Εκ νέου διαπραγμάτευση της τιμής του φυσικού αερίου με τους οa1ώσους
Το «πράσινο φως» από τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά αναμένει η ΔΕΠΑ για να ανοίξει εκ νέου θέμα επαναδιαπραγμάτευσης της τιμής φυσικού αερίου με τη ρωσική Gazprom.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η διοίκηση της ΔΕΠΑ έχει ήδη ετοιμάσει την επιχειρηματολογία της για το σχετικό αίτημα και έχει αποσπάσει την κατ’ αρχήν σύμφωνη γνώμη του πρωθυπουργού, ο οποίος αναμένεται να δώσει το σήμα, αφού σταθμίσει μια σειρά άλλων παραγόντων που συνδέονται με τις σχέσεις των δύο χωρών.
Οι πρώτες συζητήσεις για το θέμα σε κυβερνητικό επίπεδο έγιναν μετά τη συνάντηση που είχε ο κ. Σαμαράς μέσα στον Ιούλιο με τη νέα διοίκηση του ΣΕΒ υπό τον κ. Θεόδωρο Φέσσα.
Εκεί, η βιομηχανία παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, παρά την έκπτωση κατά 15\% περίπου που έδωσε η Gazprom με την αναθεώρηση της σύμβασης τον περασμένο Φεβρουάριο, εξακολουθεί να πληρώνει το αέριο κατά 30\% ακριβότερα από τους ανταγωνιστές της στην Ε.Ε.
Σε αυτή τη συνάντηση η βιομηχανία πρότεινε επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης και σύνδεση της τιμής φυσικού αερίου με την τιμή που διαμορφώνεται στα ευρωπαϊκά κράτη (habs).
Η βιομηχανία προτείνει μάλιστα στην κυβέρνηση το παράδειγμα της Ιταλίας, όπου η αντίστοιχη Ρυθμιστική Αρχή υποχρέωσε την ΕΝΙ να συνδέσει τις τιμές προμήθειας των πελατών της με την τιμή των ευρωπαϊκών αγορών spot, επιβάλλοντας έτσι την επαναδιαπραγμάτευση της ΕΝΙ με την Gazprom.
Aκολούθησε σχετική πρόταση από την ίδια τη ΔΕΠΑ μέσα στοn Σεπτέμβριο, όταν διαπίστωσε τον κίνδυνο ενεργοποίησης της ρήτρας take or pay στο τέλος του έτους, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης κάτω από τα συμβολαιοποιημένα επίπεδα που προβλέπει η πρόσφατη τροποποίηση της σύμβασης. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΔΕΠΑ, η συνολική κατανάλωση αερίου το 2014 θα είναι μικρότερη από τα 2,5 bcm που προβλέπει η σύμβαση με την Gazprom για την ενεργοποίησή της.
Η εξέλιξη αυτή σημαίνει πρόσθετο κόστος άνω των 80 εκατ. ευρώ για μια ποσότητα της τάξης των 300 εκατ. κ.μ. αερίου περίπου, που η ΔΕΠΑ θα πληρώσει χωρίς να μπορεί να το διαθέσει στην αγορά και το οποίο βέβαια θα μετακυλιστεί στην κατανάλωση.
Με βάση την τελευταία τροποποίηση της σύμβασης, οι ρήτρες take or pay ενεργοποιούνται για ποσότητες κάτω από τα 2,5 bcm για το 2014 και το 2015, ενώ για το έτος 2016 κάτω από τα 3 bcm.
Η ΔΕΠΑ θα θέσει θέμα και για το 2016, καθώς οι αλλαγές στην αγορά ηλεκτρισμού αναμένεται να περιορίσουν περαιτέρω τη χρήση του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή.
Το επιχείρημα
Βασικό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς στο τραπέζι των νέων διαπραγματεύσεων, η έναρξη των οποίων τοποθετείται κατά πάσα πιθανότητα μέσα στον Ιανουάριο του 2015, είναι και η κατάσταση της χώρας έναντι άλλων χωρών της Ε.Ε. που απολαμβάνουν χαμηλότερη τιμή χωρίς να βρίσκονται στην ίδια θέση.
Στο μεταξύ, η ΔΕΠΑ, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της ζήτησης φυσικού αερίου, προωθεί σχέδιο για τη χρήση του σε περιοχές που είναι απομακρυσμένες από το σύστημα μεταφοράς (κεντρικό αγωγό), όπως η Πελοπόννησος, η Ήπειρος, η Κρήτη, αλλά και σε περιοχές που δεν καλύπτονται από τα υφιστάμενα δίκτυα διανομής.
Έχει ήδη καταθέσει στη ΡΑΕ πρόταση τροποποίησης της άδειας προμήθειας για την υλοποίηση του επιχειρηματικού αυτού σχεδίου που προβλέπει αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη μεταφορά του αερίου σε συμπιεσμένη (CNG) ή υγροποιημένη (LNG) με ειδικά μεταφορικά μέσα και εξοπλισμό.
Ηλεκτροπαραγωγοί σε νησιά, βιομηχανίες, ξενοδοχεία, αλλά και νοσοκομεία, στάδια και σχολεία σε περιοχές όπου σήμερα δεν υπάρχει δίκτυο θα μπορούν να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου. Θα μπορούν ακόμη να τροφοδοτηθούν και οικιακοί καταναλωτές που θα συνδεθούν με μικρής έκτασης αυτόνομο δίκτυο διανομής.
Σε πρώτη φάση, η ΔΕΠΑ θα αναπτύξει σταθμούς φόρτωσης CNG αξιοποιώντας την υποδομή των υφισταμένων σταθμών σε Αττική (Ανθούσα, Άνω Λιόσια) και Θεσσαλονίκη (Πυλαία).
Για τη μεταφορά του LNG δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η απαραίτητη υποδομή, εκτιμάται όμως ότι σύντομα θα είναι διαθέσιμη, στον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρεβυθούσας.
Σε σημεία εξόδου του κεντρικού αγωγού φυσικού αερίου θα εγκατασταθούν μικροί σταθμοί συμπίεσης, όπου το αέριο θα μπαίνει σε συστοιχίες κυλίνδρων καθορισμένων προδιαγραφών σε πίεση 250 dar για να μειώνεται ο όγκος του και να μπορεί να μεταφερθεί.
Στη συνέχεια θα τοποθετούνται είτε απευθείας σε φορτηγά ή σε ρυμουλκούμενο όχημα είτε σε ειδικά διαμορφωμένες μεταλλικές κατασκευές και θα μεταφέρονται στους καταναλωτές.
Αέριο για τη Μακεδονία μέσω ΤΑΡ
Για τις αποκεντρωμένες χρήσεις φυσικού αερίου –όπως τις αποκαλεί η ΔΕΠΑ– εκτός του συμπιεσμένου αερίου CNG, μπορεί να αξιοποιηθεί και η τεχνολογία του LNG. Aυτό προϋποθέτει τη δημιουργία αντίστοιχης υποδομής στον υγροποιημένο σταθμό της Ρεβυθούσας.
Οι εγκαταστάσεις για αποκεντρωμένες χρήσεις LNG θα είναι χερσαίοι ή πλωτοί τερματικοί σταθμοί (προς το παρόν η Ρεβυθούσα) είτε ενδιάμεσοι σταθμοί (satellite stations) που θα γίνουν μελλοντικά. Αυτοί μπορούν να είναι ειδικά σχεδιασμένα πλοία, φορτηγά βυτία ή containers.
Από τους τερματικούς αυτούς σταθμούς, το υγροποιημένο αέριο θα μεταφέρεται στον καταναλωτή, όπου σε ειδική δεξαμενή θα αεριοποιείται για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Οι περιοχές που θα ενταχθούν πρώτες στο επιχειρησιακό αυτό σχέδιο είναι η Εύβοια και η Πελοπόννησος, όπως και τμήματα της Δυτικής Ελλάδας.
Η επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου σε όλη την επικράτεια, κυρίως ως πρώτη ύλη για τη βιομηχανία αλλά και ως καύσιμο για θέρμανση, είναι ένα θέμα γενικότερου προβληματισμού.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόταση της κ. Νίκης Τζαβέλα (πρώην ευρωβουλευτής της Ν.Δ.) για τη δημιουργία υποδομών στον αγωγό Tap που θα κατασκευαστεί, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου στην περιοχή της Ανατολικής και Δυτικής Μακεδονίας.
Όπως αναφέρει η ίδια στην «Κ», την πρόταση έχει συζητήσει με εκπροσώπους της κοινοπραξίας Tap, οι οποίοι το είδαν θετικά. «Είναι κάτι που θα το δούμε», δηλώνει στην «Κ» ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης και θυμίζει ότι η Ελλάδα έχει διασφαλίσει από το Αζερμπαϊτζάν πρόσθετες ποσότητες 1 δισ. κ.μ. αερίου για την εγχώρια κατανάλωση.
Πηγή: kathimerini.gr