Πέμπτη, Ιούλιος 07, 2022
15/05/2022

Ο πόλεμος αλλάζει την αγορά των δεξαμενοπλοίων

Μέχρι στιγμής οι ναύλοι κινούνται ανοδικά - ανάγκη τόσο της ΕΕ για εισαγωγή πετρελαίου όσο και της Ρωσίας για εξαγωγή της παραγωγής της έχουν στρέφει και τις δυο σε αναζήτηση μη παραδοσιακών εταίρων.

Σημαντικές επιπτώσεις στην πορεία της αγοράς των δεξαμενοπλοίων θα έχει το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για σταδιακή κατάργηση των εισαγωγών ρωσικού αργού και διυλισμένου πετρελαίου. τρόπος με τον οποίο επίπτωση αυτή θα επιδράσει θετικά αρνητικά στους ναύλους θα εξαρτηθεί από την τιμή του πετρελαίου, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε διαταραχή της ζήτησης λόγω του πολύ υψηλού κόστους του βαρελιού. Ωστόσο μέχρι στιγμής οι ναύλοι κινούνται ανοδικά. μέχρι τώρα πορεία των ναύλων έχει δείξει πως η ανάγκη τόσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για εισαγωγή πετρελαίου όσο και της Ρωσίας για εξαγωγή της παραγωγής της έχει στρέψει και τις δύο σε αναζήτηση μη παραδοσιακών εταίρων, σημειώνει μιλώντας στο «Βήμα» κ. Γιάννης Παργαντάς, αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal. κατάσταση αυτή έχει ωφελήσει τα δεξαμενόπλοια μέσω της αύξησης των τονομιλίων (όγκος φορτίου ανά μίλι).
Συγκεκριμένα, Ευρωπαϊκή Ένωση έχει στραφεί σε εισαγωγές τόσο από την Αμερική όσο και από χώρες της Μέσης Ανατολής και της Δυτικής Αφρικής, τη στιγμή που η Ρωσία έχει προχωρήσει σε εξαγωγές πετρελαίου προς την Ινδία, με την Κίνα να αναμένεται να απορροφήσει και αυτή ένα μεγάλο μέρος του ρωσικού πετρελαίου μετά την άρση των περιορισμών λόγω της νέας έξαρσης του κορωνόϊού. Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελούν τον μεγαλύτερο εισαγωγέα των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου, με συνολική περίπου εισαγωγή 2,2 εκατ. βαρελιών την ημέρα, καθώς και 1,2 εκατ. βαρελιών την ημέρα προϊόντων πετρελαίου, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Φυσικά, η αναζήτηση νέων προμηθευτών δεν αποτελεί μια «εύκολη λύση», με το συνολικό κόστος να προσαυξάνεται λόγω του υψηλότερου κόστους μεταφοράς καθώς και της αναπροσαρμογής των διυλιστηρίων σε διαφορετικούς τύπους πετρελαίου. Με την τιμή του πετρελαίου να κυμαίνεται πάνω από τα 110 δολ. ανά βαρέλι, στροφή σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού αερίου, στην καύση κάρβουνου και στην επιτάχυνση εναλλακτικών ανανεώσιμων μορφών ενέργειας θα συμβάλει στη μείωση της ζήτησης αργού πετρελαίου και συνεπώς σε πτώση των αντίστοιχων ναύλων. Ωστόσο, μέχρι τώρα πορεία των ναύλων δείχνει πως οι επερχόμενες κυρώσεις, αν υλοποιηθούν, θα μπορούσαν να ενισχύσουν περαιτέρω τον συγκεκριμένο κλάδο, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, τονίζει κ. Παργαντάς.

Ρότα προς Ινδία
Οι εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου προς την Ινδία και την Κίνα αυξάνουν σημαντικά τη διάρκεια του ταξιδιού και συνεπώς οδηγούν στη μείωση του διαθέσιμου στόλου. Οι μειώσεις στην τιμή του βαρελιού για τις φιλικά προσκείμενες προς τη Ρωσία χώρες απολαμβάνουν σημαντική έκπτωση επί της τωρινής τιμής οδηγώντας σε μεγαλύτερο ενδιαφέρον για εισαγωγές. Συγκεκριμένα, η Ινδία απολαμβάνει μια τιμή λιγότερο από 70 δολάρια ανά βαρέλι για πετρέλαιο τύπου «Ρωσικό Ural». Αυτό έχει οδηγήσει σε σχεδόν διπλασιασμό των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου από την ημέρα της εισβολής σε σχέση με τον συνολικό όγκο κατά τη διάρκεια του 2021.

Επίσης, συζητήσεις για μια συμφωνία διάρκειας 6 μηνών κατά την οποία Ινδία θα εισάγει μηνιαίως εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου βρίσκονται στο τραπέζι. Είναι ενδεικτικό ότι τον Απρίλιο Ρωσία εξήγε περίπου 630.000 βαρέλια την ημέρα στην Ινδία σε σχέση με 280.000 τον Μάρτιο και μηδενικές ποσότητες τον Φεβρουάριο. Την ίδια στιγμή, επερχόμενη άρση των κινεζικών lockdowns και περιορισμών θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση της ζήτησης, με τη Ρωσία να αποτελεί σαφώς μια φθηνή επιλογή δεδομένης της μειωμένης τιμής του ρωσικού βαρελιού την οποία θα μπορούσε να αποκομίσει. Συνοψίζοντας, αναλυτής της Intermodal σημειώνει ότι απεξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το ρωσικό πετρέλαιο θα οδηγούσε σε αύξηση των τονομιλίων, κάτι το οποίο θα ενισχύσει τη θέση των πλοιοκτητών ακόμα και στην περίπτωση μιας μείωσης του όγκου της παραγωγής της, εάν φυσικά η αυστηροποίηση των κυρώσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Αμερική δεν επηρεάσει τη ζήτηση ρωσικού πετρελαίου από τρίτες χώρες, όπως Ινδία και Κίνα. Σημειώνεται ότι υπουργός Οικονομικών της Ινδίας, Nirmala Sitharaman, δηλώνει ότι εφόσον χώρα βρίσκει ελκυσπκές τις ρωσικές τιμές θα προχωρήσει σε αγορά, κοιτάζοντας το συμφέρον του λαού.

Η ΕΕ εγκαταλείπει την ιδέα να απαγορεύσει τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να αμβλύνει το πακέτο κυρώσεων στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου μετά από έντονες διαβουλεύσεις, αν και στοχεύει να διατηρήσει μια βασική διάταξη για τη ναυτιλία που θα εμποδίσει την ικανότητα της Μόσχας να εξάγει αργό πετρέλαιο. Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Bloomberg, ΕΕ θα αποσύρει την προτεινόμενη απαγόρευση σε πλοία ιδιοκτησίας της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες, ωστόσο διατηρεί ακόμα στο προσχέδιο της συμφωνίας τη διάταξη για απαγόρευση της ασφάλισης, κάτι που εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στις εξαγωγές. Όπως αναφέρουν παράγοντες των ναυτασφσλίσεων στο «Βήμα», αυτό σημαίνει ότι οι μεγάλες ναυτασφαλιστικές αγορές της Μεγάλης Βρετανίας και της Σκανδιναβίας δεν θα μπορούν να ασφαλίσουν κανένα πλοίο που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο προς τρίτες χώρες, ανεξαρτήτως σημαίας του πλοίου και εθνικότητας της εταιρείας διαχείρισης. Επίσης και οι αλληλασφαλιστικοί οργανισμοί Προστασίας και Αποζημίωσης (Protection and Indemnity -Ρ& I Club) δεν θα μπορούν να ασφαλίσουν Τα πλοία για αστική ευθύνη έναντι τρίτων.

πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας