Σάββατο, Φεβρουάριος 04, 2023
30/11/2022

Ο «σκοτεινός στόλος» και οι νέες κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία

Οι τελευταίες κυρώσεις της ΕΕ για το ρωσικό πετρέλαιο τίθενται σε ισχύ στις αρχές Δεκεμβρίου, οι οποίες επηρεάζουν ταυτόχρονα τις αξίες και την αγορά των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG).

Αναλυτικότερα, από τις 5 Δεκεμβρίου, κυρώσεις και μηχανισμοί ανώτατων τιμών θα επιβληθούν στις εξαγωγές ρωσικού αργού προς την ΕΕ, ενώ θα ακολουθήσει μια δεύτερη φάση τον Φεβρουάριο που θα απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικών διυλισμένων προϊόντων.

Όσον αφορά στα tankers, υπάρχει μια αυξανόμενη εικασία ότι η αγορά τους χωρίζεται σε δύο κατηγορίες. Ειδικότερα, σε αυτούς που δραστηριοποιούνται στα ρωσικά ύδατα και θα μετακινηθούν τώρα σε άλλες αγορές, αλλά και σε αυτούς που επιδιώκουν να επωφεληθούν από τα ασφάλιστρα που προκύπτουν από τις ρωσικές συναλλαγές παρά τις κυρώσεις. Αυτά τα πλοία συχνά ορίζονται ως εμπορικές συναλλαγές στον "σκοτεινό στόλο", σύμφωνα με τη VesselValue, όπου τα πλοία πωλούνται εκτός αγοράς και στη συνέχεια λειτουργούν από ιδιοκτήτες που δεν υπόκεινται στους διεθνείς νόμους κυρώσεων. Ως αποτέλεσμα, έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον για vintage tankers που διαφορετικά θα πωλούνταν για scrap, προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες υψηλών κερδών. Οι αξίες για τα tankers έχουν αυξηθεί για όλους τους τομείς και τις ηλικιακές κατηγορίες από την αρχή του έτους. Για τα VLCCs, οι τιμές για πλοία 20 ετών αυξήθηκαν κατά 51% από τον Ιανουάριο σε 38.88 εκατoμμύρια δολάρια. Ενδεικτικά μία από τις πιο αξιοσημείωτες πωλήσεις ήταν αυτή του "Shiblah" (χωρητικότητας 316.500 dwt & κατασκευής του 2003 στο Hyundai Heavy Industries), το οποίο πουλήθηκε σε Κινέζους αγοραστές για 42 εκατομμύρια δολάρια.

Μέχρι στιγμής εφέτος, έχουν καταγραφεί 84 πωλήσεις second hand VLCCs και η πλειονότητα αυτών των πωλήσεων αφορούσε σε παλαιότερη χωρητικότητα με μέση ηλικία τα 14 έτη. Τα κέρδη για τα VLCCs παραμένουν καλά, αφού έφτασαν στο υψηλό 19 μηνών και συγκεκριμένα σε 96.436 δολάρια ανά ημέρα στη διαδρομή TD3C-TCE Μέσης Ανατολής Κόλπου προς Κίνα. Αυτό οφείλεται στις ισχυρές απαιτήσεις από την Ασία και την Ευρώπη, δύο περιοχές που αναζητούν ασφαλή ενέργεια ενόψει του χειμώνα του Βορείου Ημισφαιρίου και των επικείμενων κυρώσεων της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο.

Επίσης, ο τομέας των Aframaxes σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση, με τις τιμές για πλοία, χωρητικότητας 105.000 dwt και ηλικίας 20 ετών να έχουν αυξηθεί κατά περίπου 86% και ειδικότερα από 11.84 εκατομμύρια δολάρια την 1η Ιανουαρίου σε 22.02 εκατομμύρια δολάρια USD (29/11). Ενώ έχουν αναφερθεί 148 πωλήσεις Aframax μέχρι στιγμής εφέτος, καταγράφοντας αύξηση 5% από έτος σε έτος. Υπήρχε μια σαφής τάση με τις πωλήσεις VLCC προς μεγαλύτερης χωρητικότητας, με μέση ηλικία τα 14 έτη. Οι αξιοσημείωτες πωλήσεις περιλαμβάνουν το "Raffles Harmony" (χωρητικότητας 105.400 dwt & κατασκευής του 2013 στο ναυπηγείο Hyundai HI), που πωλήθηκε στα τέλη Οκτωβρίου για 41.8 εκατομμύρια δολάρια.

 vv mage 8

 

 

Σχετικα με τις τιμές νεότευκτων για μεγάλα LNG carriers, χωρητικότητας 174.000 cbm αυξήθηκαν κατά 22% σε ετήσια βάση από 205.65 εκατομμύρια δολάρια σε 251.33 εκατομμύρια δολάρια. Ως αποτέλεσμα, ο αριθμός των παραγγελιών νεότευκτων που δόθηκαν είναι αυξημένος κατά 84% από πέρυσι στις 156 παραγγελίες. Μερικοί από τους κύριους συμμετέχοντες στην αγορά ήταν οι MOL, NYK Line, Global Meridian & Knutsen OAS, παραγγέλνοντας έως και 20 πλοία η καθεμία μέχρι στιγμής φέτος.

Οι αξιοσημείωτες πρόσφατες παραγγελίες νεότευκτων περιλαμβάνουν μια παραγγελία πλοίου, χωρητικότητας 174.000 cbm από την ελληνική Maran Gas Maritime, συμφερόντων του Ομίλου Αγγελικούση, το οποίο έχει προγραμματιστεί να κατασκευαστεί στο ναυπηγείο Daewoo και να παραδοθεί το 2026, με σύμβαση ύψους 252 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η άνοδος των αξιών έρχεται καθώς τα κέρδη των LNG φθάνουν στο υψηλό όλων των εποχών, ξεπερνώντας το ρεκόρ του περασμένου έτους. Οι τιμές για την αξιολόγηση BLNG1g από το Baltic Exchange είναι επί του παρόντος στα 466.524 δολάρια ημέρα, αυξημένα κατά 52% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, το υψηλό κόστος χάλυβα (steel) και η χαμηλή διαθεσιμότητα ναυπηγείων οδήγησαν επίσης σε αυξημένες τιμές για τα νεότευκτα LNG.

 vv image 9

Την ίδια ώρα σύμφωνα με τα στοιχεία του εμπορίου της VesselsValue, η Ρωσία έχει ήδη αρχίσει να μετατοπίζει τις εξαγωγές αργού της προς την Ασία, καθώς υπάρχουν αλλαγές στα μοτίβα εμπορικών ροών.

Από τους 10 κορυφαίους προορισμούς για wet εξαγωγές από τη Ρωσία από την έναρξη της σύγκρουσης, η Ολλανδία παρέμεινε στην πρώτη θέση (top spot). Ωστόσο, οι όγκοι των εξαγωγών μειώθηκαν σημαντικά από 407 ταξίδια την περίοδο μεταξύ Μαρτίου και Οκτωβρίου 2021 σε 376 για την ίδια περίοδο πέρυσι. Από την άλλη πλευρά, τα φορτία προς την Κίνα, που κατατάσσονται ως ο δεύτερος πιο δημοφιλής προορισμός για ρωσικές wet εξαγωγές, έχουν αυξηθεί από το 2021 κατά 52% σε 344 διαδρομές. Ομοίως, τα ταξίδια προς την Türkiye, που κατατάσσεται στην τρίτη θέση, έχουν αυξηθεί κατά 30% φτάνοντας το 283. Η Ινδία, η οποία δεν είχε προηγουμένως κατάταξη το 2021, βρίσκεται τώρα στην τέταρτη θέση με συνολικά 238 ταξίδια.

Όσον αφορά στο μερίδιο αγοράς των ευρωπαϊκών των tankers με βάση τις εισαγωγές, τον Μάρτιο του 2021 πάνω από το ένα τέταρτο των φορτίων ήταν από τη Ρωσία με 28%, ή 17 εκατομμύρια τόνους, με το υπόλοιπο 72% να προέρχεται από τον υπόλοιπο κόσμο. Ωστόσο, μέχρι τον Οκτώβριο του 2022, τα ευρωπαϊκά φορτία προορισμού έχουν απομακρυνθεί από τις ρωσικές εισαγωγές. Οι μετοχές είχαν υποχωρήσει κατά 33% στα 11 εκατομμύρια τόνους, ή στο 13% του μεριδίου αγοράς, με το 87% να προέρχεται από πηγές ROTW.

Tankermarket 1024x594

Για την ευρωπαϊκή αγορά LNG, που βασίζεται μόνο στο θαλάσσιο εμπόριο (το 2021 περίπου το 90% του ρωσικού φυσικού αερίου προερχόταν μέσω αγωγών), το 21% των εισαγωγών προερχόταν από τη Ρωσία, με το 79% από το ROTW τον Μάρτιο του 2021. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2022, οι Ευρωπαϊκές εισαγωγές είχαν μειωθεί στο 11%, με τις εισαγωγές από το ROTW να βασίζονται στο 89%.

 LNGmarket 1024x512

Οι επικείμενες κυρώσεις προκάλεσαν άνοδο της ζήτησης για vintage χωρητικότητας tankers, καταδεικνύοντας κατά συνέπεια αύξηση των αξιών για αυτόν τον τομέα. Τα tankers που συνεχίζουν να εμπορεύονται στον "σκοτεινό στόλο" ("dark fleet") θα ενισχύσουν την προσφορά πλοίων, γεγονός που θα μπορούσε να συνεχίσει να υποστηρίζει αυτόν τον τομέα όσον αφορά στα κέρδη και τις αξίες. Επιπλέον, οι αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα για το ρωσικό αργό μπορεί να θεωρηθούν ως απομάκρυνση των συναλλαγών από την Ευρώπη. Η Κίνα και η Ινδία αναδεικνύονται σε βασικούς προορισμούς για τις ρωσικές wet εξαγωγές, καθώς οι εισαγωγές συνεχίζουν να αυξάνονται από τις δύο χώρες της Ασίας. Ως αποτέλεσμα, αυτές οι εισαγωγές θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν περαιτέρω τον τομέα των tankers.

 

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας