδόν 14% έπεσε στο 12%. Αντίθετα, η Κίνα βελτίωσε τη θέση της και από το 9% καταλαμβάνει πλέον το 12.74%. Επιπρόσθετα, από τον Ιανουάριο του 2021 έως τον Ιανουάριο του 2022 μεταξύ των κορυφαίων κρατών σε πλοιοκτησία η Ελβετία κατέγραψε την υψηλότερη αύξηση στη μεταφορική ικανότητα του στόλου της με 17% κυρίως λόγω των αγορών και των ναυπηγήσεων containerships που πραγματοποίησε η MSC, η οποία προσέθεσε 250 πλοία στον στόλο της και ακολούθησε η Κίνα με 13% αύξηση.

Μεταξύ άλλων η εν λόγω έκθεση αναφέρει ότι το θαλάσσιο εμπόριο ανέκαμψε το 2021 με ανάπτυξη κατά 3.2% έπειτα από την πτώση κατά 3.8% το 2020. Ωστόσο την τρέχουσα χρονιά (2022) η ανάπτυξη εξανεμίστηκε εξαιτίας της παγκόσμιας οικονομικής επιβάρυνσης, των νέων κυμάτων της πανδημίας που οδήγησαν στο κλείσιμο εργοστασίων στην Κίνα αλλά και στις παγκόσμιες γεωπολιτικές εξελίξεις.

Εφέτος, η ανάπτυξη αναμένεται να κυμανθεί σε μέτρια επίπεδα, ήτοι ποσοστό 1.4%. Ενώ, τέλος αξιοσημείωτο είναι ότι για τη χρονική περίοδο 2023-2027 το θαλάσσιο εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί παγκοσμίως κατά 2.1% σε ετήσια βάση που είναι βραδύτερος από τον μέσο όρο των τριών προηγούμενων δεκαετιών κατά 3.3%.

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας