ECSA: Χαιρετίζει προτάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν την ισχυρή διακομματική υποστήριξη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για βασικές διατάξεις στο πλαίσιο του αναθεωρημένου συστήματος εμπορίας εκπομπών για τη ναυτιλία (Emission Trading System). Η ECSA χαιρετίζει τη δέσμευση του Κοινοβουλίου να επιβάλει την αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει” (“polluter-pays”), διασφαλίζοντας την υποχρεωτική μετακύλιση του ETS κόστους στους εμπορικούς φορείς διαχείρισης των πλοίων μέσω συμβατικών ρητρών. Επίσης, η ECSA υποστηρίζει την πρόταση του Κοινοβουλίου να δημιουργηθεί ένα ταμείο αφιερωμένο στον τομέα και να διατεθεί το 75% των εσόδων που παράγονται από τα ναυτιλιακά δικαιώματα για την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου.
Η ECSA κάλεσε το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να συμπεριλάβουν αυτές τις διατάξεις στο EU ETS. Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας στην Επιτροπή Περιβάλλοντος (ENVI) είναι μια καλή αφετηρία για τις μελλοντικές διαπραγματεύσεις μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
Ο Πρόεδρος της ECSA, Φίλιππος Φίλης, δήλωσε από την πλευρά του ότι “Αν και η πρώτη μας προτίμηση ήταν πάντα ένας διεθνής κανονισμός για τη ναυτιλία σε επίπεδο ΙΜΟ, οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες αναγνωρίζουν ότι ο κλάδος πρέπει να συνεισφέρει το μερίδιο που του αναλογεί στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και σε επίπεδο ΕΕ. Η υποχρεωτική μετακύλιση του ETS κόστους στους φορείς που είναι υπεύθυνοι για τις επιχειρησιακές αποφάσεις θα διασφαλίσει την ορθή εφαρμογή της αρχής “ο ρυπαίνων πληρώνει”. Αν και η θέση του Κοινοβουλίου πρέπει να βελτιωθεί σε ορισμένα σημεία, είναι ένα σημαντικό βήμα προόδου”.
Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας της ECSA, Σωτήρης Ράπτυς δήλωσε ότι “Πολλή δουλειά πρέπει να γίνει ακόμη, αλλά το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας σήμερα είναι ένα ισχυρό μήνυμα ότι οι ευρωπαίοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής επιθυμούν να ακούσουν τις προτάσεις του ναυτιλιακού τομέα. Η διάθεση των εσόδων είναι απαραίτητη για τη χρηματοδότηση έργων Ε&Α και για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ καθαρότερων και συμβατικών καυσίμων. Το 80% των τρεχόντων ETS εσόδων χρησιμοποιείται για την ενεργειακή μετάβαση της ευρωπαϊκής οικονομίας και θέλουμε να δούμε το ίδιο να συμβαίνει και στη ναυτιλία. Είναι μια στιγμή για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου”.
Επιπρόσθετα, το Κοινοβούλιο παρουσίασε μια πρόταση για την αντιμετώπιση του ζητήματος των ice-class πλοίων, το οποίο είναι ένα από τα στοιχεία που επισημαίνονται από τη θέση της ECSA. Από την άποψη αυτή, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες προσβλέπουν στη συνεργασία με το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο για την επίτευξη κατάλληλης λύσης.
Οι προτάσεις υποστηρίχθηκαν με συντριπτική πλειοψηφία στην Επιτροπή Περιβάλλοντος (πρόταση για τον εμπορικό φορέα: 76 υπέρ – 3 κατά – 9 αποχές & πρόταση για το ταμείο: 68 υπέρ – 20 κατά).
Η τελική ψηφοφορία στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχει προγραμματιστεί για τον Ιούνιο. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου θα ξεκινήσουν μόλις τα δύο θεσμικά όργανα εγκρίνουν τις θέσεις τους.