ECSA: Η πολιτική της ΕΕ για τη ναυτιλία χρειάζεται παγκόσμιο προσανατολισμό
Για να επιτευχθεί περαιτέρω ανάπτυξη, η πολιτική της ΕΕ για τη ναυτιλία πρέπει να έχει παγκόσμιο προσανατολισμό και να στοχεύει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της περιοχής ως τόπου για τη διεθνή ναυτιλία, σύμφωνα με μια μελέτη του Monitor Deloitte.
![]() |
Η εν λόγω μελέτη ανατέθηκε από τις Ενώσεις Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (ECSA) ως μια εισαγωγή για την εν εξελίξει αναθεώρηση της πολιτικής της ΕΕ για τη ναυτιλία, η οποία ξεκίνησε το 2015 με μια ενδιάμεση αναθεώρηση του Maritime Transport Strategy 2009-2018.
Τα αποτελέσματά της παρουσιάστηκαν στις 28 Φεβρουαρίου 2017 σε συνέντευξη Τύπου, στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Ναυτιλίας.
Η μελέτη έδειξε ότι η ΕΕ έχει ένα συνολικό ανταγωνιστικό καθεστώς για τα φορολογικά και κοινωνικά μέτρα, νηογνώμονες ποιότητας και μια ισχυρή βάση δεξιοτήτων, με συνέπεια να αποτελεί « μια ελκυστική τοποθεσία » για ναυτιλιακές δραστηριότητες.
Χαρακτηριστικό το σχόλιο του Προέδρου της ECSA, κ. Niels Smedegaard: « Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι η ΕΕ είναι σε μια καλή θέση και δεν χρειάζεται μια δραματική αλλαγή πολιτικής, αλλά ο παγκόσμιος ανταγωνισμός είναι σκληρός και δεν μπορούμε να λάβουμε τη θέση μας ως δεδομένο ».
« – Η μελέτη δείχνει ότι υπάρχουν μια σειρά από κενά πολιτικής που πρέπει να διευθετηθούν, πρώτα να διατηρήσει και έπειτα να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την ανταγωνιστική θέση της ΕΕ. Έχουμε μια μοναδική δυναμική να το κάνουμε τώρα με το έτος ναυτιλίας της ΕΕ. Εμείς, ως εκ τούτου, προσφέρουμε αυτή τη μελέτη ως μια βάση για τη συζήτηση σχετικά με τη στρατηγική της ΕΕ για τη ναυτιλία την επόμενη δεκαετία » πρόσθεσε ο κ. Smedegaard.
Η μελέτη επιβεβαιώνει ότι οι κατευθυντήριες γραμμές ενίσχυσης των παραθαλάσσιων κρατών αποτελούν ουσιαστικό μέρος του πλαισίου πολιτικής της ΕΕ.
Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της ECSA, « η νομική βεβαιότητα της συνέχειας των κατευθυντηρίων γραμμών είναι υψίστης σημασίας », δεδομένου ότι στην τρέχουσα μορφή τους επιτρέπουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης του ναυτιλιακού cluster και περισσότερη ανταγωνιστικότητα.
Μια πολιτική της ΕΕ με παγκόσμιο προσανατολισμό για τη ναυτιλία περιλαμβάνει επίσης την εμπορική διάσταση. Η μελέτη αναγνωρίζει ότι η ΕΕ διαδραματίζει έναν θετικό ρόλο στην υποστήριξη των διμερών και πολυμερών συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου, καθώς και στην προώθηση περιπτώσεων μεμονωμένης πρόσβασης στην αγορά.
« – Χρειαζόμαστε μια πιο δομημένη εξωτερική πολιτική της ΕΕ για τη ναυτιλία για να επωφεληθούμε από αυτόν τον θετικό ρόλο, παρόμοιο με εκείνον που ισχύει για τις αερομεταφορές. Με τον προστατευτισμό σε άνοδο παγκοσμίως, η Ευρώπη οφείλει να παραμείνει πρωτοπόρος του ελεύθερου εμπορίου » συμπέρανε ο κ. Smedegaard.
Στα πλαίσια της προσπάθειας να τονίσει αυτό το μήνυμα, η ECSA δημοσίευσε στις 28 Φεβρουαρίου μια σειρά συστάσεων για μια εξωτερική πολιτική της ναυτιλίας της ΕΕ.
Η μελέτη συγκρίνει το γενικό πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για τη ναυτιλία με τις πολιτικές που ακολουθούν η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, το Ντουμπάι, τη Σαγκάη και το Βανκούβερ. Η άσκηση συγκριτικής αξιολόγησης βασίζεται σε οκτώ κριτήρια: 1) φορολογία και φορολογικά κίνητρα, 2) διαθεσιμότητα των επαγγελματικών υπηρεσιών, 3) ρυθμιστικοί, οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες, 4) δεξιότητες, 5) ελκυστικότητα σημαίας, 6) ευκολία του επιχειρείν, 7) νομικό πλαίσιο για την εκμετάλλευση των πλοίων, 8) διαθεσιμότητα της χρηματοδότησης.