Δευτέρα, Μάρτιος 20, 2023
02/01/2023

Greport: Η πανδημία επηρέασε σημαντικά το μεταφορικό έργο

Τον Δεκέμβριο παρουσιάστηκε η τέταρτη έκδοση της κλαδικής μελέτης για την Ελληνική Λιμενική Βιομηχανία GREPORT 2022 (Greek Report on Ports) που επιμελήθηκαν οι Γιώργος Κ. Βαγγέλας, Θάνος Α. Πάλλης & Ευη Κλαδάκη

Οι πιο σημαντικές εξελίξεις που συνέβησαν την τρέχουσα χρονιά, ήταν οι: -Ακύρωση του διαγωνισμού πώλησης 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε., -Ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή για την παραχώρηση τμήματος του λιμένα Φίλιππος Β΄ του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Α.Ε., -Ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή για την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε. & Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την αποκρατικοποίηση (Α Φάση) του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Α.Ε. 

Σχετικά με τα δέκα Κορυφαία Λιμάνια Εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη το 2021, το λιμάνι του Πειραιά πήρε την πέμπτη θέση με 5,317.000 TEUs (από την τέταρτη που είχε το 2019), ενώ την πρώτη θέση κατέλαβε και πάλι το λιμάνι του Ρότερνταμ με 15,300.000 TEUs. Ως προς τα Κορυφαία Λιμάνια Κρουαζιέρας στην Ευρώπη το 2021 το λιμάνι του Πειραιά κατέλαβε την έβδομη θέση με 304.000 κινήσεις επιβατών, από την ένατη θέση που είχε το 2019 και την πρώτη θέση κατέλαβε το ισπανικό λιμάνι Genoa,Savona με 591.000 θέσεις επιβατών από την τέταρτη θέση που είχε (το 2019). 

Αναλυτικότερα, σχετικά με την Διακίνηση των Εμπορευματοκιβωτίων στα ελληνικά λιμάνια αυτά το 2021 ήταν συνολικά 5.837.704, εκ των οποίων από τον ΣΕΠ (Πειραιάς) διακινήθηκαν 4.696.300, από τον ΟΛΠ (Πειραιάς) 615.510, από την Θεσσαλονίκη 470.645, από τον Βόλο 19.423, από το Ηράκλειο 16.809, από την Πάτρα 11.441, από το Λαύριο 7.576. Ως προς τις Μεταβολές Διακίνησης Κρουαζιέρας αυτές ανήλθαν σε 695.588 με τον Πειραιά πρώτο αφού ήταν 303.665, στην Κέρκυρα 234.699, στο Ηράκλειο 119.930, στο Λαύριο 15.735, στην Ηγουμενίτσα 11.777, στον Βόλο 7.949, στην Καβάλα 938, στην Θεσσαλονίκη 558 και στην Πάτρα 337. Όσον αφορά στις προσεγγίσεις ειδικότερα στο λιμάνι του Πειραιά το 2021 η Cosco τις αύξησε σημαντικά και βγήκε πρώτη και στη δεύτερη θέση πέραση η MSC. Όσον αφορά στις άλλες εταιρείες αυτές μείωσαν τις προσεγγίσεις τους. Ειδικότερα, η Ocean Alliance αποτελεί τον κυριότερο χρήστη του λιμένα καθώς το 40.5% των συνολικών προσεγγίσεων πραγματοποιείται από πλοία που διαχειρίζονται οι εταιρείες της συμμαχίας (Cosco, Evergreen, CMA-CGM).Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η συμμαχία 2Μ (Maersk και MSC) με το 22% των προσεγγίσεων και τελευταία η συμμαχία The Alliance (Hapag-Lloyd, ONE, Yang Ming, HMM) με το 14% των προσεγγίσεων.

Αναμφισβήτητα όπως αναφέρει η έρευνα η πανδημία είχε σημαντικές επιπτώσεις στην εξέλιξη του μεταφορικού έργου στους ελληνικούς λιμένες. Το ελληνικό λιμενικό σύστημα και ιδιαίτερα ο χάρτης των 13 οργανισμών λιμένων βρίσκονται συνεχώς σε κίνηση μεταβολών καθώς ο σχεδιασμός βρίσκεται σε εξέλιξη και η απόσταση αποφάσεων-εφαρμογής παραμένει σημαντική.

 

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας