Τετάρτη, Απρίλιος 21, 2021
02/04/2021

"Τρακάρισμα στην Κίνα"

Ο Καπτά Μαρίνος, ο Σχοινάς ήταν Υποπλοίαρχος με το φορτηγό "m/v ANNOULA", πεντάμπαρο σκαρί Tween decker (διπλοί και για General cargo, κουραδόροι) . Γερό βαπόρι. Καρφωτό Σκανδιναυέζικο με κρένια, σκέτο θαλασσοβάπορο!!

Οι κάτω "κουραδόροι" ήταν για φορτίο και επάνω είχε ψυκτικούς θαλάμους. Στα ψυγεία αυτά, μετέφερε όλου του κόσμου τα αγαθά : Γαρίδες σε όλα τα μεγέθη, αστακοουρές τεράστιες, λαγούς, μπεκάτσες, ορτύκια, φασιανούς κλπ!!

Συνήθως ταξίδευε, Νότια - Βόρεια Αμερική!!

Τώρα όμως, το ANNOULA, με το πέρασμα των χρόνων το χρεισιμοποιούσαν μόνον για General Cargo ή για φορτία τσουβαλάτα στα αμπάρια και General στους κουραδόρους!!

Το πλήρωμα το σατίριζε : "Το πλοίο μας είναι πλοίο combination, δηλαδή πλοίο κομπιναδόρικο και γελούσαν"!!

Ο Καπετάνιος, ο Καπτά Λουκάς ο Σέκερης, παλιά "καραβάνα" στα κύματα και στις φουρτούνες ετοιμαζόταν να τα καταθέσει για σύνταξη. Είχε κουραστεί αρκετά τα τελευταία χρόνια. Δεν του είχαν έρθει και όλα ρόδινα!!

Ο Καπτά Μαρίνος ο Σχοινάς, ο Υποπλοίαρχος, κόντευε για να πάρει και αυτός, το δίπλωμα του Πλοιάρχου. Είχαν συμφωνήσει με τον Καπετάνιο μετά την εκφόρτωση, να φύγει αυτός που ήθελε να πάει για σύνταξη, και στο επόμενο λιμάνι να έφευγε και ο ίδιος για να πάει για το δίπλωμά του!!

Τώρα το "ANNOULA" φόρτωνε στην Casablanca τσουβαλάτο καθαρό φιστίκι, full φορτίο, πάνω και κάτω, για το Tsigtao, στην Κίνα. Μακρύ ταξίδι. Casablanca έμειναν κοντά 10 μέρες. Δεν τα πέρασαν καθόλου άσχημα!!

Τώρα κατέβαιναν τον Ατλαντικό μέσα σε αρκετά ήρεμη θάλασσα!!

Κατά το ύψος του Dakar, καλούσαν στο VHF το όνομα του πλοίου. Στη γραμμή ήταν ο ψαροκαπετάνιος ο Σίμος ο Σπυράκης, αδερφός του Πρώτου Μηχανικού. Μόλις είχαν τελειώσει από μια "βαρβάτη ψαριά" και ετοιμαζόντουσαν να επιστρέψουν στη βάση τους. Την επόμενη, τα δύο σκάφη συναντήθηκαν και γέμισαν το "ANNOULA" με φρέσκα ψάρια και κατεψυγμένα αλλά και με άλλα φρεσκότατα θαλασσινά. Ψάρια για να έτρωγαν ολόκληρους μήνες!!

Συνέχισαν και τα δύο πλοία τον δρόμο τους. Ο Πρώτος μηχανικός είχε την ευκαιρία να τα πει και λιγάκι με τον αδερφό του τον ψαροκαπετάνιο, που είχε έρθει με την βάρκα τους στο πλοίο!!
Πέρασαν το Ακροτήρι, το περιβόητο και τρομερό πολλές φορές, Cape of Good Hope, και αυτό σε σχετικά ήρεμη θάλασσα!!

Τώρα στη γέφυρα βρισκόταν ο Καπετάνιος με τον Γραμματικό και τα λέγανε. Είχαν γίνει καλοί φίλοι. Στο ύψος του Port Elizabeth, έβαλε μια δυνατή στριγγλιά ο Καπετάνιος με μιά κάπως ανάρμοστη βλαστήμια και έφυγε για κάτω τρέχοντας. Την επόμενη που είχε κάπως ηρεμίσει, το ρώτησε ο Γραμματικός, τι είχε συμβεί. Εκείνος τότε, πλάνταξε στα κλάματα και του είπε με δύο λόγια την πονεμένη του ιστορία : Κάποτε, σε κάποιο άλλο βαπόρι, πιό παλιά, ξεφόρτωναν σε αυτό το λιμάνι. Τα βράδια, με την γυναίκα του έβγαιναν έξω και γλεντούσαν. Το Port Elizabeth, μικρό, όμως πανέμορφο μέρος. Εκεί ήταν που κόλλησαν και οι δύο "Malaria". Την γυναίκα του δεν τα καταφεραν να την σώσουν και πέθανε. Ο Καπετάνιος, ο Καπτά Λουκάς την γλύτωσε τελευταία στιγμή!!

Και τώρα, κάθε φορά που περνάει, έστω και ανοικτά, από αυτό το μέρος, δεν μπορεί εύκολα να ξεχάσει το δράμα του και ξεσπάει σε κλάματα. Τώρα ο Γραμματικός τον κρατούσε σφιχτά και "συναδελφικά" στην αγκαλιά του προσπαθώντας να τον ηρεμήσει λιγάκι. Διστυχώς, οι κακές οι θύμησες δεν τον άφηναν καθόλου!!

Πέρασαν ήρεμα και τον Ινδικό. Επάνω που λέγαν ότι το τελευταίο τους ταξίδι θα ήταν ήρεμο, στην Κινεζική θάλασσα τους περιέλαβε έναν αγριόκαιρος και τους "έδωσε" να καταλάβουν!!
Τελικά έφθασαν και στο Tsigtao!!

Τα πράγματα έξω δεν ήταν και πολύ ευχάριστα. Η επιρροή του "Μεγάλου Στρατηλάτη και οραματιστή" του Mao Tse Tung, δεν είχε σβήσει ακόμη!!

Από τη μία μεριά έλεγαν ότι έξω είναι όλα ελεύθερα, από την άλλη όμως, δήθεν για δική τους ασφάλεια, τους έλεγαν να μην κυκλοφορούν έξω μόνοι τους, αλλά να συχνάζουν, όπως και παλιά, στο" Seamen's club σαν πιο ήσυχο και ευχάριστο μέρος!!

Στους δρόμους, ακόμα "παρακολουθούσαν" τους ξένους!!

Η εκφόρτωση πήγαινε περίφημα και τους "πήρε" κοντά 8 μέρες. Τους είχαν πει ότι μετά την εκφόρτωση, θα φόρτωναν πάλι από εδώ General Cargo για Σουηδία!!

Άρχισε η φόρτωση, για άγνωστο λόγο, σε πολύ αργό ρυθμό. Στα αμπάρια και στους κουραδόρος φόρτωναν διάφορα εμπορεύματα αξίας!!

Πέρασαν κοντά 23 μέρες. Τελικά κάποιο απόγευμα τελείωσε και η φόρτωση. Είχαν βαρεθεί την Κίνα πάνω από ένα μήνα εκεί με εκφόρτωση και φόρτωση!!

Είχαν όμως ευχαριστηθεί όλων των ειδών τα θαλασσινά στο Siamen's club!!

Το πλοίο, λόγω που τα εμπορεύματα ήταν αρκετά ελαφριά, έμοιαζε σχεδόν, ημιφορτωμένο. Τα αμπάρια όμως ήταν γεμάτα!!

Ο Λοστρόμος με τους Ναύτες, άρχισαν να ετοιμάζουν το πλοίο για αναχώρηση. Κλείσιμο αμπαριών, κρένια κλπ. Στις 8 το πρωΐ θα ερχόταν Πλοηγός!!

Η ώρα ήταν κοντά 5 τα ξημερώματα και ενώ το πλοίο ήταν καθ' όλα έτοιμο για απόπλου, ακούστηκε έναν μεγάλος κρότος και το πλοίο τρανταξε ολόκληρο. Πετάχτηκαν όλοι επάνω!!

Είδαν με τρόμο στην αριστερή τους πλευρά "καρφωμένο" κυριολεκτικά, ένα μεγάλο Κινέζικο πλοίο!!

Αργότερα έμαθαν ότι ο Κινέζος, χωρίς πλοηγό, έκανε μανούβρες εκεί γύρω, δεν τα υπολόγισε καλά, και καρφώθηκε με φόρα επάνω στο "ANNOULA"!!

Το κτύπημα ήταν βέβαια ψηλά, όμως ήταν μεταξύ την δύο κουραδόρων!!

Άρχισαν αμέσως οι διατυπώσεις, οι έλεγχοι και οι ανακρίσεις. Το ευτύχημα ότι το πλοίο έτσι που ήταν "λιμπάδο" δεν έβαλε νερά στα αμπάρια!!

Εδώ τώρα, άρχισε και το "παράλογο" της υπόθεσης : Λόγω της φοβερής γραφειοκρατίας έρχονταν συνεχώς όλο και διάφοροι "πραγματογνώμονες", χωρίς όμως να πάρουν κάποια απόφαση!!

Δεν τολμούσε κανένας να πάρει μια τελική απόφαση. Δεν τολμούσε κάνεις να πάρει ευθύνη το τι θα γίνει κατόπιν!!

Τελικά μετά από 15 περίπου ημερών ελέγχων και συσκέψεων, πήραν την απόφαση να ξεφορτώσουν πάλι το πλοίο και να παραγγείλουν από την Αγγλία ένα μεγάλο φύλο χονδρής εξωτερικής λαμαρίνας!!

Μέχρι να έρθει η λαμαρίνα, ξύλωσαν τέσσερις ραμποτέ ψυκτικούς θαλάμους και περίμεναν!!

Όταν τελικά κατάφερε και μετά από κάνα 15νταριά μέρες έφτασε η λαμαρίνα, ήρθε συνεργείο την κόλλησε και έβαλε και τα καρφιά!!

Τώρα ήρθε η ώρα να συναρμολογήσουν και τα "ραμποτέ" ξύλα στους ψυκτικούς θαλάμους. Επειδή τους φαινόταν λιγάκι δύσκολη η δουλειά και τα μπέρδεψαν, ζήτησαν και την βοήθεια του ξυλουργού του πλοίου. Ένας από τους Ναύτες που είχε δουλέψει επίσημα, παλιά, σε τέτοιες εργασίες, τους βοήθησε πάρα πολύ!!

Εδέησε τελικά και ολοκληρώθηκε η επισκευή!!

Τώρα άρχισε πάλι η επαναφώρτηση του πλοίου. Άντε πάλι από την αρχή!!

Από την μέρα που ήρθαν στην Κίνα, μέχρι τη μέρα να ξεκολλήσουν και να φύγουν πάλι, πέρασαν κοντά τρεισήμισι ολόκληροι μήνες!!

Όλοι τους ήταν χαρούμενοι που κάθησαν τόσο καιρό σε λιμάνι, εκτός από τον Καπετάνιο που βιαζόταν να πάει για σύνταξη!!

Φύγαν για ταξίδι. Τέλος καλό, όλα καλά.!!!. 
Σας ευχαριστώ.
Πάνος Β. Τζέμος
Πλοίαρχος Εμπορικού
Ναυτικού. ⛵

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας