Πέμπτη, Μαϊος 19, 2022
28/12/2021

Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αποτελούν μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο της ακτοπλοΐας

Μετά την πανδημία και το υψηλό κόστος καυσίμων έρχεται να προστεθεί ένας ακόμη βραχνάς για τον κλάδο της ακτοπλοΐας και αυτός δεν είναι άλλος από τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που έχει επιβάλει η ΕΕ από το 2022 και μετά.

Οι νέοι "πράσινοι" κανονισμοί και η χρήση εναλλακτικών καυσίμων αναμένεται να αυξήσουν περαιτέρω το κόστος εκμετάλλευσης των πλοίων ενώ την ίδια ώρα ο "γερασμένος" στόλος θα πρέπει να ανανεωθεί. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους ακτοπλόους, το κόστος θα διογκωθεί δύο και τρεις φορές περισσότερο από τα τωρινά επίπεδα, με άμεση συνέπεια την αύξηση των ναύλων. Έτσι οι ίδιοι ζητούν να τεθεί το ζήτημα στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου αλλά και να δοθεί μία λύση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Όσον αφορά στην ανανέωση του στόλου, τίθενται δύο ζητήματα. Το ένα αφορά στο ποιές τεχνολογίες θα επικρατήσουν για τη δημιουργία των πλοίων και το δεύτερο αφορά στο κόστος τους, το οποίο είναι υπέρογκο. Να σημειωθεί ότι η αξία ενός τέτοιου πλοίου εκτιμάται περί τα 120 με 150 εκατομμύρια ευρώ. Εν τω μεταξύ αξίζει να αναφερθεί ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα secondhand "πράσινα" πλοία. Ωστόσο αξιοσημείωτο είναι ότι κεντρικό ρόλο έχει αναλάβει το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΝΕΕ), σε συνεργασία με την κυβέρνηση και άλλους αρμόδιους φορείς.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος του ΝΕΕ, Γιώργος Πατέρας, έχει αναφέρει μεταξύ άλλων ότι στόχος του πλάνου που έχει συνταχθεί είναι η κατασκευή απευθείας πλοίων με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, χωρίς την υιοθέτηση μεταβατικών λύσεων, όπως το LNG.Ενώ αναφερόμενος στο επόμενο βήμα του σχεδίου έχει αναφέρει ότι είναι η κατάρτιση ενός business plan, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα ορίζει τον τρόπο και τις πηγές άντλησης των απαιτούμενων πόρων.

Οι αριθμοί του 2021
Αναφορικά με την κίνηση στα πλοία της ακτοπλοΐας, το τρέχον έτος κλείνει με θετικό πρόσημο, δεδομένων των συνθηκών.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η επιβατική κίνηση θα είναι μειωμένη κατά 38% στο τέλος του έτους σε σχέση με τα επίπεδα του 2019. Υπενθυμίζεται ότι το 2020 σημειώθηκε πτώση 53% εν συγκρίσει με τις επιβατικές ροές που καταγράφηκαν δύο χρόνια πριν.

Παράλληλα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το 2021 θα κλείσει με κάμψη 15% στην κίνηση των οχημάτων και 5% στην κίνηση των φορτηγών, συγκριτικά με τα αντίστοιχα νούμερα του 2019.
Ωστόσο, παρά την ανάκαμψη της κίνησης, οι ακτοπλόοι παραμένουν επιφυλακτικοί για τα οικονομικά αποτελέσματα της χρονιάς, λόγω της αύξησης του κόστους των καυσίμων. Πηγές κοντά στις εταιρείες σημειώνουν ότι οι τιμές στο τέλος του 2021 είναι ενισχυμένες περίπου κατά 35%-40% σε ετήσια βάση.

Σε πρόσφατη ανακοίνωση της Attica Group για τα αποτελέσματα εννεαμήνου, γνωστοποιήθηκε ότι κατά το τρίτο τρίμηνο του 2021 το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων του ομίλου αυξήθηκε κατά 74,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

 

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας