Σάββατο, Φεβρουάριος 04, 2023
05/12/2020

Όσο ΗΠΑ και Ευρωπαίοι προσπαθούν να κρατήσουν την Τουρκία στη Δύση, εκείνη πάει Κίνα!

Γράφει ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
Υποναύαρχος ε.α

Σήμερα Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2020, έγιναν τα εγκαίνια της νέας σιδηροδρομικής γραμμής μεταφοράς εμπορευμάτων ξηρού φορτίου και νωπών προϊόντων με ειδικά βαγόνια ψυγεία καθώς και βαγόνια – πλατφόρμες για 42 containers μεταξύ Τουρκίας και Κίνας.

Στην τελετή εγκαινίων παρευρέθηκε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας Αντίλ Καραϊσμάλογλου, ο οποίος επισήμανε πόσο σημαντική είναι η γραμμή αυτή στα πλαίσια της ανάπτυξης εμπορικών σχέσεων με την Κίνα. 

Το πρώτο τραίνο της γραμμής αυτής αναχώρησε από τον σταθμό Çerkezköy της Κωνσταντινούπολης και μέσω της υπόγειας σήραγγας του Μαρμαρά και την Άγκυρα θα φθάσει μετά από 12 μέρες στην επαρχία Xi’an της Κίνας, αφού έχει διανύσει 8.693 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου (2.323 χιλιόμετρα εντός της Τουρκίας, 220 στην Γεωργία, 430 στο Αζερμπαϊτζάν, 420 πάνω από τις γέφυρες της Κασπίας θάλασσας, 3.200 χιλιόμετρα μέσα από τα υψίπεδα και τις πεδιάδες του Καζακστάν και τέλος 2.100 χιλιόμετρα στις βορειοανατολικές επαρχίες της Κίνας).

Η σιδηροδρομική αυτή γραμμή είναι η δεύτερη που τίθεται σε επιχειρησιακή λειτουργία μετά από συμφωνία του Τουρκικού Οργανισμού Σιδηροδρόμων και του αντίστοιχου της Κίνας και θα συνδέει τις ηπείρους της Ευρώπης με την Ασιατική Ήπειρο. Η πρώτη εγκαινιάσθηκε τον Οκτώβριο του 2017, παρόλο τις αντιδράσεις των Αμερικανών και αφορούσε την μεταφορά επιβατών και ελαφρών φορτίων μεταξύ Πεκίνου – Άγκυρας –Κωνσταντινούπολης με τελικό προορισμό την Πράγα της Τσεχίας, η οποία συνεχίζει μέχρι σήμερα αδιάκοπα την λειτουργία της.

Είναι πλέον εμφανές ότι ο στρατηγικός οικονόμο-γεωπολιτικός άξονας Τουρκίας –Κίνας γίνεται πραγματικότητα μέρα με την μέρα , η Τουρκία εξελίσσεται σε περιφερειακό – ρυθμιστικό πόλο εξουσίας στην Ευρασία και τις πρώην δημοκρατίες της Ε.Σ.Σ.Δ. (Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Καζακστάν) και η Κίνα συνεχίζει την σιωπηρή διείσδυση και προώθηση των προϊόντων της στην Ευρώπη είτε χρησιμοποιώντας λιμάνια (Cosco – Πειραιάς μεγαλύτερη θαλάσσια πύλη της Ευρώπης για το κινεζικό εμπόριο), είτε σιδηροδρομικές γραμμές όπως αυτές της Κωνσταντινούπολης – Πεκίνου.

Οι συμμαχίες αυτές βέβαια που επί του παρόντος είναι μόνο οικονομικές, θα πρέπει να ανησυχούμε αν αρχίσουν στο μέλλον να γίνονται και αμυντικές. Η Ευρασία και η Ανατολική Μεσόγειος είναι ένας ευαίσθητος γεωπολιτικά ενεργειακός χώρος που απαιτεί σταθερότητα και δυνάμεις όχι μαξιμαλιστικές και επικίνδυνες.

logo

Εγγραφείτε στο Newsletter μας