Δύο παράγοντες που επηρέασαν την αγορά dry bulk
Έντονη αστάθεια καταγράφεται διεθνώς στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου (dry bulk) , με τους κλυδωνισμούς στα capesizes -ιδιαίτερα στην Ασία- να τραβούν την προσοχή από τη συνολική δραστηριότητα του κλάδου. Σύμφωνα με ανάλυση της ναυλομεσιτικής Doric, η αγορά spot είναι έντονα επιφυλακτική, αντανακλώντας το ευρύτερο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον. Ωστόσο, τα στοιχεία για τον τομέα των capesizes δείχνουν ακόμα πιο δυσοίωνη την κατάσταση, με την πτώση του σχετικού δείκτη να υποχωρεί με διψήφιο ρυθμό. Στον αντίποδα, η αγορά των panamaxes κατάφερε μια μέτρια ανάκαμψη. Πιο συγκεκριμένα, στα capesizes ο δείκτης συνέχισε την πτωτική του πορεία, κλείνοντας την εβδομάδα στα 23.509 δολάρια, σημειώνοντας πτώση 12,5% σε σύγκριση με την προηγούμενη. Αφορμή για αυτή τη μείωση, κατά την Doric, αποτελεί το γεγονός ότι στην αγορά εμπορευμάτων του Ειρηνικού μειώθηκε η παραγωγή του ακατέργαστου ανοξείδωτου χάλυβα από την Κίνα τον Σεπτέμβριο κατά 2,1% (-70.300 τόνοι) , σε συνολικά 3,29 εκατ. τόνους. Παράλληλα, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του σιδηρομεταλλεύματος στο χρηματιστήριο Dalian υποχώρησαν έτι περαιτέρω . Βέβαια, η πτώση «φρέναρε» ελαφρώς, εξαιτίας της αύξησης των εισαγωγών άνθρακα στην Κίνα τον περασμένο μήνα, με τις μειωμένες τιμές να οδηγούν τις ροές σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητα των capes στον Ατλαντικό, οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία έφτασαν τους 36,9 εκατ. τόνους, παρουσιάζοντας μια αύξηση 7,6% τον Σεπτέμβριο σε μηνιαία βάση και 3,6% σε ετήσια. Όμως, ο Οκτώβριος ξεκίνησε αρκετά πιο αδύναμα, με τους αναλυτές να παρατηρούν μείωση στις φορτώσεις σιδηρομεταλλεύματος, καθώς οι εταιρείες εξόρυξης έπιασαν τους στόχους πωλήσεών τους για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των πλοίων capesize για αποστολές από τη Βραζιλία προς τη Βόρεια Κίνα διαμορφώθηκαν στα 26 δολάρια ανά τόνο. Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανάλυση της Doric, η περασμένη εβδομάδα για την αγορά των panamaxes ολοκληρώθηκε κάπως «μουδιασμένη», χάνοντας το μομέντουμ των προηγούμενων ημερών. Ο βόρειος Ατλαντικός στερείται φορτίου για να ικανοποιήσει τη συσσωρευμένη χωρητικότητα, ενώ ο Ειρηνικός δίνει έναν ελαφρώς καλύτερο τόνο. Στο πλαίσιο αυτό, παρά το γεγονός ότι το επίπεδο των ναύλων (TCA) έκλεισε στο 3,4% σε εβδομαδιαία βάση (12.918 δολάρια) , όλες οι διαδρομές κατά την εβδομάδα που έκλεισε την Παρασκευή είχαν αρνητικό πρόσημο.
Τα supramaxes
Αμφίρροπες τάσεις εμφανίστηκαν και στην αγορά των supramaxes, με την ισχυρότερη ζήτηση στον Ατλαντικό να έρχεται σε έντονη αντίθεση με την αποδυνάμωση στον Ειρηνικό, υπογραμμίζοντας μια πιθανή αλλαγή στη δυναμική. Συνολικά, η αγορά σημείωσε μικρή άνοδο, με τους ναύλους να κλείνουν στα 16.063 δολάρια, καταγράφοντας αύξηση 1 % σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα. Τέλος, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η εικόνα στα μικρότεpα handymaxes ήταν, αν μη τι άλλο, προβληματική, καθώς τα απόνερα του τυφώνα «Milton» που χτύπησε τις ανατολικές ακτές της αμερικανικής ηπείρου επηρέασαν την αγορά σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό, οι αναλυτές αναφέρουν πως μόνο θετικά μπορεί να δει κανείς το γεγονός πως υπήρξε τελικά ελαφρώς θετικό πρόσημο σε εβδομαδιαία βάση (0,8%) και το επίπεδο των ναύλων έκλεισε στα 12.925 δολάρια.
πηγή: Ναυτεμπορική