Κυριακή, Αύγουστος 09, 2020
01/07/2020

Covid-19 και ναυτιλία: Έφερε συγχωνεύσεις εταιρειών, ενίσχυση των «μεγάλων» και αύξηση του κόστους δανεισμού

Περαιτέρω συγχωνεύσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία, μετά την πανδημία του κορονοιού που έπληξε σημαντικά όλους τους κλάδους της ναυτιλίας, διαβλέπουν για το επόμενο διάστημα στελέχη των τραπεζών αλλά και άνθρωποι της ναυτιλίας, όπως προκύπτει από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία XRTC ,σύμβουλο για θέματα ναυτιλιακής χρηματοδότησης.

Οι δανειστές , όπως επισήμανε ο Γιώργος Ξηράδακης, διευθύνων σύμβουλος της XRTC ,δεν είναι διατεθειμένοι να συζητήσουν για νέα δάνεια με νεοεισερχόμενους πελάτες, όπως επίσης προτιμούν να χρηματοδοτούν πελάτες με μεγαλύτερους στόλους. Βάσει της έρευνας οι δανειστές , προκειμένου να χρηματοδοτήσουν μια ναυτιλιακή επιχείρηση, θέτουν ορισμένες προϋποθέσεις, όπως : 1) Το μέγεθος του στόλου του δανειολήπτη. Ειδικότερα, από τα στοιχεία προκύπτει ότι το 60% των χρηματοδοτών προτιμούν οι πελάτες τους να έχουν ένα μέγεθος στόλου άνω των 10 πλοίων ενώ ένα 33% των δανειστών προτιμά το μέγεθος του στόλου του δανειολήπτη να διαθέτει άνω των 25 πλοίων. Αντιθέτως, λιγότερο από το 10% των ιδρυμάτων είναι έτοιμα να χρηματοδοτήσουν νεοεισερχόμενους ή και πλοιοκτήτες με λιγότερα από 10 πλοία.

Η τάση των δανειστών να επιλέγουν να χρηματοδοτούν εφοπλιστές με μεγάλους στόλους πλοίων στην πράξη φαίνεται να καταδικάζει τις μικρότερες εταιρείες, σε έλλειψη ρευστότητας με συνέπεια να κινδυνεύουν να χάσουν το… «πλοίο» της τεχνολογικής εξέλιξης.

Επίσης, όπως ανάφερε ο Γιώργος Ξηραδάκης « η διστακτικότητα των τραπεζών να δανείσουν μικρές εταιρείες τους στερεί τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες και να επιτύχουν βελτιστοποίηση κόστους ,βασικές παραμέτρους για την επιβίωση και την επιτυχία τους».

Επίσης, από την έρευνα προκύπτει ότι τα πιστωτικά ιδρύματα παρέχουν και διαφορετικά ποσά δανείου.

«Το 27,8% των ιδρυμάτων ,που ρωτήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας, ανάφεραν ότι προτιμούν να δανείζουν τους πελάτες τους έως και 100 εκατ δολάρια, ένα άλλο 27,8% απάντησε ότι δανείζει έως και 20 εκατ δολάρια, το 22,2% δήλωσε ότι χορηγεί δάνεια ύψους έως και 70 εκατ δολάρια και ένα ποσοστό 16,7% προτιμούν να δανείζουν ποσά έως και 40 εκατ δολαρίων» ανάφερε ο Γιώργος Ξηραδακης. 

Οι τράπεζες

Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι πολύ «μικρή» για τους χρηματοδότες, σε σύγκριση με άλλες βιομηχανίες, και απαιτεί υψηλή εξειδίκευση. Οπότε, όσες τράπεζες δεν διαθέτουν εξειδικευμένες μονάδες ή μακροπρόθεσμο υπόβαθρο, ο συγκεκριμένος κλάδος θεωρείται πολύ απαιτητικός και υψηλού κινδύνου τομέας ο οποίος «τιμωρείται» σημαντικά από τους κανονισμούς της Βασιλείας .

Μάλιστα, όπως προκύπτει από την σχετική έρευνα, πολλές τράπεζες έχουν πουλήσει τα ναυτιλιακά μη εξυπηρετούμενα δάνειά τους (NPL ) σε θεσμικούς επενδυτές (Funds) ενώ διαφαίνεται να … έρχεται και ένα νέο κύμα μη εξυπηρετούμενων δανείων.

«Η κύρια ανησυχία των δανειστών σύμφωνα με την έρευνα, είναι η δημιουργία νέων NPL. Τα περισσότερα από αυτά, αναμένεται να προέλθουν από τα πρόσφατα αναδιαρθρωμένα δάνεια που θα μετατραπούν ξανά σε μη εξυπηρετούμενα. Αυτό σημαίνει ότι η κύρια απασχόληση των τραπεζών κατά τους επόμενους μήνες, θα είναι να περιορίσει τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια» αναφέρεται.

Οι τράπεζες σε Ελλάδα και Κίνα

Οι Ελληνικές τράπεζες, σύμφωνα με την έρευνα, συνεχίζουν την υποστήριξή τους στη ναυτιλία, παρά τα συνεχιζόμενα εγχώρια προβλήματα . Αυτό επιτεύχθηκε λόγω της συσσωρευμένης εμπειρίας τους, τη συντηρητική στρατηγική και τον αποτελεσματικό έλεγχο από την κεντρική Τράπεζα της Ελλάδος που συνέβαλλαν ώστε να αποτραπεί η διόγκωση ζημιών στην Ελληνική τραπεζική αγορά ναυτιλίας.

Από την πλευρά τους οι Κινέζικες τράπεζες και εταιρείες Leasing με υψηλά ανοίγματα σε εξειδικευμένους τομείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα πρέπει να διερευνήσουν νέους τομείς δραστηριότητας. Η απόλυτη καθίζηση νέων χρηματοδοτήσεων προς το εξωτερικό των κινεζικών εταιριών και τραπεζών, μετά την εκδήλωση της πανδημίας, αποτελεί κίνδυνο για την ομαλή πορεία του κλάδου των ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων για τις ναυτιλιακές εταιρίες αλλά και ευκαιρία για νέας μορφής χρηματοδοτικών μορφών

Ο Covid-19 και οι παρενέργειές του στη ναυτιλιακή βιομηχανία

Η διεθνής ναυτιλία και το εμπόριο επλήγησαν σοβαρά, αναφέρεται στην έρευνα, καθώς σημειώθηκαν σημαντικά προβλήματα στην παράδοση φορτίων, στη ναύλωση και αγορά πλοίων, στη παράδοση πλοίων, στην αλλαγή πληρωμάτων ακόμη και στην επιθεώρηση των πλοίων από τους νηογνώμονες.

Πιο συγκεκριμένα οι συμμετέχοντες στην έρευνα αξιολόγησαν την σοβαρότητα των παρενεργειών του κορονοιού στη ναυτιλία ως εξής : 1) Οι χαμηλότεροι ναύλοι θεωρήθηκαν ότι είχαν το μεγαλύτερο αντίκτυπο καθώς οι δανειστές ενδιαφέρονται ως επί το πλείστον για το εργαλείο αποπληρωμής των δανείων, το οποίο είναι οι ναύλοι. Τα δεξαμενόπλοια που δεν έχουν βιώσει την ίδια διαταραχή από την πανδημία, έχουν δει την κατάρρευση της τιμής του αργού πετρελαίου που τους προσέφερε επιχειρηματικές ευκαιρίες όσο αφορά την εμπορία αλλά και την αποθήκευση.

2) Η διακοπή των μεταφορών που αποτελούν τμήμα της εφοδιαστικής αλυσίδας κατατάχθηκε στη δεύτερη θέση των επιπτώσεων . Καθώς οι οικονομίες των αναδυόμενων αγορών αποτελούν μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου ΑΕΠ, τα αγαθά συχνά πρέπει να περάσουν από περισσότερα στάδια πριν φτάσουν στον τελικό καταναλωτή. Από τις εθνικές καταστάσεις «αποκλεισμού», τους κλειστούς εναέριους χώρους και σύνορα, το Covid-19 είχε ως αποτέλεσμα την άνευ προηγουμένου διακοπή των περισσοτέρων οικονομιών, ανεξάρτητα από το μέγεθος ή το στάδιο ανάπτυξής τους. 

3) Η Απαγόρευση ταξιδιών ναυτικών και προσωπικού που εργάζονται σε ναυτιλιακές εταιρίες ή άλλες δραστηριότητες εταιρειών διαχείρισης ναυτιλίας και συναφών βιομηχανιών. Οι επιβαλλόμενοι περιορισμοί διατάραξαν την κινητικότητα των πληρωμάτων και τις επιχειρήσεις.

Επίσης παρενέργειες, εξαιτίας των μέτρων κατά της πανδημίας του κορονοιού, σημειώθηκαν στην αλλαγή Πληρωμάτων, κατάρρευσε η κρουαζιέρας, στον Τουριστικό κλάδο κ.α.

Οι παρενέργειες του Covid-19 στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας

Από την έρευνα προέκυψε ακόμη ότι υπήρξαν και σημαντικές επιπτώσεις και στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Όπως αναφέρεται « Η χειρότερη επίπτωση και ο φόβος για την ενδεχόμενη δημιουργία η δημιουργία νέων Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων-NPLs που συνεχίζουν να δημιουργούν κινδύνους για την οικονομική ανάπτυξη και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα. Ακολουθεί η μείωση του ύψους της χρηματοδότησης μιας επένδυσης στο επίπεδο του 50%-60% και η αύξηση του κόστους Χρηματοδότησης».

 

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας